Gå til innhold

Ny RAM: Fra CL2.5 til CL3

Zarge

Anbefalte innlegg

Hovedkort: K7N2 Delta-ILSR

2x512MB RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

2x1GB RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Her er problemet mitt... Jeg har brukt 2x512MB brikkene i ca 10mnd no uten å hatt noe problemer med dem. Så røyk hovedkortet før jul i fjor (det var et asus hovedkort) så fikk jeg MSI hovedkort. Komplett hadde installert Windows XP for meg og etter en mnd eller noe slikt fikk jeg lyst å formatere pga diverse årsaker! Da jeg hadde installert Windows XP og alt slikt. Etter at Windows XP logoen med den statusbar greia under kom opp så kom det et GANSKE forvrengt bilde opp som jeg ikke klarer å forklare! Så ut som masse tusenbilder inni tusenbilde osv osv som var grønn?brun?merkelige farger. Ikke noe vanlig Microsoft bilde, dette var noe helt nytt. Dette kommer faktisk opp HVÆR gang jeg starter pc'en.

Hadde en anelse om at dette kanskje hadde noe med skjermkortet (for mye pasta) for skjermen "datt" ut når jeg testet skjermkortet i ATItool og etter 1time (varierer veldig) så kutter skjermen ut (en LCD skjerm om det spiller noe rolle!?)

Det er som jeg fysisk drar skjerm kabelen ut fra skjermkortet!

Men no har en kompis byttet pasta til meg!

I dag byttet jeg ut 2x512MB rammen med 2x1GB. Det stygge skjermbildet etter Windows XP logoen var der enda, i Windows XP sto det at jeg no hadde 2GB ram. Tenkte no YES, no MÅ jeg teste Battlefield2 om det er noe forskjell :cool:

Men neida, ble kastet ut i Windows XP når intro videoen gikk... :mad:

Prøve en gang til... Da kom jeg med helt til server listen og valgte en server, begynte å loade så ble jeg kastet ut i Windows XP igjen...

Da tok jeg å restartet og testet ATItool for å se om hva som kom til å skje da.. Etter en stund datt skjermen ut.. Som vanlig!!

Seriøst?

Hva er galt?

:(

Eneste som jeg vet er forskjellen på Ram brikkene (2x512MB vs. 2x1GB) er at 2x512MB har/er CL2.5 og 2x1GB har/er CL3.

Har det noe å si?

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

nei, har å si på ytelse, raskere ram.

ok hva cpu har du?

hva kjøler har du på cpu?

hva strømforsyning har du?

hva skjermkort har du?

hvor mye 12v1 amper 14-20?

er det 12v1, 12v2?

se i bios hvor mye strøm ram får, ram volt. 2.5

mulighet å teste med annet skjermkort?

ha ledning til skjermkortet som ikke er koblet til noe annet.

se til at alt sitter på plass i kabinettet, unngå statisk strøm, av med hoved ledning. ta i kabinettet før komponenter.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

kan jo ha noe med det. Nå så jeg ikke om du kjører begge brikkene samtidig. Cl2,5 + CL3. Dersom du gjør det så kan det være at bios står til CL2,5 og det kan være at CL3 brikkene dine ikke klarer CL2,5.

Sett CAS til 3 i bios og prøv igjen :)

//Sweet

Lenke til kommentar
kan jo ha noe med det. Nå så jeg ikke om du kjører begge brikkene samtidig. Cl2,5 + CL3. Dersom du gjør det så kan det være at bios står til CL2,5 og det kan være at CL3 brikkene dine ikke klarer CL2,5.

//Sweet

6008119[/snapback]

Kjører IKKE CL2.5 sammens med CL3...

Jeg har formatert begge harddiskene no. Har hatt strøm problemer i gamle leiligheten. For å være på den sikre siden, så formaterte jeg begge diskene.

Ble kvitt det STYGGE skjermbildet etter windows xp logoen når jeg starter pc'en.

Skal no ta å bytte ram brikkene. 2x512MB (CL2.5) som står i no.

Bytte til 2x1GB (CL3) :thumbup: Satse på at det blir bra... hehe :p LOV Å HÅPE.

*krysseføttern* :w00t:

Lenke til kommentar
nei, har å si på ytelse, raskere ram.

ok hva cpu har du?

hva kjøler har du på cpu?

hva strømforsyning har du?

hva skjermkort har du?

hvor mye 12v1 amper 14-20?

er det 12v1, 12v2?

se i bios hvor mye strøm ram får, ram volt.  2.5

mulighet  å teste med annet skjermkort?

ha ledning til skjermkortet som ikke er koblet til noe annet.

se til at alt sitter på plass i kabinettet, unngå statisk strøm, av med hoved ledning. ta i kabinettet før komponenter.

6006692[/snapback]

CPU: AMD Athlon XP3200+ 2.2GHz Socket A 400MHz, 512KB

CPU Vifte: Spire WhisperRock IV CPU-Kjøler Socket A, Opp til XP3200+

Strømforsyning: Vet ikke helt nøyaktig, på strømforsyningen står det: Hiper SF-350TS(350). På manualen står det: AMD K7 Intel 12V 1.1 & 2.03 Version +12V Power connector AUX power connector

I manualen:

+5V - 35Amp.

+12V - 16Amp.

+3.3 - 26Amp.

-5V - 0.5Amp.

12V - 0.8Amp.

+5VSB - 2Amp.

Skjermkort: Sapphire Radeon X800 256MB GDDR3 AGP8X, Tv-Out, DVI-I, ViVo, Lite-Retail

Har ikke mye greie på dette her, når jeg no testet 2x1GB rammen (CL3) så gikk det noen minutter så kom det opp en blå skjerm!! Rakk ikke å lese noe som sto der, går bare ut i fra at det var rammen den ikke likte..

