Gå til innhold

SHG innfører ny forbrukerkjøpslov!


Anbefalte innlegg

Hadde vel vært en ide og tatt seg en tur inn på http://shg.no/ og lest igjenom handlevilkår før man kommer med slike utaleser :hmm:

6023074[/snapback]

 

Hadde vært en idè å lese igjennom trådstarterens post, hvor han presiserer vilkår på følgeseddel/kvittering. :hmm:

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hadde vel vært en ide og tatt seg en tur inn på http://shg.no/ og lest igjenom handlevilkår før man kommer med slike utaleser :hmm:

6023074[/snapback]

 

Hehe :)

 

Det er 2 års reklamasjonsrett på produkter kjøpt hos shg.no AS. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Forskjellen på reklamasjonsrett og garanti kan ses under Kjøperegler. Er der ytterligere reklamsjonsrett eller garanti vil det fremgå særskilt av fakturaen.

Lenke til kommentar

virker som om shg.no har sitt på det rene....

 

8. Reklamasjonsrett

Det er 2 års reklamasjonsrett på produkter kjøpt hos shg.no AS. For ting som er ment å vare vesentlig lenger enn to år, er fristen fem år. Forskjellen på reklamasjonsrett og garanti kan ses under Kjøperegler. Er der ytterligere reklamsjonsrett eller garanti vil det fremgå særskilt av fakturaen.

 

Skulle varen mot forventning gå i stykker under reklamasjonsperioden repareres den vederlagsfritt på vårt eller produsentens verksted.

 

Skade på produktet som skyldes betjeningsfeil, håndteringsfeil, modifikasjoner eller grovt misbruk fra brukerens side, er ikke dekket av reklamasjonsretten. Herunder hører også endring av tilført strømstyrke til enhver relevant komponent.

Lenke til kommentar
Hadde vært en idè å lese igjennom trådstarterens post, hvor han presiserer vilkår på følgeseddel/kvittering. :hmm:

6023129[/snapback]

 

 

Hadde vært en idè å lese igjennom trådstarterens post, hvor han presiserer at han kan ha sett feill!

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at det er skrevet noe fra SHG sin side som ikke stemmer i følge Norsk lov

 

Kapittel 6. Forbrukerens krav som følge av mangler ved salgsgjenstanden

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro dette oppsummerer saken:

 

- SHG følger norsk lov.

- SHG oppgir korrekte rettigheter på web

- Teksten på kvitteringen er feil. Slik det står ser det ut som det rett og slett skyldes at denne er flere år gammel, og ble slurvet med da den ble skrevet.

- Dette er neppe noe bevisst forsøk på å lure forbrukeren.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...