bushdevil Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg har nettopp fått meg to nye WD 120GB disker (Special Edition). Disse har jeg satt opp på hver sin IDE bus. Det lagger når jeg flytter filer fra den ene disken til den andre. Dette skjedde ikke da jeg hadde de to gamle diskene i pc'en. Jeg har selfølgelig installert Windows på ny. Kan dette være problemet, at Windows er konfigurert annerledes? Hovedkortet mitt er et Asus A7V133. Se på denne linken for specs. På dette bildet ser du IDE portene. Jeg har satt diskene på hver sin ATA 100 IDE port (blå) og cd rom og brenner på hver sin ATA 66 IDE port (svart). Kan det være oppsettet mitt det er noe gale med. PS Jeg var ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste men valgte denne kategorien fordi jeg tror det har noe med Windows å gjøre. Hvis jeg har feilpostet bare flytt den. Lenke til kommentar
BBC Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Bruker du cable select? Hvis ikke... prøv! :smile: Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 2. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2002 Bruker cable select ja. Lenke til kommentar
GalFisk Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hvilken windows-versjon bruker du? Sjekk at DMA er enablet på harddiskene win98:(kontrollpanel->system->Device Manager->Disk Drives->Generic IDE disk (el.l.)->Properties->Settings->[X]DMA). Annerledes i win2k/XP. Hvis DMA ikke er på blir alle data sendt gjennom CPU, noe som er grusomt ineffektivt. Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2002 Må ha vært trøtt når jeg skrev dette. Jeg bruker Win XP SP1 og får kun til å kjøre DMA mode 2 på secondary IDE bus. Primary IDE bus kjører ikke på noe annet enn PIO mode. Har prøvd å slette slette disse som jeg har hørt skal hjelpe. Det har funket før men ikke nå. Kan grunnen være at cd rom'ene har noen innvirkning på de blå portene? Slik at det hadde vært bedre om diskene stod på samme IDE bus. Det gjorde de under det forrige oppsettet mitt med de gamle diskene. Noe mer jeg har glemt å si? Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Kan nok være pio mode som gjør at det går tregt ja. Jeg har også problemer med å aktivere DMA på noen enheter i XP. Sikkert en MS bug :wink: Men husk at dette er raske disker som overfører mye data, så det er bare naturlig at ting går litt tregere når de holder på. Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Jeg har vært på et par LAN i det siste og samtlige som hadde XP klaget over trege overføringshastigheter til deres pc. Lenke til kommentar
durabit Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-03 08:10, skrev Signatur:Kan nok være pio mode som gjør at det går tregt ja. Jeg har også problemer med å aktivere DMA på noen enheter i XP. Sikkert en MS bug :wink: Hvorfor ikke bruke Linux :smile:. Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-03 08:15, skrev JarleW:Jeg har vært på et par LAN i det siste og samtlige som hadde XP klaget over trege overføringshastigheter til deres pc. Det er ikke det som er problemet, jeg kan omtrent spille mens jeg kopierer fra 3 folk. Men hvis jeg flytter et par divx'er fra den ene disken til den andre går det seint. Det kan vel være noe logisk i at maskinen går tregere fordi disken jobber mye, og får gjort mer på mindre tid, enn når jeg kopierer. Men når de står på hver sin IDE bus. Burde de ikke kjøre på samme "transfer mode"? Eller i hvertfall litt mer enn PIO mode og Ultra DMA mode 2? Hvis jeg hadde satt diskene på primary IDE bus og cd rom og brenner på secondary, ville det gått bedre da? Lenke til kommentar
Calm Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Ja, jeg tror nok kanskje du burde kjøre HD'ene dine på primary og de optiske enhetene dine på secondary... Sånn som du har satt opp nå kopierer du fra primary master til secondary master eller vice versa.... det skulle nok gå fortere fra PM --> PS... Hvor raskt går det forresten? -->Calm Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2002 Quote: Hvor raskt går det forresten? Hvordan sjekker jeg det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Det går IKKE raskere dersom du har begge diskene på samme kabel. Da må diskene dele båndbredde. Du har sikkert bare glemt å innstallere busmaster-driverne. Det er vel via chipsett på det kortet, så da laster du bare ned "via 4 in 1" driverne og innstallerer de. Etter en restart skal du kunne slå på DMA. Hastigheten måler du ved å ta tida på kopiering av en stor fil. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Quote: GalFisk skrev (2002-10-03 07:16):Hvilken windows-versjon bruker du? Sjekk at DMA er enablet på harddiskene win98:(kontrollpanel->system->Device Manager->Disk Drives->Generic IDE disk (el.l.)->Properties->Settings->[X]DMA).Annerledes i win2k/XP.Hvis DMA ikke er på blir alle data sendt gjennom CPU, noe som er grusomt ineffektivt. Normalt så står det "DMA om nødvendig" i winXP. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Quote: bushdevil skrev (2002-10-03 07:59):Må ha vært trøtt når jeg skrev dette. Jeg bruker Win XP SP1 og får kun til å kjøre DMA mode 2 på secondary IDE bus. Primary IDE bus kjører ikke på noe annet enn PIO mode. Har prøvd å slette slette disse som jeg har hørt skal hjelpe. Det har funket før men ikke nå. Kan grunnen være at cd rom'ene har noen innvirkning på de blå portene? Slik at det hadde vært bedre om diskene stod på samme IDE bus. Det gjorde de under det forrige oppsettet mitt med de gamle diskene.Noe mer jeg har glemt å si? Dma mode 2 er bare ata33 som er det som eg bruker på min pc. Prøv å sett begge diskene på samme ide kabel. Det som de fleste sier om at du ikke må ha to disker på samme kabel er tull og tøys etter det som eg har erfart. Har teste på flerne pc'er men eg kan ikke finne noe som kan forsvare at du ikke skal ha to disker på samme ide kabel. Eller brenner/dvd cd-rom på en kabel. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-03 17:14, skrev Simen1:Det går IKKE raskere dersom du har begge diskene på samme kabel. Da må diskene dele båndbredde. Hmm...jeg opplevde kraftig redusert ytelse ved å kjøre disk og cd-rom på samme kanal. Mener å ha lest at den tregeste enheten (cd-rom) vil begrense den raskeste ved et slik oppsett. Forøvrig har jeg tilgode å se noen som har satt opp på annen måte enn disker på primær kanal og cd-rom pluss brenner på sekundær. Med mindre det er spesielle grunner til å kjøre en disk på hver kanal sammen med optisk enhet, ville jeg forandret på dette for å ihvertfall se om problemet løser seg. Lenke til kommentar
ltobiasb Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Hvis det er spesielt overføring av store .avi-filer som går veldig tregt har jeg hatt samme problemet. Jeg sletta en registry-setting som kontrollerer om explorer skal lete etter fil-informasjon som bitrate, oppløsning o.l. når den behandler .avi-filer. Dette går sinnsykt tregt. Informasjon om hvordan å fikse dette finnes <a href="http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=841">her</a>. Funka bra etter jeg gjorde dette. En annen ide kan være å skru av Indexing Service i XP, denne bruker også en del disk. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 Last ned totalcopy 1.11 <- Norsk (wouiiippii) Finn det på Guugle Så kopierer du med å right-drag'e og velge "total copy" Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Jeg har nå satt diskene på primary ide bus og de optiske enhetene på secondary. Diskene vil fremdeles ikke kjøre på annet enn PIO mode fordi om jeg har satt på DMA if available. Kan det være fordi jeg nå har SP1 inne? Lurer på om det var med vanlig XP jeg endret det sist. Da jeg gjorde dette kjørte de gamle diskene på UDMA 4. Har både prøvd reboot etter at jeg har endret til UDMA if available, og bare slettet primary ide channel (dette funket før). Hørte en gang at hvis Windows fikk problemer med kopieringen under installasjonen, endret den bare transfer mode til pio. Og at for å endre dette tilbake til DMA kunne man bare slette den og reboote, og windows ville legge den inn på ny. Noen som vet om en måte jeg kan endre til UDMA på? Lenke til kommentar
bushdevil Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Regnet på farten, jeg flyttet på 842MB med data. Dette tok 8min og 14sek. Altså blir etter mine beregninger farten 1,7MB/s. Er ikke dette veldig lite? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 Quote: bushdevil skrev (2002-10-04 17:54):Regnet på farten, jeg flyttet på 842MB med data. Dette tok 8min og 14sek. Altså blir etter mine beregninger farten 1,7MB/s. Er ikke dette veldig lite? Om du har rette ide kabler. Som eg sa tidligere så har eg ata33 som er udma 2. Men eg har bare 40leders ide du skal ha den som er 80leders. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå