eskim0 Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Har tenkt å anskaffe meg anlegg for første gang. Jeg trenger derfor en del hjelp fra dere som kan dette med lyd. Anlegget skal brukes til både film og musikk. Så jeg trenger derfor høyttaler, forsterker og bra kabler? Jeg har DVDspiller fra før. Så, da er jeg på jakt etter høytalere og forsterker. Jeg er ganske blank på området, så jeg hadde vært evig takknemlig om dere ville satt opp noen forslag til meg som ikke overgår 10000kr. Dali Ikon 6 virker som en utrolig bra høyttaler, men da disse koster 9000 kroner vil det ikke være plass i budsjettet mitt til en forsterker. Kan dere hjelpe meg med å finne en høyttaler som er et bra kjøp? Selv har jeg forsått det slik at Pioneer VSX-915 er en veldig bra forsterker i forhold til pengene. Mulig det finnes bedre kjøp enn denne? Og til sist; noen kabler/annet jeg burde handle meg? Nei, om dere kan sette opp noen oppsett som gir mye kvalitet i forhold til pengene, hjelper dere meg mye.. Edit: Oppsette TRENGER ikke koste 10k, jeg kan ta til takke med noe som koster 7-8000. Som alle andre er jeg interessert i å få så mye som mulig for pengene jeg betaler.. Endret 29. april 2006 av eskim0 Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Jeg kjøpte meg to Dali 8000 og en NAD C370 forsterker for noen år siden og er sinnsykt fornøyd med dette. Det kostet dog 13 000 og ikke 10 000 og forsterkeren er en ren stereo-forsterker og ikke Surround. Vil uansett si at du får MYE for pengene hvis du kjøper deg en NAD-forsterker. Hvis du heller vil gå litt ned i pris på høytalere, får du mye bra i Cerwin Vega. Noe flat lyd, men flytter mye luft med bass-elementene . Endret 29. april 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvis du ikke på død og liv skal ha annlegget nytt så gå etter noe brukt 2-4 år gammelt. Dette kan du få for halv pris og annlegget/komponentene behøver heller ikke være mye brukt. Har selv kjøpt fantastiske høytalere, cd spiller og forsterker/forforsterker brukt og er meget godt fornøyd. Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Hvis du ikke på død og liv skal ha annlegget nytt så gå etter noe brukt 2-4 år gammelt. Dette kan du få for halv pris og annlegget/komponentene behøver heller ikke være mye brukt. Har selv kjøpt fantastiske høytalere, cd spiller og forsterker/forforsterker brukt og er meget godt fornøyd. 6009112[/snapback] Hvor bør jeg begynne å lete etter et brukt anlegg da? Finn.no? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 http://www.avforum.no og http://www.hifisentralen.no har gode bruktbørser. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Selv har jeg forsått det slik at Pioneer VSX-915 er en veldig bra forsterker i forhold til pengene. Mulig det finnes bedre kjøp enn denne? 6008229[/snapback] VSX-915 er en god surroundreciver ja,men hvis du bare skal ha 2 høyttalere får du stereoforsterkere til samme pris som er MYE bedre ennVSX-915. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Har selv ett anlegg som jeg betalte ca 80.000 - 100.000 for brukt og er meget godt fornøyd. Og lengre du går opp i prisklasse til bedre kjøp kan du gjøre, det er ikke uvanlig at de som skal ha det siste på markedet selger sine 3-4 år gamle høytalere for undre halv pris og de behøver ikke være mye brukt. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Og lette etter brukt kan du først gjøre hos kjenninger som du vet har behandlet utstyret pent, deretter finnes det en masse bruktmarkeder for stereoutstyr. At jeg skriver stereo er fordi at til 10.000 kr vil jeg anbefale deg og kjøpe stereo ikke soroundanlegg. Kjøp heller ikke en for liten forsterker særlig hvis du liker og spille litt høyt. Og hvis mulig kjøp en ren cd-spiller istedefor dvd særlig hvis du har dvd fra før. Blitt noe sjeldnere med rene cd-spillere nå i de rimeligere klasser, men har hørt multispillere i 15-20.000 klassen og er ikke overveldet. Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Og lette etter brukt kan du først gjøre hos kjenninger som du vet har behandlet utstyret pent, deretter finnes det en masse bruktmarkeder for stereoutstyr. At jeg skriver stereo er fordi at til 10.000 kr vil jeg anbefale deg og kjøpe stereo ikke soroundanlegg. Kjøp heller ikke en for liten forsterker særlig hvis du liker og spille litt høyt. Og hvis mulig kjøp en ren cd-spiller istedefor dvd særlig hvis du har dvd fra før. Blitt noe sjeldnere med rene cd-spillere nå i de rimeligere klasser, men har hørt multispillere i 15-20.000 klassen og er ikke overveldet. 6016227[/snapback] Nå har ikke mine bekjente særlig mer peiling på anlegg enn hva jeg har Ellers hadde jeg nok forhørt meg med dem før jeg hadde spurt her.. Men du/dere har ikke forslag til forsterker og høytalere som låter bra sammen? Skal som tidligere nevnt brukes til film og musikk. Jeg er ikke ute etter et anlegg som dunker og banker. Jeg kan heller foretrekke et anlegg som ikke spiller utrolig høyt, og heller spiller rent og detaljert. Rommet jeg vil bruke til anlegget er lite. Bare 16kvadratmeter. Så jeg regner med at jeg kan få nok trøkk til film, nesten uansett? Uansett, vil dere sette opp noen forslag på forsterker og høytalere til 10k? CD-spiller finner jeg uaktuelt.. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Til den prisen kan du faktisk få et veldig ok oppsett. Anbefaler deg å oppsøke flere ulike hifibutikker og presentere dem med samme problemstilling du har kommet med her, så setter de opp noe du kan høre på. Ta med musikk du kjenner godt fra før. Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Har du strenge krav og en sterk formening om hva du vil ha så gå til en musikkkjede/handler og få prøvd nytt oppsett. Ett annlegg med litt trøkk som skal brukes til film vil uansett (dunke) så lenge bassene virker. Ren og klar lyd får du med kraftige forsterkere, du slipper og gå for høyt på volumet noe som gir forvregning. Hvor mye volum du kan gi er det stor forskjell på hos de forskjellige forsterkere. Til syvende og sist er det du som skal høre på annlegget og dine preferanser får du best prøvd ved prøvelytting. Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Har du strenge krav og en sterk formening om hva du vil ha så gå til en musikkkjede/handler og få prøvd nytt oppsett. Ett annlegg med litt trøkk som skal brukes til film vil uansett (dunke) så lenge bassene virker. Ren og klar lyd får du med kraftige forsterkere, du slipper og gå for høyt på volumet noe som gir forvregning. Hvor mye volum du kan gi er det stor forskjell på hos de forskjellige forsterkere. Til syvende og sist er det du som skal høre på annlegget og dine preferanser får du best prøvd ved prøvelytting. 6019442[/snapback] Har prøvelyttet Tannoy Fusion 4 hos en venn, og jeg likte både høytalerene og prisen Jeg er imidlertidig litt usikker på hvor jeg kan handle meg disse på nett. Spurte selvsagt hvor han hadde fått tak i disse, men han sa han hadde handlet dem brukt. Vet dere hvor jeg får handlet disse på nett? Gjennom Stereofil? Nordtele? Har i tillegg tenkt litt på å handle Klipsch RF25, og ved senere utbygging bruke disse som bakhøytalere? Men dette er en helt annen høyttaler, og egner seg bedre til film enn til lytting. Og hvis jeg handler meg disse, burde jeg gå for en Klipsch forsterker, eller kan jeg handle meg Yamaha RX-V657 forsterker? Og hvordan fungerer Fusion 4 sammen med Yamaha RX-V657 ? Burde jeg heller gå for noe annet? Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Har du strenge krav og en sterk formening om hva du vil ha så gå til en musikkkjede/handler og få prøvd nytt oppsett. Ett annlegg med litt trøkk som skal brukes til film vil uansett (dunke) så lenge bassene virker. Ren og klar lyd får du med kraftige forsterkere, du slipper og gå for høyt på volumet noe som gir forvregning. Hvor mye volum du kan gi er det stor forskjell på hos de forskjellige forsterkere. Til syvende og sist er det du som skal høre på annlegget og dine preferanser får du best prøvd ved prøvelytting. Har prøvelyttet Tannoy Fusion 4 hos en venn, og jeg likte både høytalerene og prisen Jeg er imidlertidig litt usikker på hvor jeg kan handle meg disse på nett. Spurte selvsagt hvor han hadde fått tak i disse, men han sa han hadde handlet dem brukt. Vet dere hvor jeg får handlet disse på nett? Gjennom Stereofil? Nordtele? Alternativet er å handle Klipsch RF25, og ved senere utbygging bruke disse som bakhøytalere? Men dette er en helt annen høyttaler, og egner seg bedre til film enn til lytting. Men hvis jeg handler meg disse, burde jeg gå for en Klipsch forsterker, eller kan jeg handle meg Yamaha RX-V657 forsterker? Og hvordan fungerer Fusion 4 sammen med Yamaha RX-V657 ? Burde jeg heller gå for en annen forsteker? Fusion 4 er førstevalget, men om dere mener det er lurt med Klipsch-tanken min, er det heller mulig jeg går for dette. Endret 1. mai 2006 av eskim0 Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hvor mye volum du kan gi er det stor forskjell på hos de forskjellige forsterkere. 6019442[/snapback] Følsomheten til høyttalerene er den avgjørende faktoren her, ikke forsterkeren. Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Har prøvelyttet Tannoy Fusion 4 hos en venn, og jeg likte både høytalerene og prisen Jeg er imidlertidig litt usikker på hvor jeg kan handle meg disse på nett. Spurte selvsagt hvor han hadde fått tak i disse, men han sa han hadde handlet dem brukt. Vet dere hvor jeg får handlet disse på nett? Gjennom Stereofil? Nordtele? Jepp, Stereofil fører Tannoy høyttalere. Du kan bestille på hjemmesiden deres. Bor du i nærheten av Oslo burde du oppsøke butikken for en demo. De har helt sikkert en forsterker som passer både høyttaleren og lommeboken din. Alternativet er å handle Klipsch RF25, og ved senere utbygging bruke disse som bakhøytalere? Men dette er en helt annen høyttaler, og egner seg bedre til film enn til lytting. Men hvis jeg handler meg disse, burde jeg gå for en Klipsch forsterker, eller kan jeg handle meg Yamaha RX-V657 forsterker? Klipsch er høyttalere som er lett å like i begynnelsen, men man kan fort gå lei. De er også vanskelige å plassere, trenger blandt annet mye plass mot bakveggen. Har hatt Klipsch RF-35 selv, men solgte dem etter under 6 måneder. Yamaha og Klipsch er en grei kombinasjon såvidt jeg vet. Og hvordan fungerer Fusion 4 sammen med Yamaha RX-V657 ? Burde jeg heller gå for en annen forsteker?Fusion 4 er førstevalget, men om dere mener det er lurt med Klipsch-tanken min, er det heller mulig jeg går for dette. 6019886[/snapback] Jeg er veldig skeptisk til billige surroundforsterkere til stereobruk av en enkel grunn: Stereoforsterkere til samme pris høres så utrolig mye bedre ut! Som jeg nevnte ovenfor har helt sikkert Stereofil forsterkere som passer ypperlig til Tannoy Fusion 4. Ellers har de rimelige Thule forsterkerene hifi klubben fører fått mye skryt i det norske hifi-magasinet Fidelity. Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Hvordan er Tannoy Mercury mx4 i forhold til Fusion 4 ? Lenke til kommentar
Peterman Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 Hvordan er Tannoy Mercury mx4 i forhold til Fusion 4 ? 6021510[/snapback] Såvidt jeg kan se er Fusion 4 en viderutvikling av Mercury MX4. Regner derfor med Fusion 4 er "bedre". Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Slettet... Endret 1. mai 2006 av eskim0 Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 (endret) Okei. Det var vel det jeg tenkte. Endret 1. mai 2006 av eskim0 Lenke til kommentar
eskim0 Skrevet 1. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2006 Hvordan er Tannoy Mercury mx4 i forhold til Fusion 4 ? Såvidt jeg kan se er Fusion 4 en viderutvikling av Mercury MX4. Regner derfor med Fusion 4 er "bedre". Okei! Enn Focal-Jmlab Chorus 716s og Visonik Revo 4, hvordan er lyden på disse to høytalerene hver for seg sammen med Yamaha RX-V750? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå