Celina_ Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Heisann jeg er da ny her inne og lurer på om noen kan hjelpe meg? Jeg skal lage en side som inneholder webshop men aner jo ikke åssen jeg får begynt Jeg har jo web hotell fra fantastico og jeg hvet det ligger noen ulike e- butikk system der inne da. Tenkte på Zen Cart noen som har erfaring med den? Jeg håper å få hjelp for jeg sitte fast Hilsen Celina Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Heisann jeg er da ny her inne og lurer på om noen kan hjelpe meg? Jeg skal lage en side som inneholder webshop men aner jo ikke åssen jeg får begynt Jeg har jo web hotell fra fantastico og jeg hvet det ligger noen ulike e- butikk system der inne da. Tenkte på Zen Cart noen som har erfaring med den? Jeg håper å få hjelp for jeg sitte fast Hilsen Celina 6008083[/snapback] Zen Cart er helt grei, OS Commerce er noe vanskeligere å sette opp men samtidig mer detaljert. Hvis du kun skal ha en egen webshop vil jeg anbefale CubeCart. Hvis du er interessert i en hel publiseringsløsning med mulighet for tilhørende nettbutikk og masse annet snacks vil jeg på det sterkeste anbefale Joomla med nettbutikken Virtue-mart. Du kan laste ned en ferdig Joomla-installasjon med Virtue,art ferdig installert fra Virtuemart sine egne sider. Dette innebærer selvfølgelig at du har php- pg mysql-støtte. Det må du uansett ha på alle de forskjellige nettbutikkene. Lenke til kommentar
Celina_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Var ganske innvikla dette greiene her hvet ikke åssen jeg får begynt en gang, vil du forklare meg litt? send meg gjerne en pm Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det er egentlig ikke så veldig vanskelig. Først må du finne ut om webhotellet ditt har en database type som kalles mySQL og at den støtter noe som heter php. (Vis du er usikker på dette kan du sende mail til de som driver serveren og spørre. Det neste du trenger er en ftp klient. Du kan laste ned noe som heter Smart FTP (google it) Denne trenger du for og laste opp filene til serveren. Du trenger også noe informasjon til dette, ftp host ftp brukernavn og passord. Dette skal du få når du bestiller webhotellet. Når du har lastet ned smart FTP og lastet ned den løsningen du ønsker instalerer du smart FTP og logger på med brukernavn og passord osv. Når det er gjort åpner du de filene fra fks Joomla og legger dem i en egen mappe på dataen din. Du kan kalle mappen for webshop. (Det er viktig at du ikke legger zip/rar fila i mappa da serveren ikke klarer og åpne denne når den er lastet opp. Antaglivis følger det med en readme fil som det står hvordan du skal instalere webshopen på serveren din. Vis du ikke får dette til kan du sende meg ftp informasjon og database informasjon så kan jeg laste det opp og instalere det for deg. Men det greieste er og gjøre det selv. Vis det ikke virker første gangen prøver du en gang til eller spør om hjelp her på forumet. Ellers ønsker jeg deg lykke til videre. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Var ganske innvikla dette greiene her hvet ikke åssen jeg får begynt en gang, vil du forklare meg litt? send meg gjerne en pm 6008764[/snapback] Halvis_92 har forklart det ganske enkelt og kort for deg. Du nevner ett annet sted at du har Fantasico. Det er en av de mere utbredte cPanel-pakkene med masse auto-installers. Mest sannsynlig fuinner du Joomla eller mambo (Som er nesten det samme som Joomla) som fantastico installerer automatisk for deg. Kom med litt mer info her om webhotell-leverandør, ftp-kontoen din osv så skal vi hjelpe deg videre. Jeg foretrekker å ta det her fremfor PM for da kan også andre lese svarene og på den måten få hjelp. Lenke til kommentar
