trygveaa Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Vi har en 3500/600 kbit/s linje fra NextGenTel, men linjen vår er bare 2000/600 når jeg tester den på nettet. Jeg har ringt og snakket med dem og de sa at routeren kanskje var for gammel til så høy hastighet, og sendte oss en ny router. Vi har den nye routeren nå (Thomson SpeedToutch 510), men hastigheten er fremdeles den samme. Hva kan være galt? Jeg lurer også på en annen ting. En del porter har åpnet seg automatisk i routeren, er dette normalt eller er det noe galt? Endret 29. april 2006 av trygveaa Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 kanskje bor du for langt fra en sentrale ? ..noen lover 20 mb hastighet..men da må du bor rett vedsiden serveren.. spørr hvor din nærmeste semtrale liger .. skal være under 3,5 km eller inntil ikke sikekrt på det har samme linje som du og min funker til og med med min gamle router Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Jeg bor nok ikke for langt fra, for det er en venn av meg som bor ca. 300-400 meter unna meg som har samme linje og han har full hastighet. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Selv om vannen din bor såpass kort lengde fra deg betyr det ikke nødvendigvis at dere er koblet til samme sentral.. Bruker du kabel eller trådløs oppkobling? Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Bruker kabel. Hvordan kan man finne ut hvor sentralen jeg bruker er da? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Enkleste måten er vel å ringe og spørre, skal være måter å finne ut der du sitter med pcen men husker ikke helt hvordan det fungerer.. Har du testet med kun en maskin/ett nettverkskort? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Har du testet med andre maskiner rett i routern? Sjekket din egen pc for brask? Kan være telelinja fra huset ditt og til sentral som er dårlig også.....det problemet har jeg vært borti før. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Jeg har skjekket lengden til sentralen på denne siden: Jeg har 3249 m, mens vennen min har 2347 m Men jeg burde vel få 3500 kbps på 3249 m? Og bør man ikke kobles til nærmeste sentral? Skal teste med en PC koblet rett til routeren etterpå, uten hub og andre PCer. Endret 29. april 2006 av trygveaa Lenke til kommentar
themanfrom Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jeg har rundt samme lengde som deg, og kan maks ha 3mbit inn, så dette ser ikke lyst ut for deg. Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Jeg hadde jo blitt ganske fornøyd med 3 mbit inn da. Nå har jeg 2... Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Nå har jeg testet å koble en PC direkte til routeren, og resultatet var det samme. Da ligger vel problemet mellom sentralen og inntaket til huset på loftet eller mellom intaket til huset på loftet eller routeren. Hvordan kan jeg finne ut hvor problemet ligger? Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Regner med du ikke kun har testet med 1stk pc? Iblant kan nettverkskortet være synderen for lav hastighet.. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Testet med TPTest? Itavisen og slikt er ikke noe å stole på. Prøv også å last ned filer fra f.eks Univeristet i Oslo (husker noen adressen?) Da får du nøyaktig hastighet. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) På 2-3Mbit gir Itavisen ganske korrekte målinger (ofte 100-200kbs for lav). http://speedometer.hardware.no/java/index.php viser som regel den reelle hastigheten på ADSL linjen. Liten vits å bruke en linux distro for å måle 3Mbit, men her er en for de som vil ha en nøyaktig måling for ADSL2+ mm... ftp://ftp.uio.no/linux/ Bare husk å vente til målingen blir stabil og gang resultatet med 8. Når du snakker om en nabo som har høyere hastighet, så kan dette skyldes støy på linjene. Har du prøvd med to forskjellige PCer koblet rett i modem (rotermodem), så er det til for å ringe eller maile ISP. Endret 30. april 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
trygveaa Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Har testet hastigheten med flere PCer ja, men bare en rett i routeren. Kan prøve med en annen senere men er ganske sikker på samme resultat. Det er ikke en nabo, men en venn som bor 300-400 m unna. Som jeg skrev tidligere, så har jeg 3249 m til sentralen, mens han har 2347, ifølge denne siden. Har dette noe å si? Jeg ville jo tro at linjen burde klare 3500 kbps på 3 km, eller gjør den ikke det? Går det ann å finne ut hvor problemet ligger, altså om det ligger mellom routeren og inntaket til huset på loftet eller om problemet er utenfor huset? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Det eneste du kan gjøre nå er å kontakte ISP og spørre om de har satt korrekt hastighet. Mulig de har satt ned hastigheten til 'best effort' fordi det ikke er mulig å levere mere. Lenke til kommentar
z00l Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Tror egentlig du sa svaret riktig i første setning. "NextGentel". Har faktisk til gode å oppleve riktig hastighet fra deres side. Verst er det selvfølgelig å måtte restarte routeren sånn ca 30 ganger hver dag p.g.a nettet blir HELT borte. Og JA de er flinke til å sende ut routere. Har faktsik 4 stk routere bare fra Nextgentel men ingen av dem fungerer. Faktisk så hadde det for min del vært bedre å hatt en 2mbit ADSL fra telenor enn den 20mbit fra Nextgentel. Hadde garantert hatt bedre og mer stabil linje. Lenke til kommentar
hermos Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 hei.jeg har telenor,og hadde samme problemet som du,hadde 2stk fra telenor hjemme for se på det,men fant ikke ut av det før vi ringte til en som hadde med å stille farten ,og han sa at man må gå utifra bruttoen,så for min del jeg skulle ha 6000,da måtte han stille den opp til over 7000,så nå får jeg 5990,men det er når jeg laster ned hastighetmåleren på online.no,jeg får en del mindre på it avisa og din side Lenke til kommentar
crom7icc Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 jeg sitter også på endel routere fra ngt hehe hver gang jeg ringer og klager på min hastighet sender de ut en ny router... har idag en speedtouch 585i men har fremdeles 1.3mb... og har 2000/1200 pakka til ngt... opphastigheten min ligge rpå 700kb.. så den er ikke så ille...men nedhastigheten suger big time... så nå har de oversendt saken til sine senior teknikkere for gud veit hvilken gang.. så da får jeg vel snart enda en router i posten ler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå