Gå til innhold

Kva objektiv kan eg ta med meg til FF?

Anbefalte innlegg

Hei,

eg har eit Canon EOS 20d og tenkjer - etter å ha utforska kitobjektivet sine begrensningar - å gå til innkjøp av ymse objektiv.

Objektiv er dyrt for ei studentlommebok, og eg ser helst at kjøpa vert gjennomtenkte og baserte på reell nytte, både i dag og i framtida.

Difor spør eg: dersom eg om fire år skulle kjøpa digitalt fullformat, kva type objektiv kan eg då ta med meg vidare? Er til dømes EF-S-serien utelukka?

Eg hadde satt stor pris på å få foreslått ei vidvinkellinse, eit par normalliser og ei telelinse (fast som zoom) eg vil kunna nytta både til kamera eg har i dag og FF-kamera eg evt. vil få i framtida. Desse objektiva står i utganspunktet på ynskjelista mi:

- Canon EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM eller Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM

- Sigma 17-70 f/2.8-4.5 DC Macro

- Canon EF 50 mm f/1.4 USM

- Sigma AF70-300mm f/4-5.6 APO macro

På førehand takk for hjelp! :)

Endret av dok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EF-s objektiver fungerer KUN på crop-kameraer. De vil ikke kunne benyttes videre på fullformat med god kvalitet.

Sigma 17-70 er i utgangspunktet laget for crop-kameraer det og, så kantkvaliteten vil vel være heller ymse.

Det andre Sigma objektivet ville jeg ikke prøvd engang, skal forklare litt nedenfor..

Canon EF 50mm kan du selvfølgelig bruke, og vil være et meget godt objektiv på FF.

Så forklaringen: Ett fullformatkamera som 5D vil stille HØYE (meget høye) krav til optikk for å kunne utnytte de egenskaper og fordeler som ligger i et slikt hus. Konsumentoptikk vil i stor grad falle igjennom på dette punktet. Det finnes en rent teknisk forklaring på dette også, men det kan jeg ikke godt nok.

Hvorfor en med "studentlommebok" vurderer et så dyrt hus som 5D istedenfor å fokusere på god optikk skjønner jeg ikke. Du skal ha meget store profesjonelle krav til bildekvalitet før 20D/30D blir for dårlig. Ikke er byggekvaliteten like god som 1-serien til Canon heller.

Noen vil kanskje si at: ja men FF blir sikkert billigere etterhvert..

-Ja kanskje det blir det, men prisen vil i lang tid fremover ligge godt over en etterfølger til 30D. Å tro at APS-C formatet vil dø ut etterhvert er meget urealistisk. Canon introduserer ikke objektiver for salg på kort sikt. (EF-S)

Mitt råd er å fokuserer på de to viktigste tingene for et godt fotografi: Hodet og optikk. Spar opp penger til å oppgradere optikken på 20D, og lær hvordan fotografiet kan brukes som en uttrykksform, pluss lær PS ordentlig, så kan jeg garantere at du er glad du tok et cruise i karibien, fjelltur til Himalaya, skitur til nordpolen eller annet for mellomlegget til 5D.

Dagens 20D, 30D, D200 overstiger med meget stor margin kvaliteten som et filmhus klarte å få frem før.

Lenke til kommentar

Av disse kan du bare bruke de to siste til fullframe :)

Vidvinkel til fullframe er ikke vidvinkel til crop. Det eneste objektivet (tror jeg, skyt meg om jeg tar feil) du kan bruke som gir ordentlig vidvinkel paa 20D og kan tas videre til fullframe er vel 17-40L. Forsaavidt et knallobjektiv ellers.

Lenke til kommentar

Hvis FF er planlagt, så ville jeg satset på enten en 17-40L eller en fast 28mm. Sistnevnte kan brukes som normalobjektiv på din 20D. Canon 28mm f/2,8 er et objektiv som gir utrolig god optisk ytelse både på cropformat og FF, samtidig som det koster under 1800. Vurderer alvorlig det objektivet selv. Det er faktisk skarpere enn den betydelig dyrere 1,8-versjonen, og er så og si forvrengningsfri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...