Arodin Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 osCommerce er laget for et formål; nettbutikk. Joomla er et generelt CMS som kan brukes til det meste. 6377842[/snapback] Ok, men os commmerce lar deg fortsatt registrere kunde og ordre info, slik at løsningen er fullstendig nok i det henseende? Hvis man sammenligner virtualmart med os commerce hvilken gir brukeren flest muligheter til å redigere utseende og innhold på nettstedet? Jeg har nettopp sett på en mamut løsning som var for begrenset i forhold til at du ikke kunne forandre på utseende, bare innhold, i tillegg var det ikke mulighet til å passordbegrense deler av nettstedet. Vil bare sikre meg at jeg velger en løsning som enkelt lar meg sette opp en nettbutikk, lar meg modifiserer menyer, header, footer osv, i tillegg støtter loggin, betaling med kort, og gode muligheter for administrasjon av kunde og ordreinfo. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 (endret) osCommerce er laget for et formål; nettbutikk. Joomla er et generelt CMS som kan brukes til det meste. 6377842[/snapback] Ok, men os commmerce lar deg fortsatt registrere kunde og ordre info, slik at løsningen er fullstendig nok i det henseende? Hvis man sammenligner virtualmart med os commerce hvilken gir brukeren flest muligheter til å redigere utseende og innhold på nettstedet? Jeg har nettopp sett på en mamut løsning som var for begrenset i forhold til at du ikke kunne forandre på utseende, bare innhold, i tillegg var det ikke mulighet til å passordbegrense deler av nettstedet. Vil bare sikre meg at jeg velger en løsning som enkelt lar meg sette opp en nettbutikk, lar meg modifiserer menyer, header, footer osv, i tillegg støtter loggin, betaling med kort, og gode muligheter for administrasjon av kunde og ordreinfo. 6379122[/snapback] Fordelen jeg ser med VirtueMArt i Joomla er at du ikke bare har en nettbutikk, men også en portal som du kan bruke til å fronte produktene mere inngående, skrive artikler, ha eget forum, egen brukerstøtte, bedre FAQ enn osCommerce osv. osCommerce i seg selv er en ganske god nettbutikk, men jeg syntes CubeCart var enklere å sette og tilpasse til eget behov og ønsker. Det samme med Joomla og VirtueMart. Med litt html og CSS kan du virkelig tilpasse hvordan nettstedet skal se ut helt etter eget ønske. Du kan sikkert få det til i osCommerce også, men jeg syntes det å tilpasse Joomla var mye enklere. Du kan få til alle de forskjellige tingene på ett nettsted med osCommerce, egen forumdel osv; men jeg ser en umiddelbar fordel i at alt er integrert i ett system på en funksjonell måte og at man dermed kjan lage en mye mer "skreddersydd" brukeropplevelse. Noe som jeg synes er viktig. Når man besøker en side bør det være maks tre klikk før man er på den delen av nettstedet man søker, det bør være ryddig og inituivt mtp menyer, og det bør lastes relativt raskt. Alt dette oppnår du med Joomla. Derfor anbefaler jeg at man går for ett helt CMS fremfor selvstendige nekeltkomponenter som netbutikk, blogg, FAQ, forum osv.. Edit:Vil bare understreke at du får akkurat de samme funksjonene med CubeCart som du gjør med osCommerce. Har som sagt prøvd begge deler en stund og syntes at CubeCart er utrolig mye enklere å komme i gang med og få til ett respektabelt resultat første gang. Endret 25. juni 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 4. juli 2006 Del Skrevet 4. juli 2006 (endret) Det jeg mente å si var at jeg prøver ut Jomla/virtuemart Endret 5. juli 2006 av Arodin Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hmm lasta ned virtual server - JSAS. Her kan jeg velge run joomla som lar meg navigere rundt i en template (ser ikke helt poenget her...får ikke forandret noe på innhold). Eller jeg kan velge run MyJSAS, her kan jeg create new site som lar meg gi navn på siden, indexfil og database, får ikke gjort så mye utover dette. Under advanced kan jeg velge å laste joomla til siden, hvis jeg velger dette for jeg beskjed om at filene pakkes ut, deretter skjer nada. Ved første oppstart av JSAS for jeg samme beskjed om at joomla pakkes ut. Er litt forvirra her...hvordan kommer jeg i gang? NB: har ikke lastet ned virtuemart enda. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 5. juli 2006 Del Skrevet 5. juli 2006 Hmm lasta ned virtual server - JSAS. Her kan jeg velge run joomla som lar meg navigere rundt i en template (ser ikke helt poenget her...får ikke forandret noe på innhold). Eller jeg kan velge run MyJSAS, her kan jeg create new site som lar meg gi navn på siden, indexfil og database, får ikke gjort så mye utover dette. Under advanced kan jeg velge å laste joomla til siden, hvis jeg velger dette for jeg beskjed om at filene pakkes ut, deretter skjer nada. Ved første oppstart av JSAS for jeg samme beskjed om at joomla pakkes ut. Er litt forvirra her...hvordan kommer jeg i gang? NB: har ikke lastet ned virtuemart enda. 6436992[/snapback] Kort fortalt har du tre nivåer (du kan dele de opp enda mer, men i gurnnleggende form er det tre..). Forntend (Siden som den vises på nettet) Frontend innlogget (Samme som over, men med eventuelle tillegg som du kun lar registrerte brukere se) Backend (Administrator-område) I Frontend innlogget kan du gjøre noen av de samme tingene som i backend, men ikke i like stor grad av frihet. For å komme til backend skriver du bare /administratori adresselinja etter adressen som står der når du er på siden. Hva som du her bruker som admin-brukernavn og passord vet jeg ikke. Les README-filen. I Backend velger du template, installerer komponenter og moduler, lager og sletter brukere osv. Masse morro her. Du kan finne mange templates på nettet, og med en passe grei bilderedigeringsprogram som feks GIMP, samt litt enkel CSS og HTML-kunnskap kan du tilpasse mange av templates'ene til å passe deg. Med litt php og xml-kunnskap kan du også fint lage egne templates. Dreamweaver har også en fi input med en fin tutorial til som du kan bruke til å lage allright templates fra scratch. Ikke vanskelig i det hele tatt. Man må bare lese litt. På generelt grunnlag kan jeg si at ingen av de forskjellige CMS'ene, portalløsningene, nettbutikkene, bloggene osv som du finner der ute og som du kan installere og bruke; er bare å tsrate å bruke sånn helt uten videre. Alle sammen innebærer ett minimum av lesing for å sette seg inn i det grunnleggende når man ikke kjenner til det fra før. Min måte å lære seg nye ting på er å bestemme seg for en spesifikk ting man vil lage, og så må man lære seg ting deretter. Eksempelvis lærte jeg meg litt CSs fordi jegt ville lage en nettside som va enklere å redigere utseende på alle sidene samtidig. Da kom google inn i bildet. Fra google fant jeg masse forum og gode tutorials på nettet. Peace of bløtcake Lykke til! Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 6. juli 2006 Del Skrevet 6. juli 2006 Hmm tenkte meg at jeg måtte logge inn på administrator. Fant ikke dette passordet. Sitter ikke på den maskina akkurat nå men skal vel la seg gjøre å finne passordet. Det virker som jeg har instalert Joomla med andre ord!? Det som forvirrer litt er at jeg får tilbakemelding om en prosedyre jeg skal gjennomføre etter at joomla er instalert, men det skjer liksom ingen ting etter at joomla er pakket ut. Holder på å skrive oppgave om brukskvalitet/bruksopplevelse og synes ikke joomla skårer så høyt foreløpig.. Men skal vel finne ut av det. Skal skjekke ut virtuemart også. Angående utvikling av nettbutikk så har jeg faktisk utviklet en enkel en fra "scratch" før, slik at jeg har erfaring med SQL, php, html osv. Grunnen til å velge slike publiseringsløsninger er vel først og fremst at det skulle være raskere å sette opp. Takk for god tilbakemelding! Antar at jeg kommer tilbake å plager folk med status rapport på et senere stadie. Lenke til kommentar
Momo Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Hmm tenkte meg at jeg måtte logge inn på administrator. Fant ikke dette passordet. Sitter ikke på den maskina akkurat nå men skal vel la seg gjøre å finne passordet.Det virker som jeg har instalert Joomla med andre ord!? Det som forvirrer litt er at jeg får tilbakemelding om en prosedyre jeg skal gjennomføre etter at joomla er instalert, men det skjer liksom ingen ting etter at joomla er pakket ut. Holder på å skrive oppgave om brukskvalitet/bruksopplevelse og synes ikke joomla skårer så høyt foreløpig.. Men skal vel finne ut av det. Skal skjekke ut virtuemart også. Angående utvikling av nettbutikk så har jeg faktisk utviklet en enkel en fra "scratch" før, slik at jeg har erfaring med SQL, php, html osv. Grunnen til å velge slike publiseringsløsninger er vel først og fremst at det skulle være raskere å sette opp. Takk for god tilbakemelding! Antar at jeg kommer tilbake å plager folk med status rapport på et senere stadie. 6444191[/snapback] Er dette programmer som fortsatt er de beste? Eller har det skjedd noe siden april? Lenke til kommentar
