Gå til innhold

SHG innfører ny forbrukerkjøpslov!


Anbefalte innlegg

En bekjent av meg bestilte et TV-kort hos SHG nylig. Det jeg la merke til var at på hans følgeseddel/kvittering, så var det klart og tydelig listet opp det SHG mente var forbrukerens rettigheter ved en eventuell mangel. De skrev klart og tydelig at for forbrukere så gjaldt kun ett års reklamasjon.

 

Hvor grovt er ikke det? Er ikke det er direkte forsøk på bevisst og ulovlig ansvarsfraskrivelse? (retorisk spørsmål).

 

Selv barneskoleelever vet at loven gir deg en reklamasjonstid på minimum 2 (to) år!!

 

Blir så utrolig forbanna, når bedrifter med vilje og viten spiller på menneskers uvitenhet, og begår lovbrudd. Det er utrolig stygt, og minner meg om en annen sak som ble diskutert her for ikke lenge siden. Da var det en nettbutikk som solgte mobiler, som var i søkelyset. Navn nevnes ikke, da de fleste vet hvem det gjelder.

 

Er som sagt ikke ute etter å henge noen ut, men når store bedrifter (som vi alle vet kan et minimum av norsk forbrukerrettigheter) går ut med slik "informasjon", så.. ja, da koker det for meg.

 

Edit: Tok meg en snus. Er ikke så sinna lenger. ;)

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg fått et veldig godt inntrykk av SHG. De har mye bra i sorimentet, og stort sett veldig gode priser. Har faktisk tenkt til å bestille et socket 478 hk fra de (mulig jeg revurderer det grunnet dette, og heller bestiller gjennom jobben).

 

Strengt tatt burde jeg ha sendt dem en mail, og spurt hva de mener med denne omskrivningen av norsk lov før jeg la opp denne threaden. Kommer uansett til å gjøre det til uka. Kommer til å poste deres svar her i denne threaden.

Lenke til kommentar

Kan tenkes at det er blitt blandet mellom reklamasjonsrett og leverandørgaranti som ofte ligger på 1 år. SGH må på lik linje med alle andre selskap som oppererer med salg i norge opperere etter norsk kjøpslov.

 

Dette er nok ikke noe SGH prøver å lure folk på. Som sagt , sikkert kun en misforståelse.

Lenke til kommentar

En seriøs nettbutikk som sikkert har tusen bestillinger om dagen og et titalls reklamasjoner om dagen vet utmerket godt hva forbrukerkjøpsloven sier. Dette kan ikke være noen missforståelse.

 

Det er etter min mening bare å gå rett til forbrukerrådet med saken og be de presisere ovenfor SHG hvilke lover som gjelder. Da kommer også SHG med i statistikken over bedrifter med klager.

 

Hvis du går først til SHG og truer med forbrukerrådet så bøyer de seg selvsagt fordi de skjønner du har gjennomskuet dem. Dermed unngår de å komme i statistikken.

 

Er SHG slemme med deg, vær like slem tilbake.

Er man med på leken må man tåle steken.

Lenke til kommentar
Kan tenkes at det er blitt blandet mellom reklamasjonsrett og leverandørgaranti som ofte ligger på 1 år. SGH må på lik linje med alle andre selskap som oppererer med salg i norge opperere etter norsk kjøpslov.

 

Dette er nok ikke noe SGH prøver å lure folk på. Som sagt , sikkert kun en misforståelse.

6008137[/snapback]

Mener å huske at det ikke er tilfellet. SHG sier først at forbrukere bare har ett års reklamasjon, for så på neste linje si at bedriter kun har produsents garanti. De vet da tydligvis at det er er to forskjellige ting.

 

Skal ikke si for mye før jeg får tak i følgeseddelen. Tenkte jeg kunne skrive ordrett hva som sto der.

