Gå til innhold

Den digitale jungelen

Anbefalte innlegg

Hei dere,

Jeg skal gå til innkjøp av et nytt digital kamera. Desverre har jeg ikke spesiellt god kunnskap på dette området. Mitt forrige kamera var et Ricoh 2,3. Det mener jeg manglet endel skarphet og zoom.

Jeg liker å ta bilder av windsurfing, ski etc. Altså objekter som beveger seg rimelig kjapt på relativt lang avstand. Samtidig bør kameraet fungere til å ta med seg i familie selskap, ferieturer og lignende. Fokus og zoom er derfor 2 essensielle egenskaper for meg. Samt synes jeg en grei video funskjon er å sette pris på.

Budsjettet er på ca 4000kr +-

Jeg legger heller inn litt ekstra for å få utstyr jeg kan ha endel år....

Er dette en vinner for meg?

Canon PowerShot S2 IS

Eller burde jeg se på andre konkurrenter? Eventuellt S3?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vel Canon S3, Panasonic FZ7, Sony Cybershot DSC-H2 og Fuji FinePix S5600 er alle gode, relativt enkle og greie "megazoomkamera".

Tror i praksis det ikke er så stor forskjell mellom dem.

Canon og Panasonic har bildestabilisator.

Fuji er best i skumring og dårlige lysforhold.

Skal du ha en god lommekompakt ville jeg ha sett nærmere på Panasonic Lumix DMC-TZ1.

Ønsker du å bruke litt mer penger vil Panasonic FZ30 eller Fujifilm FinePix S9500 stort sett gi de samme mulighetene som et DSLR.

Du kan også få en grei DSLR i omtrent samme prissegment; Nikon D50, men da må du ikke glemme mer kostnader til ulike objektiv...

I prisklassen under 7000 er kanskje Fujifilm eller Nikon best under reduserte lysforhold da de tillater deg høyere ISOverdier...

Lenke til kommentar

Takker for svar,

Når har jeg sjekket opp de forskjellige alternativene. Desverre har jeg så lite peil at jeg klarer ikke å verdsette specsen opp mot mine behov. Sannsynligvis hadde det vært greit med bildestabilisator. Viktigst for meg er vel autofokusen i forbindelse med skarpheten i action bilder?

Vil jeg merke de ekstra kronene jeg spytter inn i et feks Panasonic FZ30 kontra et Canon S2 (3500,- MPX)

Det jeg prøver å spørre om er: Hva mener du er best buy for meg :)

Ja, jeg sliter av beslutningskvaler :blush:

Lenke til kommentar

Jeg vil anta at dette kameraet vil også kiunne tilfredstille dine behov.

For en konklusjon på en test, så tror jeg dette er rette kameraet for deg. kjøp det, legg ved et 1gb minnekort av normal kvalitet.

Her sammenlignes

forresten kameraene du lurer på. Canon IS2 og Sony'en. konklusjonen er: Like bra.

Da gjenstår bare det estetiske.

Kjøpe på postordre en vidurlig ting: 14 dagers retur rett.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg i første omgang kjøpt Sony'en.

Uansett, lesing av manual er et must og prøving og feiling på manuelle instillinger når du skal ta sportsbilder er hyperviktig.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar

Når du legger vekt på at du har relativt lite peil, ville jeg definitift gått for Canon S2. Da får du et kamera å vokse med. I tillegg til en god automatikk kan du etterhvert eksperimentere masse med manuelle innstillinger og lære deg å utnytte kameraet. Med 12x zoom, nærgrense på 0 cm (!) (som jeg nylig lærte meg..), bildestabilisator og vendbar skjerm, tror jeg neppe du blir skuffet. Jeg har flere kolleger som nylig gikk for S2 på vår hjemme-PC-avtale, og de er ikke akkurat misfornøyd. Selv har jeg FZ30, som du også nevner, men jeg tror det kan bli litt overkill på det nivået du hevder å være på. Men bevares, har du 13-1400 mer å slenge på bordet, får du et svært morsomt kamera, som i tillegg til S2's egenskaper har både en elektronisk søker og LCD-skjerm som begge er det mest knivskarpe jeg hittil har sett. Det har også mekaniske ringer på objektiver for zoom og manuell fokus (altså ingen motorzoom som bruker lang tid og drar strøm) som gjør fotograferingen til en fornøyelig opplevelse.

Lenke til kommentar

Takker for mange bra innspill,

Må si jeg heller mot S2, særlig med tanke på økonomi og nåværende ferdighetsnivå. Desverre har jeg blitt "forelsket" i utseende på FZ30. Teit å måtte innrømme det, men utseende betyr jo også endel :hmm:

Jeg har ikke tatt i noen av kameraene så jeg lurer på om S2`en virker litt plastic?

Lenke til kommentar

Alle kameraer i sølvfarget plast ser veldig plast-aktige ut, de er jo av plast. Det ser mindre kjipt ut i sort utførelse, men da må du vente på S3 IS. Bildene blir jo de samme, og mange liker chrome-looken.

Jeg synes at plast ser best ut i sort utførelse, men noen ganger har man ikke noe valg.

Lenke til kommentar
Alle kameraer i sølvfarget plast ser veldig plast-aktige ut, de er jo av plast. Det ser mindre kjipt ut i sort utførelse, men da må du vente på S3 IS. Bildene blir jo de samme, og mange liker chrome-looken.

Jeg synes at plast ser best ut i sort utførelse, men noen ganger har man ikke noe valg.

