Gå til innhold

Hvilket skriptsråk er mest funksjonelt i websider

Anbefalte innlegg

Hva er den praktiske forskjellen mellom Javaskript og VBskript, altså når brukes hva? Og hvor kommer evt. andre skriptspråk inn i dette? Hvilket språk er mest funksjonelt? (Jeg tror jeg har postet dette i feil forum tidligere.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva er den praktiske forskjellen mellom Javaskript og VBskript, altså når brukes hva? Og hvor kommer evt. andre skriptspråk inn i dette? Hvilket språk er mest funksjonelt? (Jeg tror jeg har postet dette i feil forum tidligere.)

6008621[/snapback]

Å si hvilket som mest funskjonelt er vel en noe subjektiv mening, men jeg har sansen for hva man kan få til med PHP, samt at det den som besøker siden ikke er avhengig av å ha installert ett eller annet Runtime Enviroment.

Synes også at PHP er logisk å jobbe med. Man lærer seg en del grunnleggende ting på kort tid.

Lenke til kommentar

jeg antar at trådstarter mener språk tilgjengelig på klientsiden

det eneste som er aktuellt der er JavaScript .. i hvertfall om du ikke vil kreve at brukeren av nettsiden laster ned en plugin e.l.

VBScript er lite aktuellt, for det er i ferd med å dø ut med nettleseren det ble født i (noe som er en god ting; noe du kommer til å være enig i litt siden - om ikke allerede)

på serversiden har man masse å velge i; Lisp, Python, Ruby, PHP .. etc.

Lenke til kommentar

Vel vel vel, å påstå at VBScript og Internet Explorer er i ferd med å dø ut er det vel bare den mest innbitte microsoft-hater som klarer å lire av seg. Det er heller ikke slik at VBScript ble "født i" IE. Det ble laget som et scriptspråk for automatisering av installasjon etc. Det kan blant annet brukes av IE men også kjøres i kommandoshell og Windows GUI.

Du kan mene hva du vil om VBScript og dets kvaliteter (eller manglende kvaliteter) men du bør unngå bastante og feilaktige påstander om du vil bli tatt seriøs.

Lenke til kommentar

huff .. spar meg for detaljene .. slå opp stuff på wikipedia ellernoe ...

første person som finner noe feilaktig i det jeg har sagt her skal få en ponni i posten ... *shrug*

edit:

hah, og det kommer fra en som har vært ute i hele natt og ikke husker (og ikke har rullet tilbake og lest) det han skrev i går .. så blir det opp til hver og en og ta det så "seriøst" en ønsker :!:

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...