Lenke til kommentar
Det jeg la merke til var at på hans følgeseddel/kvittering, så var det klart og tydelig listet opp det SHG mente var forbrukerens rettigheter ved en eventuell mangel. De skrev klart og tydelig at for forbrukere så gjaldt kun ett års reklamasjon.

6007822[/snapback]

 

På min står det klart og tydelig to år, og den lappen er ca 1 måned gammel, så med mindre de har endret dette den siste måneden har nok du lest feil. Det står derimot i neste setning at kjøp før 2002(?) har ett år, siden det var det som var regelen da.

 

Før noen drar feile konklusjoner synes jeg det er på sin plass at du scanner inn denne kvitteringen. ;)

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Det jeg la merke til var at på hans følgeseddel/kvittering, så var det klart og tydelig listet opp det SHG mente var forbrukerens rettigheter ved en eventuell mangel. De skrev klart og tydelig at for forbrukere så gjaldt kun ett års reklamasjon.

6007822[/snapback]

 

På min står det klart og tydelig to år, og den lappen er ca 1 måned gammel, så med mindre de har endret dette den siste måneden har nok du lest feil. Det står derimot i neste setning at kjøp før 2002(?) har ett år, siden det var det som var regelen da.

 

Før noen drar feile konklusjoner synes jeg det er på sin plass at du scanner inn denne kvitteringen. ;)

6013547[/snapback]

 

tja, blir feil uansett. Forbruker hadde samme reklamasjonsregel i kjøpsloven som i forbrukerskjøpsloven :)

Lenke til kommentar
På min står det klart og tydelig to år, og den lappen er ca 1 måned gammel, så med mindre de har endret dette den siste måneden har nok du lest feil. Det står derimot i neste setning at kjøp før 2002(?) har ett år, siden det var det som var regelen da.

 

Før noen drar feile konklusjoner synes jeg det er på sin plass at du scanner inn denne kvitteringen. ;)

6013547[/snapback]

Mulig jeg har sett litt feil mellom 1 og 2 år, men det er uansett feil. Det meste man kjøper i dag har fem års reklamsjon. Da blir det direkte tøysete å si at man har to års reklamasjonsrett. SHG sier to år for å slippe tapet/brydderiet, selv om de er lovpålagt til å dekke dette.

Lenke til kommentar
tja, blir feil uansett. Forbruker hadde samme reklamasjonsregel i kjøpsloven som i forbrukerskjøpsloven :)

6013711[/snapback]

Så vidt jeg husker så sier kjøpsloven kun to år. Forbrukerkjøpsloven har to og fem år. Mellom to bedrifter kan det derimot avtales en kortere reklamasjonstid, men det er ikke det saken her gjelder.

Lenke til kommentar
tja, blir feil uansett. Forbruker hadde samme reklamasjonsregel i kjøpsloven som i forbrukerskjøpsloven :)

6013711[/snapback]

Så vidt jeg husker så sier kjøpsloven kun to år. Forbrukerkjøpsloven har to og fem år. Mellom to bedrifter kan det derimot avtales en kortere reklamasjonstid, men det er ikke det saken her gjelder.

6019614[/snapback]

 

Det er slik NÅ, men du må huske at kjøpsloven var det forbrukeren hadde før 2002. Akkurat den paragrafen med 2 og 5 år er ca ordrett kopiert i forbrukerkjøpsloven.

 

Uansett; 2 år og 5 år har alltid eksistert. Nokia saken med 8810en som ble kjøpt på Qxl.no skjedde før forbrukerkjøpsloven (modellen kom ut en god stund før 2002), og utvalget kjørte etter kjøpsloven.

 

Så vi har alltid hatt 2 år og 5 år for forbruker :) (eller; hvert fall så lenge vi har hatt lovverk for å beskytte oss små folk :p )

 

Siemen1; denne kom jeg på nå. Hvis du vil klage over "holdningen" til en butikk og dere vilkår så er det Forbrukerombudet du skal klage til :)

Endret av Christian86
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...