Celina_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Ok, kjempe snillt av dere da jeg har ftp da fordi jeg lager hjemmesider selv, har egent domene og webhotell.Min privat side er http//www.gizmo-tine.com Jeg skal ha webshop/ handle kurv på en side jeg skal lage for en kunde da. Hun driver en liten butikk bestående av for og utstyr til dyr. Jeg er nettopp begynt med webdesign da og skal inn på multi media design til høsten *glederseg* men til saken :det står på mitt web hotell dette:MySQL versjon 4.0.25-standard PHP versjon 4.4.1 Jeg har lastet ned zen cart osv...Håper dette er til litt hjelp da slik at dere kan hjelpe meg bruker ftp cute. Endret 29. april 2006 av Celina_ Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Ok, kjempe snillt av dere da jeg har ftp da fordi jeg lager hjemmesider selv, har egent domene og webhotell.Min privat side er http//www.gizmo-tine.com Jeg skal ha webshop/ handle kurv på en side jeg skal lage for en kunde da. Hun driver en liten butikk bestående av for og utstyr til dyr. Jeg er nettopp begynt med webdesign da og skal inn på multi media design til høsten *glederseg* men til saken :det står på mitt web hotell dette:MySQL versjon 4.0.25-standard PHP versjon 4.4.1 Jeg har lastet ned zen cart osv...Håper dette er til litt hjelp da slik at dere kan hjelpe meg bruker ftp cute. 6009282[/snapback] Jeg vil på det sterkeste anbefale Joomla med VirtueMart. Last ned siste build (Joomla 1.0.8 eCommerce edition (VM 1.0.4) her. 1. Last den ned til maskinen din. 2. Pakk den ut med ett Zip-program i sin egen mappe. 3. Bruk ett FTP-program (Cute funker bra, men det er vel kun trial i en måned hvis du ikke har kjøpt lisens.. Smart FTP eller Whistler FTP Surfer er begge gratis..) og last opp ALLE filene og mappene til hjemmesiden du skal ha den på. Hvis du skal ha den på første side på hjemmesiden din skal du sannsyn ligvis laste det opp direkte i public_html-mappa di eller hvis du vil ha den ett nivå lengre ned, lager du en ny mappe med det navnet du vil ha (ikke æøå og/eller mellomrom) og laster det opp der. For eksempel hvis du har domenet www.tines-web.com og vil ha nettbutikken i en egen mappe som heter nettbutikk, vil adressen bli www.tines-web.com/nettbutikk. 4. Åpne en nettleser (jeg sier deg det igjen:IE er full av sikkerhetshull og mangler pop-up blokker. ALT annet enn IE er bedre. prøv Maxthon.. ;P ) og gå til nettadressen til nettbutikken din (feks www.tines-web.com/nettbutikk). Der vil du komme til en installasjons-side som forteller deg hva du må gjøre. Den er ganske oversiktlig og forståelig. I første trinn inebærer det at du må gå inn med FTP-klienten din og CHMOD'e en del filer. Etter hvert som du har chmod'et noen filer, kan du klikke på oppdater på nettleseren din for å se hvilke filer du har chmod'et. 5. Etter å ha fikset på rettighetene til de filene du trenger å chmod'e følger du bare instruksjonene. 6. Lag en ny mysql-database og legg til en egen bruker med alle rettigheter. For letthets skyld bør du gi både databasen og brukeren samme navn. 7. Når du i nettleseren skal legge inn litt info om databasen osv vil databasen navn mest sannsynlig være dittinnloggingsnavniwebhotell_databasensnavn og brukernavnet vil mest sannsynlig være dittinnloggingsnavniwebhotell_brukerensnavn. 8. På siste side må du kopiere noe tekst og lim den inn i en enkel tekst-editor (notepad feks). Lagre så dokumentet som configuration.php og last den opp til rot-mappen til Joomla. Deretter gir du intstallasjonsmappen nytt navn (IKKE slett den før du vet at det funker for ellers må du laste alt opp igjen på nytt i stedet for å bare gi installasjonsmappen navnet tilbake og begynne på nytt. Du må også mest sannsynlig slette en fil som configuration.php-dist. Ike slett den med en gang. Flytt den heller til installasjons-mappen. 9. Klikk på "View site". Et voila! Lenke til kommentar
Celina_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Ok takk jeg skal prøve meg fram da jeg bruker IE ja for at jeg alltid har brukt det og liker ikke FF... Cute har jeg for alltid nå jeg skal laste ned programmet du anbefalte meg nå.... Håper jeg får dette til da hehe .... Men tusen takk for hjelpa hverfall... Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Ok takk jeg skal prøve meg fram da jeg bruker IE ja for at jeg alltid har brukt det og liker ikke FF... Cute har jeg for alltid nå jeg skal laste ned programmet du anbefalte meg nå.... Håper jeg får dette til da hehe .... Men tusen takk for hjelpa hverfall... 6009430[/snapback] Kom tilbake hvis du står fast med Joomla eller installasjon av det. Lenke til kommentar