Lovskogen Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Er dette et oppdrag for en kunde? For det virker som om du har tatt vann over hodet ditt, Celina. Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 11. juli 2006 Del Skrevet 11. juli 2006 Momo: vet ikke hva som er best. Joomla/virtuemart utvikles aktivt etter som jeg forstår, slik at forbedringer utføres kontinuerlig. De verktøyene jeg har sett på er open source mao gratis. Det er jo en fordel. Samtidig er det endel å sette seg inn i og man må gjøre endel selv (mitt første inntrykk). Jeg er midt i arbeidet med å utvikle en side. Jeg har instalert joomla og virtuemart. Default template ser ikke bra ut og jeg har heller ikke funnet noen gratis templates (templates bestemmer oppsett/utseende på siden hvis jeg har skjønt det) som har det utseende jeg vil ha. Jeg har dermed gått i gang med å utvikle en egen template, dette krever bla html og css kunnskap. Jeg har også noe problemer med at innloggingsinfo ikke blir sendt til angitt adresse, men som med det meste av problemene hittil håper jeg å finne svar på diverse forum tilknyttet både joomla og virtuemart. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 12. juli 2006 Del Skrevet 12. juli 2006 Momo: vet ikke hva som er best. Joomla/virtuemart utvikles aktivt etter som jeg forstår, slik at forbedringer utføres kontinuerlig. De verktøyene jeg har sett på er open source mao gratis. Det er jo en fordel. Samtidig er det endel å sette seg inn i og man må gjøre endel selv (mitt første inntrykk). Jeg er midt i arbeidet med å utvikle en side. Jeg har instalert joomla og virtuemart. Default template ser ikke bra ut og jeg har heller ikke funnet noen gratis templates (templates bestemmer oppsett/utseende på siden hvis jeg har skjønt det) som har det utseende jeg vil ha. Jeg har dermed gått i gang med å utvikle en egen template, dette krever bla html og css kunnskap. Jeg har også noe problemer med at innloggingsinfo ikke blir sendt til angitt adresse, men som med det meste av problemene hittil håper jeg å finne svar på diverse forum tilknyttet både joomla og virtuemart. 6473894[/snapback] Du finner blant annet gratis templates paa joomlahut.com. Du kan ogsaa bruke templates for mambo. Lenke til kommentar
Dekanus Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Hvis man skal ha betaling med kredittkort - og ikke kun PayPal - hva skal man da gjøre? Kan ikke bruke Joomla! da vel? Hilsen Morten Lenke til kommentar
abrj Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Hvis man skal ha betaling med kredittkort - og ikke kun PayPal - hva skal man da gjøre? Kan ikke bruke Joomla! da vel? Hilsen Morten 6998025[/snapback] Er også ute etter info om dette... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvis man skal ha betaling med kredittkort - og ikke kun PayPal - hva skal man da gjøre? Kan ikke bruke Joomla! da vel? Hilsen Morten 6998025[/snapback] Er også ute etter info om dette... 7136864[/snapback] Det bør vel finnes en modul der ute som fikser det... Lenke til kommentar
olear Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 Joomla/Virtuemart støtter betalingstjenester gjennom Cardia. Lenke til kommentar
rubymariama Skrevet 13. april 2008 Del Skrevet 13. april 2008 Hei ! Jeg er helt ny på å lage nettbutikk ! Så jeg lurer på hvordan jeg får tak i noe sånt som web hotell? Hva er det egentlig? Koster det mye? Pliiis svar ! Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 14. april 2008 Del Skrevet 14. april 2008 Opprett ein ny tråd om emnet du, det blir litt rotete å blande seg inn i gamle trådar. Stenges. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg