Gå til innhold

Blurry bilder med Manual Focus

Anbefalte innlegg

Hei, jeg tar endel bilder på natta med mitt Canon 350D og må da bruke manual fokus for å ta bilde. Da ender jeg som regel opp med små blurrete bilder, får ikke den lille skarpe fokusen som på auto.

Noen tips til åssen jeg kan få det sterkere? Er det noe jeg kan vri på, skru på eller noe? (bruker stativ)

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Spørsmålet er litt vanskelig formulert - det eneste som justerer fokus er fokusringen og denne gjør nøyaktig det samme som af-motoren, bare med øyet ditt som kontrollør for om ting er i fokus eller ikke. Hvilke objektiv bruker du?

Er dette snakk om "landskapsbilder", altså av ting på relativt lang avstand, eller nærmere motiver? Hvis det første kan du passe på å bruke liten blender for å gjøre dybdeskarpheten stor, i tillegg kan kanskje en DOF-kalkulator og bruk av hyperfokusprinsippet være til stor hjelp?

Hvis det imidlertid er snakk om motiver på kort avstand - er det teknikken det er noe galt med? Kombinasjonen av liten dybdeskarphet og mørkt søkerbilde kan gjøre det til en utfordring å fokusere presist, hvor nøye er du?

Litt fler konkrete opplysninger vil gjøre det mulig å svare bedre :-)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hei, jeg tar endel bilder på natta med mitt Canon 350D og må da bruke manual fokus for å ta bilde. Da ender jeg som regel opp med små blurrete bilder, får ikke den lille skarpe fokusen som på auto.

Noen tips til åssen jeg kan få det sterkere? Er det noe jeg kan vri på, skru på eller noe? (bruker stativ)

Takk på forhånd.

6007906[/snapback]

Det er ikke lett å fokusere manuelt, spesielt på ting som er lengre borte. Manuell fokus brukes mye på makrobilder der er det straks enklere.

Kjøp blitz er vel trikset. Alle kamera sliter med å fokusere i mørket uten hjelpelampe. Kjøper du blitz er det mulig å deaktivere blitzen men kun bruke hjelpelampen. Blitzen sender da ut et rødt UV lys som hjelper kamera med å fokusere også på rimelig lange avstander.

Lenke til kommentar
Objektivet er Canon 18-55mm, når jeg liksom vrir på objektet så bare zoomer den jo inn. Så for å få skarpe bilder må jeg altså få en bra blitz og bruke autofokus altså?

6009675[/snapback]

Du må først fortelle hva slags bilder du tar om natten.. Det sier seg selv at å bruke blitz på noe som er mer enn 40 meter unna er rimelig ukurant, for å si det pent.

Hvis du ikke er sikker på fokus, så kan følgende brukes i de fleste situasjoner:

Manuell fokus:

Bruk Av mode

Blender 8-10

Fokus: ca 2/3 av avstanden (evnt uendelig om avstanden er lengre enn skalaen på objektivet)

La kameraet stille inn lukkertid selv.

Hvis du er avhengig av veldig skarpe bilder, kan det være en ide med fjernkontroll eller 10sek forsinkelse knappen på kameraet for å minimere shake når det står på stativ.

Lenke til kommentar

Jeg tar både bilder av ting som er nærme og noe som er langt borte. Jeg skjønner jo at blitz ikke gjør noe spesielt med ting som er langt borte.

Men det som irriterer meg grundig er når jeg tar på autofokus så klarer den å fokusere helt fint. Men vil ikke ta bilde! Noen måte jeg kan tvinge kameraet til å ta bilde da? :p Jeg har også prøvd å bruke autofokus til å fokusere også bare skiftet til manuell fokus uten å gjøre noe for så å ta bilde men da mister jeg den fine fokusen uansett :p.....

Edit:

Har du prøvd å vri den aller ytterste ringen på objektivet?

Altså ikke den som regulerer zoomen.

6009782[/snapback]

Ja, men merket ikke noen stor forskjell :s Kanskje jeg ikke har prøvd bra nok??

Også har jeg veldig dårlig tolmodighet også er det veldig ekkelt ute på natten :p Prøvde det inne her nå og det funket jo :S fikk ikke resultater ute i "felten". Huff, jeg har vel ikke fulgt med.

Endret av skate4life
Lenke til kommentar

Hva med en liten maglite å lyse opp det du skal fokusere på? Før var kamera utstyrt med mattskive med splittprisme som du lett kunne fokusere med. Det krevde litt lys men ikke så mye lys som autofokusen. Jaja Du får kjøpt mattskiver til 20D 350D men de må du bryte garantien og say goodbuy til lysmåling på kornet.

Ja det er irriterende når kamera nekter å ta bilde, men det er fordi kamera nekter å ta bilde som er uskarpt på autofokus. En teknikk du kan bruke er å forhåndsfokusere på auto eller manuell, skru over på manuell, vente til motivet beveger seg inn i ditt fokusområde, ta bildet. Dette var en teknikk sportsfotografer brukte før i tiden.

tips til deg er å kjøpe et lyssterkt objektiv, gjerne med fastbrennvidde. F.eks 50mm 1.8 får du for under 1000lappen og det tegner skarpere enn den zoomen du har på noen av blenderene. Vær da obs på da kamera åpner for fullt for å slippe inn mere lys at dybdeskarpheten blir minimal, dvs det skal lite til før noen går ut av fokus. Dvs du må være enda mere treffsikker. Denne effekten er flott til portretter hvis du vil "kaste ut" bakgrunnen. 50mm 1.4 er dyrere og slipper kun inn 1/2 iso mere(sånn ca?). Det er flere fordeler med lyssterke objektiv, som f.eks økt blitzrekkevidde og at du kan bruke lavere iso for mindre støy på bildene. Innendørsbilder uten blitz og med moderate 800iso for å få nogenlunde skarpt bilde for å nevne noe. ulempene er kortere dybdefokus (ikke et problem når du har nok lys), ingen zoom. Det siste kan vel forsvares med fotografer som har vunnet priser med å holde seg kun til en fast brennvidde, f.eks 35mm eller 50mm objektiv..

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Men jeg vil egentlig ikke ha noe mer lys enn det som er naturlig.  :hmm:

6009824[/snapback]

Lysmengde som er naturlig tenker du da på hvor mye et øye fanger opp? Vi tar allerede inn mere lys enn nødvendig pga fronten har større diameter enn øyet. Jo mere lys inn jo bedre for fokusering. Jeg mener ikke at bildene blir lysere, men at du får mere lys å jobbe med. Du får mindre støy på bildene. Men sortnivå bestemmer du jo selv uansett.

Sorry med at jeg var litt rask til å redigere det forrige innlegget.

Endret av sNx
Lenke til kommentar
Fint du fikk det til, grunnen til at jeg nevnte tipset var at jeg stusset over denne fokusringen selv når jeg fikk se kameraet. Ringen virket så spinkel og puslete at en ikke skulle tro at det var en fokusring i det hele tatt...

6013259[/snapback]

Det opplegget paa diverse kitlinser fortjener vel ikke aa bli kalt fokusring i det hele tatt. Mener aa ha lest noe om at det var en slags "jukseloesning", men er ikke sikker paa hvor/hvem...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...