Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Netbios

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NetBIOS er en protokol som kom "for lenge siden" enkel og grei å bruke til å sette opp et lite nettverk. Kan også brukes kjøres over TCPIP protokolen og brukes da blant annet av microsoft til file and printer sharing. (forutsatt at jeg husker rett :smile:)

Legger du til NWlink som protokol på WinXP skal du få støtte for NetBIOS også afaik.

~Cral

Lenke til kommentar

Nå MÅ dere vere mer spesifikk på hva det er!

Er ikkje Netbios et navn på en maskin, slikk som "host name" i XP er, som gjer at en finner maskinen gjenom et netbios-navn enn f.eks IP'en????

Slikk eg har forstått det må en bruker en WINS (Windows Internet Name Service) for å finne NETbios maskinene om dei er på en annen del av nettverket f.eks gjenom en ruter.

Lenke til kommentar

Som jeg har forstått det så er netbios en kommunikasjonsprotokoll på samme måte som tcp/ip. Forskjellen er at netbios ikke trenger noen informasjon som ip/subnetmask osv for å fungere. Den er heller ikke rout'bar slik at man kan kommunisere mellom to forskjellige nettverk med den. (hub->switch->hub)

Fordelen er at man kan enkelt og greit sjekke om et nettverk er satt opp rett hardware-messig ved å bruke denne protokollen. Sett opp nettverket, kjør inn netbios. Har du kontakt da så er alt av hardware greit. Skulle du da få problemer senere med tcp/ip så vet du at ihvertfall problemet er software og ikke hardware.

Ikke skyt meg hvis jeg tar feil da :wink:

Lenke til kommentar

Instigator har nok rett her!!

Netbios er det same som "host name" og brukes for å finne dataen, då du f.eks skriver ping creature.

Netbios blir brukt som standard i 9X og NT, mens 2k og xp bruker "host name" som standard, men kan også bruke NETbios.

Det finns også en nettverks-protokol som heitter netbui, som var ein av dei først protokollen til MS.

Lenke til kommentar

Fra WhatIs.com:

NetBIOS (Network Basic Input/Output System) is a program that allows applications on different computers to communicate within a local area network (LAN). It was created by IBM for its early PC Network, was adopted by Microsoft, and has since become a de facto industry standard. NetBIOS is used in Ethernet, token ring, and Windows NT networks. It does not in itself support a routing mechanism so applications communicating on a wide area network (WAN) must use another "transport mechanism" (such as Transmission Control Protocol) rather than or in addition to NetBIOS.

NetBIOS frees the application from having to understand the details of the network, including error recovery (in session mode). A NetBIOS request is provided in the form of a Network Control Block (NCB) which, among other things, specifies a message location and the name of a destination.

NetBIOS provides the session and transport services described in the Open Systems Interconnection (OSI) model. However, it does not provide a standard frame or data format for transmission. A standard frame format is provided in the NetBIOS Extended User Interface (NetBEUI).

NetBIOS provides two communication modes: session or datagram. Session mode lets two computers establish a connection for a "conversation," allows larger messages to be handled, and provides error detection and recovery. Datagram mode is "connectionless" (each message is sent independently), messages must be smaller, and the application is responsible for error detection and recovery. Datagram mode also supports the broadcast of a message to every computer on the LAN.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-03 20:52, skrev Creature:

Instigator har nok rett her!!

Netbios er det same som "host name" og brukes for å finne dataen, då du f.eks skriver ping creature.

Netbios blir brukt som standard i 9X og NT, mens 2k og xp bruker "host name" som standard, men kan også bruke NETbios.

Det finns også en nettverks-protokol som heitter netbui, som var ein av dei først protokollen til MS.

Neida, du tenker på at Netbios-navn kan sammenlignes med hostname. De er som regel det samme, men må ikke være det. DNS er tjenesten som gjør hostnavn om til ip-adresse. WINS er tjenesten som gjør netbios-navn om til ip-adresser.

NetBEUI er en gammel Nettverksprotokoll.

NetBIOS var opprinnelig Microsofts sotware interface for å koble seg til ressurser delt på NetBEUI nettverk.

Dagens OS (2000/XP) bruker Netbios over tcp/ip. (Port 135/139)

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-02 21:57, skrev aurstad:

Den er heller ikke rout'bar slik at man kan kommunisere mellom to forskjellige nettverk med den. (hub->switch->hub)

hub->switch->hub gir deg heller ikke to forskjellige nettverk. switch->router->switch derimot.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-04 01:33, skrev aurstad:

Kan noen forklare meg _forskjellen_

mellom en Router og en Switch?

Litt forenklet:

En switch en litt avansert HUB med teknologi som dedikerer båndbredde til hver enkelt tilkoblet nettverkskontakt. For noen år siden ble denne typen enheter nesten bare brukt til å koble sammen segmenter i interne nettverk, men er nå såpass billig at de brukes også ofte i hjemmenettverk.

En router er en enhet som kobler sammen selvstendige nettverk. Eks. hjem til Internet, avdelingskontor til avdelingskontor, hjemmekontor til bedriftsnett, bedriftsnett til Internet. Den inneholder teknologi som gjør at trafikk tilhørende det interne nettverket IKKE når det eksterne nettverket (forutsetter riktig konfigurering). To grunner til dette; sikkerhet og at båndbredden mellom nettverk ofte er begrenset.

Lenke til kommentar

Hehe.. Her var det mange svar...

Grunnen til at jeg sa det jeg gjorde, er at jeg, med win2k, må enable netbios over tcp/ip for å slå opp maskinnavn til win9x maskiner i et nettverk med både win9x og win2k maskiner. Derfor tar jeg det for gitt at netbios brukes til å slå opp maskinnavn i win9x systemer. Kan selfølgelig være at jeg tar feil...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-10-04 18:48, skrev Bjarnez:

jeg sitter i et nettverk: pc1<->hub<->ROUTER<->pc2. Når jeg sitter på pc2 kan jeg pinge pc1 å få opp den rette ipen, men når jeg sitter på pc1 og pinger pc2 vises ipen til routeren. hvorfor?

Jeg antar du bruker hostname når du pinger siden du får opp IP-adressen. Du må nok komme med mer opplysninger om OS, hva slags router, linje og nettverk du sitter på. Kan være både hvordan netverket på PC'ene og routeren er konfigurert. Opplysning om konfigurering av WINS, DNS og DHCP på både PC og router kan også være nødvendig for å gi noe kvalifisert svar. Kjører du NAT? Hvis ja, så er dette en mulig årsak. Hvis du sitter på noe bedriftsnettverk, masker dataene før du eventuelt poster de her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...