Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Olje - er det noe forskjell?...


eLang

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke så mange produsenter av olje, så vi blir nok lurt litt med forskjellige merker på samme vare. Akkurat som for klær, kjøleskap, etc etc. Skal du ha f.eks. syntetisk 5-40, tror jeg det er det samme hvilket merke du kjøper. Men følg kravene til spesifikasjoner i instruksjonsboka - ikke fyll mineralolje 20-50 på en ny turbomotor.

 

Biltema er forsåvidt også et merke. De har ikke råd til å bløffe med egenskapene. Jeg tror det er viktigere å skifte etter hver vinter, særlig hvis du har mye småkjøriing, uansett om den kjørelengden fabrikken oppgir ikke er oppnådd.

 

Men bevares: Har du helt ny og dyr bil med turbomotor, har du sikkert råd til å betale litt ekstra for olja. Da betaler du også litt ekstra for å føle deg litt bedre. Det er det merkeprodusentene spekulerer i.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Biltema sin olje tilfredstiller bare minimumskrav, sjeldent billige oljer har godkjenninger fra vw, mercedes osv. Her er en svenske med dårlig erfaring :

 

Quote: "jag vet i alla fall att jag renoverade en b20 marin motor och körde denna på biltema olja. motorn renoverades i min verkstad. den var borrad, smidda kolvar, ny orginalkam alla lager inkl kamlager. nya lyftare, nya lager i ventilbrygga. korrekt monterad vevhusventilation. den gick 2 somrar, innan nåt konstigt hände...den blev slö och gick ojämt. jag lyfter ur den, river den och var får jag se?? ordentlig slam och koksbildning, kamaxeln totalt nedgången på 1:ans och 3:ans båda nockar. (ja, smörjkanalerna var rena, likaså oljepumpen - orginal). vevstakslagrena mässingsgula. jag kunde skrapa bort slammet innaför ventilkåpan.

om inte detta är bevis så vet jag inte vad som är det. jag har inget att tjäna på att uppmana till bojkott av biltema olja. gör som ni vill"

 

Bildene er også fra en motor som kun har kjørt på biltema olje

Endret av trra
Lenke til kommentar

Sier ikke hvor, hvordan og hvor lenge han har kjørt, hvor ofte han har skiftet olje, osv. Han kunne brukt Engine Flush som skal motvirke akkurat det svarte bellegget.

 

En ting til er at BMW har høyturtallsmaskin som trenger nok litt bedre smøring enn det Biltema olje gir. (personlig mening)

 

Nå ble jeg nyskjerrig så skal jeg ta og opne motoren på min VW Vento 1.9TDK i morgen og ta og poste noen bilder her.

 

Bilen er kjørt for det meste på Biltema sin olje, helsintetisk og nå halvsintetisk. Jeg kan i hverfall ikke klage, bilen går som en drøm og som jeg tidligere sa, så står den turtallsteler pile stillere enn på min andre bil (A4 1.9TDi 2003).

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Prøver å gjøre det kort å få med det viktigste:

Det er stor forskjell på mineral-olje og syntetisk-olje. Mineral-olje er tatt ut tidlig i raffineringsprosessen og innerholder bla. en del voks. Syntetisk-olje er opprinnelig gass som blir omgjort til olje (tatt ut sist i raffineringen). Fordelen med syntetisk er at olje-molekylene har samme størrelse og derfor har mer stabile egenskaper.

Hvis en motor som bare har gått med mineral-olje får et olje-skift med syntetisk-olje kan man oppleve at man "vasker" ut voksen som har lagt seg i lagre og groper og får en motor som begynner å bruke olje.

Det er viktig å bruke rett olje til bilen, hvis det står i instrukssjonsboken at bilen skal bruke 5w-30 bør man bruke det og ikke 5w-40 som er tykkere.

Oljens kvalitet er angitt med API (amerikansk) og ACEA (europeisk) og i tillegg om den er godkjent av fek. BMW, VW, MERCEDES og PORCHE. Det er ingen tvil om at olje som er godkjent av BMW, VW, MERCEDES og PORCHE er betydelig bedre kvalitet enn feks. Biltema eller FK som ikke har greid å få disse godkjenningene.

Når jeg er ute for å shoppe olje til bilen min (Honda bensin) velger jeg en olje som har har Mercedes 229.3 og BMW 98 godkjenning, da vet jeg at det er svært god kvalitet. Velger også rett viskositet som er 5w-30 og ikke 5w-40 som er lettest å få tak i. :thumbup:

Endret av siggen7
Lenke til kommentar

Syntnetisk olje kan lage slam like godt som mineralsk olje,

Det som er viktig er at oljen har *god kvalitet* ikke hvorvidt

den er syntetisk eller mineralsk, og hva var det du sa om FK oljen

ikke var godkjent av BMW Porche og Mercedes? sjekk fakta før du begynner

og strø om deg med påstander. Har selv brukt denne olje i over 1 år og da

jeg skulle bytte pakningen på ventildekselet så var det ikke noen avleringer

slam o.l og se.

 

FK Super Synthetic Helsyntetisk 5W-40

9000074715.jpg

Spesifikasjoner: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, MB 229.3, VW 505.00, VW 502.00, BMW Longlife Oil, Opel GM-LL-B_025, Porsche Kvalitetsnivå: MB 229.1

 

Biltema Helsyntetisk motorolje 5W-40

36-430_l.jpg

Spesifikasjoner: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF.

