Gå til innhold

Lydinnspilling for trommer - nybegynnerspørsmål

Melchior83

Anbefalte innlegg

Er helt nybegynner på lydinnspilling generelt, så mine spørsmål dreier seg ganske enkelt om det meste.

Hva trenger jeg av utstyr? Mikrofoner, men hva med ledninger? en pc? software?

Noen som har erfaring med dette?

Er også slik at jeg ikke har veldig stort budsjett, men heller ikke store krav til kvalitet foreløpig. Så om noen har lure løsninger på hva jeg bør gjøre, fyr løs.

Alle svar mottas med takk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger en pc eller om du vil bruke annet eksternt opptaksutstyr blir vel hipp som happ, men jeg holder meg til pc og cubase..

Skal du spille inn trommer er det viktig å ha så mange kanaler inn som mulig, slik at du kan få brukt flest mulig mic`er..

Til gitar kan du klare deg med en vanlig line in inngang på pc, og en eller annen effektprosessor. Ikke beste løsningen, men billig.

Om du skulle gått for en pc løsning med cubase må du nok beregne deg 10 000,-, om du ikke har noe fra før og du er av det lovlydige typen ;)

Kan anbefale deg Procom om du ser etter utstyr.

Kjempebra utvalg og en veldig god service om du skulle lure på noe;)

Lenke til kommentar

Det jeg lurer mest på er den delen som skjer etter ledningene fra mikrofonene til pc'en.

Om jeg anskaffer en pc, er det noe spesielt lydkort jeg burde kjøpe? Hvilke typer utganger ser jeg etter? Har registrert at mikrofonkablene ofte har XLR-plugg i enden. De skal vel gjerne passe med noe. :)

Lenke til kommentar

Du burde ha en mikser eller annen preamp/enhet med nok innganger til ditt bruk. Mic-signalet trenger uansett å forsterkes før det går inn i lydkortet, noe en slik sak gjør. Du trenger ikke lydkort med 984793 innganger, jeg ville heller satset på en mikser (som du sikkert får bruk for til andre ting igjen uansett). Men det er meg.

Dagens utstyr støyer lite, og det vil ikke gjøre store forskjellen om du har 1 eller 2 ledd mellom mikrofonene og lydkortet. Bare sørg for å ha kabler/mikrofoner/innganger av god kvalitet, så kommer nok det til å fungere glimrende.

Lenke til kommentar

Du må kjøpe et nytt lydkort enn det som fulgte med pcen din. Sjekk ut procom. Hvilket du bør velge kommer helt an på dine behov, men husk at det hjelper ikke å kjøpe en mixer med 12 innganger hvis du har et lykort med 2 innganger.

Og legg litt penger i en ok kondensator mikk. Trommer er både vanskelig, dyrt og avansert å spille inn. Når du har nok mikker (og et lydkort med innganger til alle disse) er det en møysommelig prossess å få det til å låte bra. Derfor er det som regel enklere å programmere trommer for amatører/nybegynnere

Lenke til kommentar
Du må kjøpe et nytt lydkort enn det som fulgte med pcen din. Sjekk ut procom. Hvilket du bør velge kommer helt an på dine behov, men husk at det hjelper ikke å kjøpe en mixer med 12 innganger hvis du har et lykort med 2 innganger.

6057511[/snapback]

Sist jeg skjekket så mixet en mixer faktisk sammen signalene, slik at du kan få en stereo-mix av alle mikrofonene du har. Ulempen blir jo såklart at du ikke kan legge på forskjellige digitale effekter til hver inngang, men det ville neppe vært særlig aktuelt for trommeinnspilling alikevel.

Lenke til kommentar

6057511[/snapback]

Sist jeg skjekket så mixet en mixer faktisk sammen signalene, slik at du kan få en stereo-mix av alle mikrofonene du har. Ulempen blir jo såklart at du ikke kan legge på forskjellige digitale effekter til hver inngang, men det ville neppe vært særlig aktuelt for trommeinnspilling alikevel.

6059111[/snapback]

Selvfølgelig kan man route alle sporene ned til ett spor, men det er vanskelig å skru eq, klang ol på 12 trommespor med en mixer til et par tusen. I tillegg har neppe alle kanalene mic inganger. Det er tross alt enklere å redigere etterpå. (hvis man ikke er millioner og kan handle det utstyret man trenger til dette da)

Lenke til kommentar

Hvor mye penger vil du bruke? Og hvordan er rommet du skal ta opp trommene i? Hvis du har et lite rom med mange harde flater, vil det generelt sett låte jævlig uansett hvor bra utstyr du har.

Hvis du har en PC, kan du sjekke ut Presonus Firebox, da har du 6 innganger, hvorav 2 har mikrofonforsterker, og det følger med en brukbar versjon av Cubase. Den koster rundt 3000kr. Regn også med å bruke mellom 1000 og 2000kr på hver mikrofon. Du får bedre resultat med 1 god mic enn 3 dårlige, men minimum er et stereopar til overhead, dvs mikrofoner som du henger over trommesettet. Du kan også plassere en mic mellom skarptromme, basstromme og hihat med bra resultat. Enkelte plasserer individuelle mikrofoner på hver tromme, men det blir fort dyrt.

Hvis du går tom for preamper (mer enn to mikrofoner), kan du sjekke ut Audio Buddy fra M-audio, evt en mikser. All erfaring tilsier at man bør kutte ut EQ og annen prosessering før man har gjort selve opptaket. Hvis man tar opp på flere spor, kan man forandre der det trengs istedet for å gjøre ubotelig skade før man har opptaket i boks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...