Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Treig PC - Harddisk-relatert

Anbefalte innlegg

Halla!

Har fått et problem med at PCen jobber TREIGT. Det har kommet de siste to-tre dagene, uten at jeg har installert noe spesiellt eller endret hardware.

Boxen er en P4 3,2 med 1GB RAM.

Når PCen oppleves som treig (den kan helt fint bruke 30 sekunder på å maksimere Opera f.eks) bruker den ikke spesiellt mye av hverken CPU eller RAM. Dermed mistenkte jeg dårlig throughput på diskene, og ganske riktig:

hdtach.gif

Wtf!? Når alt fungerer som det skal drar arrayet igjennom over 170MB/s i burst. To identiske disker (WD2500PB - Western Digital Caviar 250GB) står koblet på hver sin kanal på en HighPoint RocketRaid 133 RAID kontroller. Dataene på dette arrayet er av typen som gjør at det brenner på dass om noe forsvinner så diskene er speilet for økt datasikkerhet. (RAID 1)

Har prøvd å oppgradere driveren til HPT-kontrolleren uten at det forbedret saken. Kjører Windows Defender og Norton Antivirus, ingen av dem finner hverken virus eller spyware. Windows rapporterer RAID arrayet som "Healty".

Noen som har noen idèer? Jeg er tom...

Endret av thklinge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hallois, jeg har i lengre tid opplevd noe av det samme, uten at jeg har funnet noen løsning på det, de diskene jeg bruker er WD satt i raid, er vel bare på 60 hver, men poenget er at selv om jeg formaterer (grundig for å sjekke diskene for feil) og installerer win på ny, så blir alt sinnsykt treigt etter at alle drivere er installert, jeg mener det skal ikke ta så vanvittig lang tid å hverken starte pcen eller bruke programmer. Forresten er det ATA-disker jeg bruker pr nå.

Så jeg har i dag kjøpt en ny disk SATA, skal ikke stå i raid eller noe, men skal sjekke om det har noe utslag på hastigheten på ting, og poster etter det.

Er utrolig irriterende problem, er liksom ikke så mye man får gjort med det.

Z

Lenke til kommentar
Hallois, jeg har i lengre tid opplevd noe av det samme, uten at jeg har funnet noen løsning på det, de diskene jeg bruker er WD satt i raid, er vel bare på 60 hver, men poenget er at selv om jeg formaterer (grundig for å sjekke diskene for feil) og installerer win på ny, så blir alt sinnsykt treigt etter at alle drivere er installert, jeg mener det skal ikke ta så vanvittig lang tid å hverken starte pcen eller bruke programmer. Forresten er det ATA-disker jeg bruker pr nå.

Så jeg har i dag kjøpt en ny disk SATA, skal ikke stå i raid eller noe, men skal sjekke om det har noe utslag på hastigheten på ting, og poster etter det.

Er utrolig irriterende problem, er liksom ikke så mye man får gjort med det.

Z

6040702[/snapback]

Byttet disken i går, og må si at det løsnet veldig. Er heeeelt vanvittig hvor kjapt det går nå. Kan det være at diskene er defekte på noen måte?

Z

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...