Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge en Olabil

Anbefalte innlegg

Pappa lagde olabil til meg og brodern med motor da vi var små.. Brukte understellet til en snøfreser som gir og bakhjul.. Den treige 4-taktern som var på snøfreseren orginalt ble kastet og en hissig to-takts motorsagmotor ble satt på med reimdriftsoverføring fra motor til gir. Da hadde vi 5 gir forover og 1 bakover.. Hvor mange unggutter i gata hadde olabil med motor og revers :dribble: Skikkelig styring med ekte GT-ratt osv :cool: Lyddemperen var oppbrent så for å dempe den litt lagde gamlingen ei ny potte av et støtdemperrør fra den gamle passaten vi hadde tidligere... Denne gikk såpasse godt at ingen unger i gata klarte å springe like fort som vi kjørte.. I motbakkene var det bare å gire ned ett gir eller to så trakk den fint..

Denne har jeg desverre bare papirbilder av, men hvis interessen er der kan jeg scanne de bildene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Veitrafikkloven gjelder i hele kongeriket Norge, uten unntak. Det betyr faktisk i praksis at vanlig gateregistrerte biler som kjøres på en lukket racingbane ikke kan kjøres lovlig i hastigheter høyere enn skiltingen på stedet tilsier, eller hvis det ikke er skilting høyeste generelt tillatte hastighet i Norge på 80 km/t.

For å ha lov til å kjøre raskere enn 80 på en bane eller et lukket område avsatt og godkjent til motorstevner må man derfor ha en racingregistrert bil og føreren må ha racininglisens. Dette i følge veitrafikkloven.

I prinsippet kan politiet derfor ligge med radar/laser på enden av langsiden på et gatebilstevne og bøtelegge gateregistrerte biler som kjører fortere enn 80 km/t. Heldigvis gjør de vanligvis ikke det.

De vil jo heller at folk kjører fort på bane enn på veg, en god del tryggere for andre folk. ;)

Lenke til kommentar

lite frihet i dette landet...... :(

jeg mener hvis det er DIN eiendom som DU betaler dem altfor MYE for ha så burde man for faen meg få litt frie tøyler på sin egen jævla eiendom !

off! møkka rejering!! skulle likt å bundet hele rejeringa fast i bakken for så og spinne på dem med crosseren min med ispigger på bakdekket, til det ikke var en dritt igjen av dem

:realmad: :realmad: :realmad: :realmad: :realmad:

Endret av boundishh
Lenke til kommentar
off! møkka rejering!! skulle likt å bundet hele rejeringa fast i bakken for så og spinne på dem med crosseren min med ispigger på bakdekket, til det ikke var en dritt igjen av dem

Hadde det da vært rettferdig at hvis du gjorde dette på et offentlig sted så ble du dømt for drap, men hvis du gjorde foran huset ditt, på din egen tomt, så slapp du fri, fordi du kunne gjøre som du ville på privat område? Hvis det virkelig var sånn at man kunne gjøre som man ville på egen eiendom, så måtte man frikjent Josef Fritzl, "fangevokteren" fra Armstetten, som holdt sin datter og deres felles barn fanget i en kjeller i 24 år. Kjelleren var nemlig på hans egen eiendom, utfra din logikk burde han da få lov å gjøre som han selv ville ...

Vær heller glad for at ranere, mordere, voldtektsovergripere og konemishandlere i Norge ikke kan bli frikjent fordi de "gjorde det på privat område". At veitrafikkloven og de andre lovene gjelder i hele kongeriket Norge er forøvrig ikke regjeringens "feil", dette grunnleggende rettsprinsippet ble vedtatt i 1814, i Grunnloven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...