Biosen har jeg lite greie på.. Skal jeg endre skjermkortet fra 64MB til 256MB?

Ram volt?!?! hmm, trur den står på 2.7V er ikke sikker.. Tør ikke å drive å endre på tinger jeg ikke har peiling på egentlig.. Kjipt æ ødelegge! :whistle:

Lenke til kommentar

//Sweet

6008119[/snapback]

Eh?!?! Finner ikke noe CAS i biosen og jeg kjører ikke begge typene samtidig!

Lenke til kommentar

OPPDATERING hvordan dette går..

No tok jeg bare en sjangs, ble FOR****! Endret CAS til 3 manuelt og DRAM eller hva no enn det heter til 2.5V (sto på 2.7V) i BIOS'en..

Lurer på hva som skjer no? :blush:

Pcen har stått på i hele 6min :)

Setter VELDIG pris på om noen har tid til å hjelpe meg med dette..

Kjipern om jeg gjør noe galt :ermm:

Etter 1time da pc'en dreiv å søkte etter virus så stoppet det opp! Pc'en hang seg opp/bildet frøys seg. Måtte restarte pc'en.. Noen som har noe tips om hva det kan være?

Endret av Zarge
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har enda problemmer med pc'en.. Blir bare kastet ut i windows når jeg skal spille Battlefield2 no. Har testet minne brikkene med memtest-86. får ikke opp noen errorer!

No har jeg dette hovedkortet og rammen i pc'en.

Hovedkort: K7N2 Delta-ILSR

2x1GB RAM: TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB Dual Pack Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Noen som kan hjelpe meg med hvilke slotter brikkene skal stå i og om hvor mye volt di skal ha og om det er CL2, CL2,5 eller CL3??

Har så og si prøvd alt no. HJEEEELP :dribble:

Lenke til kommentar

Kan prøve å sette ram hastigheten til 333hz, bare for å se om du må tweake instillinger i bios.

Sett dem till 333hz og prøv å spille.

Har du dual ram er settingen normalt 166hz (normalt 200) tenker jeg, hvis ikke det står 333hz.

Siden du kan kjøre mem test uten errors..tviler jeg på at dette er problemet..men vært å teste en dog.

Har du veldig mange cd-rom'er ol. kan det være at PSU'en din ikke kan gi nok strøm.

Kan testes ved å koble ut strømmen til harddisker og cd-rom drives du ikke må ha på for å starte windows.

Lenke til kommentar
Kan prøve å sette ram hastigheten til 333hz, bare for å se om du må tweake instillinger i bios.

Sett dem till 333hz og prøv å spille.

Har du dual ram er settingen normalt 166hz (normalt 200) tenker jeg, hvis ikke det står 333hz.

Siden du kan kjøre mem test uten errors..tviler jeg på at dette er problemet..men vært å teste en dog.

Har du veldig mange cd-rom'er ol. kan det være at PSU'en din ikke kan gi nok strøm.

Kan testes ved å koble ut strømmen til harddisker og cd-rom drives du ikke må ha på for å starte windows.

6330872[/snapback]

Hva du mente med å sette dem til 333hz? har dem på 200hz no, eller det vil vel si at dem er på 400hz :p om jeg tenker rett..

Sett på bildet over hovedkortet? No har jeg den ene ram brikken i lilla og den andre i grønn.. stemmer det?

Har to harddisker og 2 dvd brennere.. men dvd brenner/rom går no ikke når jeg spiller.. den ene kanskje litt for siden bf2 cd'en ligger inni der!

Lenke til kommentar
Hva du mente med å sette dem til 333hz? har dem på 200hz no, eller det vil vel si at dem er på 400hz :p om jeg tenker rett..

Sett på bildet over hovedkortet? No har jeg den ene ram brikken i lilla og den andre i grønn.. stemmer det?

Har to harddisker og 2 dvd brennere.. men dvd brenner/rom går no ikke når jeg spiller.. den ene kanskje litt for siden bf2 cd'en ligger inni der!

200hz vil si 400 effektiv ja, prøv 166hz (333hz effektivt), se om du får stabilitetsproblemer da.

For å få dual channel skal du ha den ene brikka i slot nr1 (den nærmest CPU'en) og den andre brikke i den siste slot'en. (blå og grønn ja).

Dette kan også være ett problem med noen eldre hovedkort, kan prøve å bruke dem 2 første slot'ene (med samme farge).

Du vil da ikke kjøre ram'en i "dual channel mode", men vanelig single modus.

Ytelseforskjellen er ikke så stor som man ville trodd.

Prøv 166hz først, funker ikke det kan du prøve å kjøre rammen i "single" modus på 200hz ;)

Endret av Ragnar Rakneball
Lenke til kommentar

200hz vil si 400 effektiv ja, prøv 166hz (333hz effektivt), se om du får stabilitetsproblemer da.

For å få dual channel skal du ha den ene brikka i slot nr1 (den nærmest CPU'en) og den andre brikke i den siste slot'en. (blå og grønn ja).

Dette kan også være ett problem med noen eldre hovedkort, kan prøve å bruke dem 2 første slot'ene (med samme farge).

Du vil da ikke kjøre ram'en i "dual channel mode", men vanelig single modus.

Ytelseforskjellen er ikke så stor som man ville trodd.

Prøv 166hz først, funker ikke det kan du prøve å kjøre rammen i "single" modus på 200hz ;)

6331189[/snapback]

Jeg har brikkene i di to lilla no. Virker no! har endret en god del så vet ikke helt hva jeg har gjort og ikke gjort no. Pc'en er stabil som bare F**n no :w00t:

Tusen takk for hjelpen :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...