Gå til innhold

sliter med 48-bit LBA buggen i XP

Anbefalte innlegg

Jeg har patcha, jeg har installert sp2.. likevel delte den disken seg opp..

dvs

C: er på 10 gb(som da er normalt)

D: er på 118 gb(som ikke er normalt, skulle ha vært på 176 gb)

også har jeg plutselig fått en "utildelt" partisjon på 58 gb.

problemet her er at den partisjonen som egentlig var på 176 er fullstappa med data, så jeg vil ikke formatere D: og den utildelte partisjonen for å så slå dem sammen. Jeg vil slå dem sammen uten å miste data.

Hva gjør jeg i dette tilfellet? har prøvd å søke i MS's knowledge base, uten å lyktes. var innom 48-bit LBA problemene som MS omtaler, men fixene er inkludert i sp2.

help me? :thumbup:

post-8986-1146273200_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du innstallerte Windows XP uten SP2 med LBA fixxen, er partisjonen "ødelagt", du må da ty til programmer som kan hente ut denne dataen. Det kan være at det finnes noe i recovery consolen til Microsoft som du kan bruke, men dette tør jeg ikke si for sikkert.

Lenke til kommentar

Microsoft sin partisjoneringsporgramvare i diskbehandling har ikke funksjonen spleis to partisjoner eller utvid partisjon. Du må nok ty til 3.parts programvare for å få til det. Partition magic er nevnt, men det finnes også gratis alternativer uten at jeg kommer på hva de heter i farta.

PS. Det er en selvfølge at du har backup før du starter for det er en viss sjanse for at operasjonen skjærer seg.

Lenke til kommentar
Microsoft sin partisjoneringsporgramvare i diskbehandling har ikke funksjonen spleis to partisjoner eller utvid partisjon. Du må nok ty til 3.parts programvare for å få til det. Partition magic er nevnt, men det finnes også gratis alternativer uten at jeg kommer på hva de heter i farta.

PS. Det er en selvfølge at du har backup før du starter for det er en viss sjanse for at operasjonen skjærer seg.

6008151[/snapback]

tja.. men jeg har prøvd parition magic.. det er en stor risk at jeg må "opprette" ny partisjon på den utildelte.. og da må jeg mest sannsynlig formatere og styre med den.

ser dårlig ut dette.. trenger hjelp.

Lenke til kommentar

6008151[/snapback]

tja.. men jeg har prøvd parition magic.. det er en stor risk at jeg må "opprette" ny partisjon på den utildelte.. og da må jeg mest sannsynlig formatere og styre med den.

ser dårlig ut dette.. trenger hjelp.

6009335[/snapback]

Tja risikoen er relativt stor. Jeg vil gi deg 10% i odds for at noe går galt. Så det er som sagt viktig å ha en oppdatert backup. Hvis du ikke har det så anbefaler jeg deg å ta det før du starter og huske å ta jevnlig backup bestandig etter dette. Hvis ikke så er det bare et spørsmål om tid før du sitter med sjegget i postkassa.

Når backupen er i orden så er operasjonen relativt enkel. Da kan du enten utvide den gamle partisjonen til å omfatte det utildelte området også, eller du kan opprette en ny partisjon i det tomme området og så spleise de to partisjonene etterpå. Den første metoden er nok den enkleste.

Lenke til kommentar

problemet her er at den partisjonen som egentlig var på 176 er fullstappa med data, så jeg vil ikke

Vel , det er slik at windows har en funksjon som kan utvide en partition , volume uten å bruke noe force metoden.

Det vil si at under utførelsen av kommandoen hvis noe stemmer ikke , vil ikke utføre oppgaven.

Det kan du bruke --siden det gjelder ikke system partition / boot partition og ellers der som page file befinner seg.----

-kjør cmd

-diskpart

-list volume

-select volume --her velger du volume nr som representerer 118 GB----

-extend

Det vil prøve å expandere til høyre hvis forholdene er der, og dermed ikke risikere noe.

Lykke til.

Lenke til kommentar

problemet her er at den partisjonen som egentlig var på 176 er fullstappa med data, så jeg vil ikke

Vel , det er slik at windows har en funksjon som kan utvide en partition , volume uten å bruke noe force metoden.

Det vil si at under utførelsen av kommandoen hvis noe stemmer ikke , vil ikke utføre oppgaven.

Det kan du bruke --siden det gjelder ikke system partition / boot partition og ellers der som page file befinner seg.----

-kjør cmd

-diskpart

-list volume

-select volume --her velger du volume nr som representerer 118 GB----

-extend

Det vil prøve å expandere til høyre hvis forholdene er der, og dermed ikke risikere noe.

Lykke til.

6010447[/snapback]

du er absolutt GENIAL! fy det er mye med Windows som man ikke ante om, men allikavel kan gjøre. Tusen takk. du burde søke jobb hos MS support desc ellerno :)

takk igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...