Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mac adresse hjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MAC-addresse på et NIC finner man også ved å gå inn på Start - kjør - "cmd" og så skrive "ipconfig /all".

Hvis en trådløs ruter/trådløst AP er satt opp med MAC-filter, må hver tillatte MAC-addresse legges inn i ruteren/AP´et.

Når du ikke finner ditt nettverk, er det godt mulig det er skjult SSID (navnet på det trådløse nettverket), sånn at de som skal koble seg på må vite navnet på nettverket før de kan koble seg til.

Det høres litt ut som du har fått hjelp litt over ørene dine? :p

Ingen vits i masse vanskelige sperringer hvis du ikke behersker å vedlikeholde nettverket selv.

Lenke til kommentar

Min far som skal ha så bra sikring... jeg vil egetlig bare skru av all dritten:S men not up to me sins i dont pay the bills:S men hvordan skrur jeg av ssid? Eller hva du kalte det

Endret av Metaby
Lenke til kommentar
Min far som skal ha så bra sikring... jeg vil egetlig bare skru av all dritten:S men not up to me sins i dont pay the bills:S men hvordan skrur jeg av ssis? Eller hva du kalte det

6009447[/snapback]

Det varierer litt frå router til router. Gå inn på routeren og leit litt rundt under Wlan (eller noko liknande).

Personleg ser eg ingen grunn til å styre med Mac-filtrering. Det er bare tungvindt, og gir ingen god sikkerhet. Hold deg til WPA.

Lenke til kommentar
Personleg ser eg ingen grunn til å styre med Mac-filtrering. Det er bare tungvindt, og gir ingen god sikkerhet. Hold deg til WPA.

Støtter dette 100%!! Mac-filtrering og skjult SSID er utruleg lett å komma rundt. Bruk kryptering istaden. Helst WPA om du kan, då WEP har ein del svakheter. (Men WEP er bedre enn Mac-filtrering og skjult SSID.)

Lenke til kommentar
skal jeg ta manual pre shared key eller pre shared passphrase eller 802.1x mode?

BTW har jeg en SMC ruter

Tusen takk for alle som har hjulpet

6009499[/snapback]

Pre shared passphrase. Bruk 50-60 tegn for best sikkerhet. (Du legg det kun inn ein gong pr. pc så det er ikkje mykje styr.)

Lenke til kommentar
Gjorde det og :S funker fortsatt ikke... det står ssid broadcast disable.. g nat enable

6009551[/snapback]

Sett ssid broadcast til enable. Virke det uten kryptering (WEP/WPA) og uten mac-filtrering? Pass på at det virke uten sikkerhet før du prøve å kryptera. Det kan henda at du må oppgradera firmware på router og nettverkskort for at WPA skal fungera.

Lenke til kommentar
Ggg, gir ikke WPA noe særlig beskyttelse før passphrase kommer opp i såppass mange tegn? Man bør kanskje skrive en liten historie i ett ord for å kunne huske passordet...

6009581[/snapback]

Det går relativt fort å knekke korte WPA-passord (brute force), særleg visst dei består bare av f.eks tal (td. 123456789). Derfor er det anbefalt å bruke lange passord, og blande store og små bokstaver, tall og spesialteikn.

Lenke til kommentar
Ggg, gir ikke WPA noe særlig beskyttelse før passphrase kommer opp i såppass mange tegn? Man bør kanskje skrive en liten historie i ett ord for å kunne huske passordet...

6009581[/snapback]

WPA er eit forsøk på å retta opp feila som blei gjort med WEP, men det er ein del begrensingar i hw. Derfor har WPA enkelte svakheter. Korte passord er derfor relativt lett å ta. På mitt nett tok eg dei første 62 tegna frå eit tilfeldig word-dokument ;-). Har det lagra i ei tekstfil som eg kopierer det frå etter at eg har reinstalert windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...