Celina_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Skal jeg gjøre holder på å zippe den nå. Jeg fikk det ikke til for den ville ikke zippe seg slik den skulle hva gjør jeg da? Den lå bare inni selve zippen prøvde å lage en mappe og men funket ikke Endret 29. april 2006 av Celina_ Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Skal jeg gjøre holder på å zippe den nå. Jeg fikk det ikke til for den ville ikke zippe seg slik den skulle hva gjør jeg da? Den lå bare inni selve zippen prøvde å lage en mappe og men funket ikke 6009479[/snapback] Hvilket program bruker du? Last ned og installer ZipGenius eller IZarch fra snapfiles.com. Deretter går du til mappen der zip-filen ligger, høyreklikker på filen og velger "Pakk ut her". Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Skal jeg gjøre holder på å zippe den nå. Jeg fikk det ikke til for den ville ikke zippe seg slik den skulle hva gjør jeg da? Den lå bare inni selve zippen prøvde å lage en mappe og men funket ikke 6009479[/snapback] Hvilket program bruker du? Last ned og installer ZipGenius eller IZarch fra snapfiles.com. Deretter går du til mappen der zip-filen ligger, høyreklikker på filen og velger "Pakk ut her" (Extract here). 6010183[/snapback] Eventuelt velger du alternativet lengre ned der det står "Pakk ut til /:X/en_eller_annen_filbane_der_filen_ligger/joomla.1.0.8..." Da lager dne en ny mappe der du har filen lagret. Lenke til kommentar
Celina_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Jeg aner ikke hvor jeg finner kodene heller da sliter litt der igjenn. Må jo ha koder så kundene kan velge å vrake av produkter da. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Jeg aner ikke hvor jeg finner kodene heller da sliter litt der igjenn. Må jo ha koder så kundene kan velge å vrake av produkter da. 6010389[/snapback] Koder? Hva slags koder? Kan du gi meg adressen hvor du har siden din der du setter opp webshop'en? Lenke til kommentar
MrBjoern Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 tror saken (slik jeg ser den etter litt småprat på msn) at hun ikke skal legge den ut enda, venter til hun har skaffet eget webhotel til den hun lager siden til. Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 tror saken (slik jeg ser den etter litt småprat på msn) at hun ikke skal legge den ut enda, venter til hun har skaffet eget webhotel til den hun lager siden til. 6010646[/snapback] Aha. Hvis hun vil teste den ut lokalt kan jeg da anbefale Joomla standalone local server. Men da må hun installere VirtueMArt der etterpå. Når man installerer VirtueMartkan man be om å få med eksempeldata for å se hvordan den er bygd opp. Lenke til kommentar
Celina_ Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Ja jeg sliter nok en del, blir så irritert på at alt skal være så vanskeligt da Lenke til kommentar
Beatnut Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Ja jeg sliter nok en del, blir så irritert på at alt skal være så vanskeligt da 6010990[/snapback] Nå skal jeg være litt frekk: Det er ikke vanskelig, det er bare omfattende. Ingenting kommer gratis, og skal man ha ordentlig resultat må man somregel også gjøre jobben. Så over til dine problemer. Hva og hvor står du fast? Nå vet jeg ikke hvor erfaren halvis_92 er med Joomla o.l., men jeg anser meg selv for å være relativt erfaren med Joomla/Mambo, og det uten at jeg kan noe særlig PHP. MSN meg på *PM meg hvis du vil ha adressen* så skal vi se om vi kan komme dypere ned i problemene. Endret 18. desember 2006 av Beatnut Lenke til kommentar
Arodin Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 Skal selv sette opp en nettbutikk. Jeg har så vidt sett på os commerce, hva er forskjellen på det og joomla/virtual mart? Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. juni 2006 Del Skrevet 25. juni 2006 osCommerce er laget for et formål; nettbutikk. Joomla er et generelt CMS som kan brukes til det meste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg