Gå til innhold

Hardisk plutselig ødelagt!?!


tarjei

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en 3 måneder gammel Western Digital 60GB hardisk, kjøpt på databutikken.com.

Tidligere idag logget jeg meg ut av WinXP etter å ha drevet på med PCen en stund. Etter et par timer kom jeg tilbake for å logge meg på PCen. Skjermen hadde som vanlig slått jeg av, men da jeg flyttet musen reagerte ikke PCen. Så jeg slo av PCen og slo den på igjen.

 

Hver gang jeg starter opp PCen nå stopper den på setningen:

 

Auto-Detecting Sec Master.....Press <ESC> to abort

 

Imens hører jeg høye klikke lyder fra hardisken.

Etter en stund skifter setningen til:

 

Auto-Detecting Sec Master.....Not Detected

 

Hva har skjedd med hardisken og hvordan kunne den bli ødelagt så plutselig???????

 

Hva skal jeg gjøre nå?????

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Klikkelyden betyr at disken er død. (Eller rettere sagt ett av lesehodene.)

 

Det skal visst gå an å opprette noe data fra disken dersom det er FAT32-partisjon på den. Man finner selvfølgelig bare de filene som kan leses av de lesehodene som fortsatt er i orden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 20:35, skrev tarjei:


Takk for svar


Har man noe garanti på hardisker eller må jeg kjøpe ny?? I så fall hvordan kan jeg få brukt garantien???

Bestilte harddisken over nettet til databutikken.com.

Har kvitteringen.


 

det er vanligvis bra garanti på hd`er, som regel 5 år. Men i det siste har vel produsentene begynt å redusere garantien til 3 år, sjekk websiden til produsenten. Ofte kan man sende hd`en til service selv, men fx IBM krever at man sender den til dit man kjøpte hd`en hvis det er en OEM versjon...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 20:47, skrev tarjei:


Kan jeg sende harddisken tilbake til databutikken.com

og få de til å sende en ny en????


 

Selv har jeg litt ubehagelige erfaringer med retuerer til Databutikken.

 

Dvs de er seriøse, for all del, men det tok svært lang tid å få byttet en RAM-brikke jeg hadde til retur.

Dette fordi den ble liggende hos dem lenge ubehandlet.

Gikk vel en god måned før jeg fikk ny. Muligens opp mot seks uker +.

 

 

Tidligere har jeg sendt noen harddisker (Seagate) direkte til produsenten. Dette gikk anslagsvis på to til fire uker.

Meget hyggelig opplevelse, den nye disken ble levert med DHL, og kom hjem på døra med taxi en sen fredagskveld.. :grin:

Det jeg gjorde var å gå på produsentens hjemmeside ( http://www.seagate.com ), for deg blir det http://www.westerndigital.com .

 

Der var det en side under support / service hvor en registrerte returer. Tastet inn diskens serienummer, og fikk et returnummer (RMA).

Skrev en kort notis om hva feilen dreide seg om som jeg la inn i pakka med disken, merket både lappen, disken (med postit) og eskens utside med returnummeret og sendte den til produsenten.

Dennes adresse var vel i Nederland, men prismessig blir det vel så godt som ett fett om du sender til Sverige, Nederland eller et annet vestlig land..

 

 

Jeg ville i hvertfall undersøkt muligheten for om jeg kunne sende den direkte til Western Digital før jeg sendte den til Databutikken, selv om dette sikkert også vil fungere utmerket.

 

[ Denne Melding var redigert av: mbst på 2002-10-03 12:22 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...