6015002[/snapback]

Evt. gå for et Panasonic Lumix FZ-5 eller FZ-7. Nøyaktig samme hovedspesifikasjoner som S2IS/S3IS og like god bildekvalitet, men mangler vridbar skjerm og bruker lithium batteri. Litt billigere er de også. Personlig synes jeg de ser stiligere ut enn S2IS i form også (mindre "klumpete"), og de finnes i svart. Men det er en smakssak.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

6015002[/snapback]

Evt. gå for et Panasonic Lumix FZ-5 eller FZ-7. Nøyaktig samme hovedspesifikasjoner som S2IS/S3IS og like god bildekvalitet, men mangler vridbar skjerm og bruker lithium batteri. Litt billigere er de også. Personlig synes jeg de ser stiligere ut enn S2IS i form også (mindre "klumpete"), og de finnes i svart. Men det er en smakssak.

6015733[/snapback]

Jeg liker ikke designet paa disse, de er for smaa og puslete, men dette er opp til traadstarter.

Canon er vel bedre paa hoey ISO? Stoey-egenskapene til min FX7, som bruker samme sensor som FZ-5 (tror jeg), er skremmende daarlige.

Lenke til kommentar

Av de alternativene du ramser opp som du selv mener er mest interessant for deg vil jeg anbefale Panasonic FZ30 hvis du ønsker et kamera å vokse med. Rent bortsett fra at du ikke kan velge mellom flere objektiv har det mange felles trekk med et DSLR.

Litt enklere og billigere Panasonic FZ7, men bilde kvaliteten er fortsatt høy.

Panasonic bruker Leica lisensierte objektiv som går Canon en høy gang inne dette prissegmentet. Bildestabiliseringen tillater også lavere ISOverdier med ditto mindre støy og mer detaljer.

Lenke til kommentar

Nå skal det sies at Panasonic sine Leica objektiver er gode, men de er ikke mye bedre enn Canon. Husk at også Canon har mange tiårs erfaring i å lage god optikk, og ettersom det kun er Leica lisensiert optikk Panasonic har, så bør ikke det alene være grunn til å gå for Panasonic.

Lenke til kommentar

Når vi først referer til tester, og også nevner FZ30 her, må vi jo få med at DIWA (les på digit.no) i høst/vinter ga FZ30, S9500 og Pro815 hver sin gullmedalje for disse kameraene. De er alle 3 i samme klasse. Etter det ga DIWA FZ30 platina-medaljeutmerkelse på toppen av dette. Så selv om noen peker stygt på dets bildestøy ved høy ISO, kan umulig flere lands samlede vurdering være helt på jordet. Jeg er iallfall svært enig i deres utmerkelser for mitt FZ30.

Lenke til kommentar

Jeg falt for utseendet til FZ30, leste litt om det (så godt som alt var positivt) og kjøpte det, og har ikke angret et sekund så langt. Det stemmer at det blir litt bildestøy med høyeste ISO, men den fjerner jeg med gratisprogrammet Noiseware Community Edition. Synes det er morsomt å ha et kamera hvor jeg både kan ta bilder av månen så kraterne synes og bilder av en flue så man kan se hårene på beina dens, for å nevne to ytterpunkter av motiver jeg har foreviget hittil.

Lenke til kommentar

Det er mange gode argumenter for å velge et av de tre kameraene. De har hver sine unike styrker, og for mange er de et bedre valg en dSLR. De fleste bruker jo zoom uansett, og det er kun på semikompakter det er mulig å lage zoomer med så stort brennviddeomfang og god kvalitet. Med bildestabilisator blir jo også de lengste brennviddene mulig å bruke på frihånd, og man kan til en viss grad kompensere for støynivået ved høy iso.

Jeg vil også nevne at jeg synes chromeutførelsen på FZ30 ser bedre ut enn på de fleste konkurrentene. Finnes det i sort også? Synes det ser litt stort ut p.gr. av den lyse finishen.

Lenke til kommentar
Det er mange gode argumenter for å velge et av de tre kameraene. De har hver sine unike styrker, og for mange er de et bedre valg en dSLR. De fleste bruker jo zoom uansett, og det er kun på semikompakter det er mulig å lage zoomer med så stort brennviddeomfang og god kvalitet. Med bildestabilisator blir jo også de lengste brennviddene mulig å bruke på frihånd, og man kan til en viss grad kompensere for støynivået ved høy iso.

Jeg vil også nevne at jeg synes chromeutførelsen på FZ30 ser bedre ut enn på de fleste konkurrentene. Finnes det i sort også? Synes det ser litt stort ut p.gr. av den lyse finishen.

6019015[/snapback]

Den finnes i sort ogsaa, og er raaheit i den fargen :dribble:

Lenke til kommentar
Ok, jeg er solgt. Mitt nye kamera blir et sort FZ30. Tror jeg ville angret i ettertid hvis jeg tar til takke med noe annet :p

Tenkte å bestille herifra, hvis ingen har noen andre "hete" tips:

http://www.best-buy.com/bbshop/product.asp?sku=60580&site=6

Samt 1gig kingston minnebrikke.

6020244[/snapback]

Jeg kjøpte mitt FZ30 på den elektronikksjappa på Gardermoen (husker aldri hva butikken heter) for 5199, og da la de ved et 512MB minnekort. ..kjekt å ha noe å fikle med på flyet også. ;)

Lenke til kommentar

Jaja, da var det gjort. En sort FZ30 er på vei i posten. Takker alle for konstruktive innspill og hjelp til annskaffelsen :)

Eneste jeg mangler nå er stativ og bæreveske, men det kan jeg fikse i en vanlig foto butikk....

Endret av Boxer25
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...