Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

KCR Diesel tuning 4x4 Vitara

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg får min splitter nye Grand Vitara på tirsdag, den har 129hk og 300nm og det er sannsynlig "nok", men er det noen som har erfaring på KCR Diesel Boost box?

Hvilke konsekvenser får dette på evn biltilsynet, vil de kikke på at bilen har påmontert en slik boks? Øker avgiftene på bilen?

Vil dette gi det spesielle 4x4 systemet (57/43 trekk på julene) problemer med mere kraft i motoren?

Når det gjelder motorgarantien så vet jeg at den faller bort, men fra 129 til 155hk er det vært risken.

Tar imot alle negative/positive erfaringer!

MacPhisto

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

Jeg får min splitter nye Grand Vitara på tirsdag, den har 129hk og 300nm og det er sannsynlig "nok", men er det noen som har erfaring på KCR Diesel Boost box?

Hvilke konsekvenser får dette på evn biltilsynet, vil de kikke på at bilen har påmontert en slik boks? Øker avgiftene på bilen?

Vil dette gi det spesielle 4x4 systemet (57/43 trekk på julene) problemer med mere kraft i motoren?

Når det gjelder motorgarantien så vet jeg at den faller bort, men fra 129 til 155hk er det vært risken.

Tar imot alle negative/positive erfaringer!

MacPhisto

6006379[/snapback]

I og med at du kjøper en splitter ny bil gir jo faktisk KCR garanti på 80.000km eller 2år, alt ettersom hva som kommer først. Forutsetter riktignok at boxen blir montert hos en autorisert KCR forhandler.

I utgangspunktet skal det betales avgifter for de økte hestekreftene, og dette skal vel etter reglene i vognkortet. Dog har jeg inntrykk at dette vel mest er i teorien, tviler på at så alt for mange blar om titusner for ekstra avgifter til staten. En ting en skal være oppmerksom på at dersom bilen kommer ut for en ulykke, og bilen er trimmet "ulovlig" kan du risikere avkorting på forsikringa. Dette er noe å tenke på.

Tviler jeg på at risikoen for å bli tatt for ulovlig trimming er særlig stor, men det er alltids en risiko for å bli tatt.

Når det gjelder drivverk er det vel rimelig å anta at KCR ikke henter ut høyere dreiemoment enn drivverket takler, og i og med at de gir garanti skal det vel ikke være noe problem dersom ting begynner å ryke som følge av trimminga.

Etter hva jeg har lest av erfaringer med trimming via chip eller powerbox, er det visst litt varierende erfaringer som er ute å går. Noen opplever at bilen begynner å ryke mye mere etter at bilen er chippet/har fått box, mens andre igjen ikke har det problemet. Leste på en eller annen nettavis at Møller iallefall opplevde at flere kunder hadde fådd skader på drivverk etter chipping.

Dette var vel stort sett hva jeg hadde å komme med av informasjon ;)

Lenke til kommentar

KCR bruker mye tid på og utvikle dieselboxene sine, og de

er laget slik at de skal bestå de emmisjonskravene som er

gjellende. Biler med automatkasse kan få problemer med

dieselbokser da disse øker momentet betraktelig (opp til 100Nm mer)

og de fleste automatkasser er ikke bygget mer solid en de må være,

men de fleste dieselboxprodusentene har egene utgaver bregnet for

biler med automatkasse der effekten og momentet er redusert.

De jeg kjenner som har KCR dieselbokser montert har ikke hatt noen problem, de ryker ikke noe mer heller, tvert om de som har vært på

eu kontroll har fått lavere utslipp etter de monterte boksen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

funker helt topp de

de overstyrer hjernen i bilen din fra før så den er lett å fjerne da den bare er kobla inn i mellom kontakta til hjernen og hjernen...

ikke noen vits å betale mer avgifter til staten enn det du allerede gjør for de hk du får ekstra.. skal du på service me bilen så pell vekk boksen før du drar dit så mister du heller ingen garantier, og hold kjeft til verkste om den hehe.. løp å kjøp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...