 

Stor forskjell....

Endret av zandro
Lenke til kommentar

Zandro, det Statoil olje så jæ... bra ut :thumbup: , og ikke var den dyr heller (20 kr dyrere enn Biltema sin, så hvorfor kjøper jeg på Biltema!? :blush: ), og til og med holder den VW 505 000 standard. Visste ikke om den olje før nå, og fra nå av skal jeg bruke den olje.

 

På den andre side (ikke at jeg forsvarer Biltema) som nevnt før, Biltema har sikkert ikke investert pengen i å få de godjenningene, bare for å spare pengene og kunne holde prisen nede ( så hvorfor er de ikke MYE billigere enn Statoil?), så hvor god Biltema olje er det i realiteten ingen som vet, dog det har blitt gjennomført en test for noen år siden, men jeg husker ikke hvor.

 

Vet at jeg i hvertfall har lest i Motor at NAF-sine bilmekanikere anbefalte å bruke billigste olje som tilfredstillere bilprodusentens krav.

 

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Anbefaler da Naf mekanikeren å kjøpe alt av deler til bilen på Biltema også, så lenge det er billigst mulig og innenfor eu-kravene? Noen av delene Biltema selger er helt ok, men har selv dårlig erfaring med bremsedeler derfra. Og olje er ikke store investeringen i det lange løp, koster deg maks 500kr for en kjent kvalitetsolje pr oljeskift, kjører du 750-1000mil mellom vært skift blir det 67-50øre pr mil, ikke mange kr sammenlignet med f.eks hva det koster å forsikre bilen pr mil eller drivstoff utgifter pr mil.

Endret av trra
Lenke til kommentar
Anbefaler da Naf mekanikeren å kjøpe alt av deler til bilen på Biltema også, så lenge det er billigst mulig og innenfor eu-kravene? Noen av delene Biltema selger er helt ok, men har selv dårlig erfaring med bremsedeler derfra. Og olje er ikke store investeringen i det lange løp, koster deg maks 500kr for en kjent kvalitetsolje  pr oljeskift, kjører du 750-1000mil mellom vært skift blir det 67-50øre pr mil, ikke mange kr sammenlignet med f.eks hva det koster å forsikre bilen pr mil eller drivstoff utgifter pr mil.

6201139[/snapback]

 

 

Nei NAF bilmekaniker sa ikke at man skal kjøpe alt av bildelen på Biltema, han. Han anbefalte ikke det for nyere biler, men for bil nummer 2 Har nå brukt Biltema bremseklosser uten noe problem, jeg. Vet ikke jeg.

 

Når det gjelder det olje Zandro viste til så er det definitivt mye bedre enn Biltema sin. Min Vento er bil nr.2 som ikke er verdt mer enn 20 store, så for min del driter jeg vel i hvor god olje, og det skal være billigst mulig, ja.

 

Men igjen, jeg skifter heller olje 2 ganger for året uansett kjørelengde og bruker heller litt dårligere olje. En må tenke og på at olje blir skittent og at det reduserer smøreegenskaper i motoren.

 

Min Vento har brukt mye olje etter at jeg skiftet for 3 uker siden fra helsyntetisk til semi-syntetisk.

Hilsen

Staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
FK Super Synthetic Helsyntetisk 5W-40

9000074715.jpg

Spesifikasjoner: ACEA A3/B3/B4, API SL/CF, MB 229.3, VW 505.00, VW 502.00, BMW Longlife Oil, Opel GM-LL-B_025, Porsche Kvalitetsnivå: MB 229.1

6199019[/snapback]

Er denne oljen den samme som Statoil Pro Synthetic 5W-40? :hmm:

6201900[/snapback]

 

Om noen kan skaffe en skvett av FK oljen og en skvett av Statoil Pro Synthetic så har jeg tilgang på analyseinstrument som kan sjekke om de er like. (Jobber i bransjen -ikke for Statoil)

Lenke til kommentar
Om noen kan skaffe en skvett av FK oljen og en skvett av Statoil Pro Synthetic så har jeg tilgang på analyseinstrument som kan sjekke om de er like. (Jobber i bransjen -ikke for Statoil)

6203927[/snapback]

 

Du kan analysere om de er kjemisk!? like men kan du finne uta v hvilken olje holder bedre kvalitet som f.eks hvis du samenligner den Statoil og den Biltema olje? Kan du gi oss svar om hvilken olje er bedre?

 

Hilsen

staljin

Lenke til kommentar

Kun om de er kjemsik like ja, må derfor være nye ubrukte oljer. Kjører da FT-IR analyse, som kan sammenlignes med et fingeravtrykk (som da sammenlignes). Er den beste måten (og den mest vanlige) å sammenligne oljeprodukter på.

Lenke til kommentar

Fant ut hva som var årsaken til at min Vento "brukte" mye olje og årsaken er at jeg mistet den gummi pakningen som kommer under olje påfyllings lokken på motoren.

 

EDIT: Satt den pakkningen på, det er masse olje i bilen nå, men den oljelampa blinker helt intil jeg starter bilen. Kan olje pumpe ha gått i stykker?

 

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...