Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bygge en Olabil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du skal ha motor på den burde du heller få tak i motor fra en moped eller motorsykkel. Da får du med clutch, girkasse, tannhjul og kjede. Husk at det egentlig ikke er lov å ha motor på noe slikt, så hvis du blir sett av politiet kan du risikere å få en form for straff.

Lenke til kommentar

effekten har ingenting å si

motorisert eller ikke som er regelverket.

du har ikke lov å kjøre noe motorisert på offentlig vei.

på privat grunn kan du kjøre hva du vil.

 

med motor bør du så absolutt sveise en ramme som bærer

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har vært med å lage en olabil av en scooter og en gokart. Vi sveiste bare en stålramme, satt på et bilsete. Alt som gikk på styring/forstilling tok vi fra en gammel gokart. Bilen hadde 3 hjul bak. Vi festet 2 hjul på merkelig vis i stålrammen, og det i midten var fra scooteren...koblet til scootermotoren (akkurat slik det hadde vært på scooteren). På den måten slapp vi alle vanskeligheter med motor og sånt.

 

Bilen gikk som bare faen. Scooteren vi brukte gikk jo tross alt i 90, men bilen ble litt vel ukontrollerbar i de hastighetene så vi hadde den aldri oppe i mer enn 60 (men motoren hadde mer å gå på).

 

Før vi satt scootermotoren på bilen hadde vi den på en sykkel (du vet, sånn med pedaler og greier). Det var egentlig mye sykere. Da kappet vi av bakdelen av sykkelen og sveiste fast scootermotoren med bakhjulet på. Så la vi alt det eletriske i en brusflaske. Vi sveiste også fast pedalene. Skal du kjøre på bakhjulet er det tingen. Var du litt uforsiktig gikk du rett rundt. Kunne gå på hjul i over 50 km/t.

 

Begge delene lagde vi på kun en dag. Vil tro det kunne blitt gjort ganske bra om vi tok oss tid, men vi fyrte bare alt sammen for å se om det funket.

 

Har dessverre ingen bilder da dette er leeenge siden og jeg ikke er særlig flink til å ta vare på bilder.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Olabil uten motor hadde jeg også, men alt var laget av barnevogndeler.

I stedet for sete hadde jeg en sponplate, som ga bilen bredde.

Å styre med tau fikk jeg aldri teken på, så jeg brukte beina for å rotere planken som hjulakselen var spikret til.

Bakerst hadde jeg en sånn metallgreie som man finner på skyvegressklippere.

Olabilen ble ikke alltid brukt i bakker, som regel var det en kompis som dyttet.

 

Skal man ha motor, er det som tidligere nevnt veldig lurt å bruke mopeddeler.

Særlig scooter, for de har automatgir.

Motor og gir er en enhet, og alt du trenger å gjøre er å montere en kjetting til hjulakselen og et håndtak som styrer farten. Og hvis du ikke er ute etter å vinne konkurranser, så slipper du bråstarting også med scooterdeler.

 

Jeg hadde en slik plentraktor som klipper gress mens man sitter på den.

Den var gammel, slitt, rusten og uten kniv. Plenklippermotoren var montert på eikeplanker. Noen sa at motoren ikke bør monteres på treverk. Det kunne i hvert fall min Briggs & Stratton.

Endret av Tordenknoll
Lenke til kommentar
effekten har ingenting å si

motorisert eller ikke som er regelverket.

Nix. Alle motordrevne doninger som har en toppfart som er høyere enn 10 km/t skal tilfredstille kravene til motorkjøretøy og registreres. Hvis noen lager seg en lekebil med toppfart på 9,5 km/t (litt mer enn gangfart), så kalles det et motorredskap og da er det ingen krav til godkjenning. Elektriske rullestoler med toppfart på mindre enn 10 km/t krever ingen godkjenning og kan brukes på offentlige steder. Rullestolbrukeren regnes som gående.

 

på privat grunn kan du kjøre hva du vil.

Nix. Dette er en vanlig misforståelse. Det er mulig det er sånn i USA, men i Norge gjelder veitrafikkloven i hele landet, også på privat eiendom. Dette betyr bl.a at å flytte bilen et par meter i fylla eller uten førerkort inne på egen eiendom er like ulovlig som de samme handlingene på offentlig vei. Å kjøre en uregistrert "jordebil" på din fars jorder er altså nøyaktig like ulovlig som å kjøre den samme "jordebilen" på offentlig vei.

Lenke til kommentar

Veitrafikkloven gjelder i hele kongeriket Norge, uten unntak. Det betyr faktisk i praksis at vanlig gateregistrerte biler som kjøres på en lukket racingbane ikke kan kjøres lovlig i hastigheter høyere enn skiltingen på stedet tilsier, eller hvis det ikke er skilting høyeste generelt tillatte hastighet i Norge på 80 km/t.

 

For å ha lov til å kjøre raskere enn 80 på en bane eller et lukket område avsatt og godkjent til motorstevner må man derfor ha en racingregistrert bil og føreren må ha racininglisens. Dette i følge veitrafikkloven.

 

I prinsippet kan politiet derfor ligge med radar/laser på enden av langsiden på et gatebilstevne og bøtelegge gateregistrerte biler som kjører fortere enn 80 km/t. Heldigvis gjør de vanligvis ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...