Gå til innhold

Tar betalt for iPod-reparasjon


Anbefalte innlegg

Hvis Du har kjøpt en Ipod i USA, hvordan er det med Garantien da??

6023465[/snapback]

 

Da er det salgsbetingelsene Apple har i USA som gjelder. Ett års "limited warranty" så vidt jeg vet. Norsk forbrukerkjøpslov kan du bare glemme i dette tilfelllet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes dette minner om dårlig journalistikk. Det fremgår ikke noe sted at Amobil gjorde krav på reklamasjon, kun at de ønsket reparasjon av iPoden. En hvilken som helst reparasjon er ikke en mangel som medfører ansvar for leverandøren. Det normale når man ber om en reparasjon, uten å fremsette reklamasjonskrav, er selvsagt at man betaler for reparasjonen selv.

 

Er dette fjæra som ble til ti høns? Leste om saken i VG, som lager en vanlig tabloidhistorie ut av det, gikk til kilden (Amobil) og så med en viss skuffelse at saken var nesten like tabloid framstilt her. Reagerte på de manglende presiseringene: Hva slags reparasjon, på hvilket grunnlag man eventuelt gjør krav på reklamasjon, og krevde Amobil i det hele tatt reklamasjon på grunnlag av en mangel?.

6022190[/snapback]

 

Hei.

Da vi ringte Apple, fortalte vi at iPod-en ikke ville skru seg på, og ja, vi krevde reklamasjon på grunnlag av en mangel.

Poenget er at dette skal Apple uansett sjekke for oss.

Lenke til kommentar
Hvis Du har kjøpt en Ipod i USA, hvordan er det med Garantien da??

6023465[/snapback]

 

Da er det salgsbetingelsene Apple har i USA som gjelder. Ett års "limited warranty" så vidt jeg vet. Norsk forbrukerkjøpslov kan du bare glemme i dette tilfelllet.

6025437[/snapback]

 

 

 

Kan garantien brukes i norge??

Lenke til kommentar
Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på.

 

Kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger og ikke til leverandører lengre bak i salgskjeden. Det er selger som har ansvaret for å følge forbrukerkjøpsloven ovenfor kunden og ikke bakenforliggende leverandører.

 

Når det er snakk om hvilke rettigheter og plikter bakenforliggende leverandører har i forhold til selger så er det den gamle kjøpsloven og evt egne avtaler dem i mellom som gjelder og ikke den nye forbrukerkjøpsloven.

 

Når Eplet sin garanti ikke gjelder mer enn 1 år og forbrukerkjøpsloven sier 2 år så er det selger som må dekke omkostningene for reklamasjoner i tiden mellom 1 og 2 år.

 

Men en annen ting: Er virkelig ikke iPod ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Jeg mener den er det og da er det 5 års reklamasjon som gjelder og ikke 2. Altså 1 som Eplet dekker og 4 som selger må stå til ansvar for uten ryggdekning fra Eplet.

6006743[/snapback]

 

Er det ikke sånn at brukeren kan velge å forholde seg til levrandøren, om man ønsker det, eller er det bare motsatt?

 

AtW

6006778[/snapback]

 

Forbrukeren kan velge å forholde seg til selger eller bakenforliggende salgsledd i reklamsjonssak. Det er feil som Simen sier at du ikke kan gå på bakenforliggende salgsledd, det kan du. Men Simen har rett i at reklamsjonstiden er 5 år på et sånt produkt som ipod.

 

Du kan også om reklamasjonen blir godtatt av selger (eller bakenforliggende salgsledd) velge om du vil ha omlevering, reparasjon eller pengene tilbake. Tidligere kunne selger (eller bakenforliggende salgsledd) velge å reparere tingen 2 ganger mens tredje gangen måtte de gi pengene tilbake eller omlevere. Slik er det ikke lenger.

 

Hilsen Haninord

Lenke til kommentar
Du kan også om reklamasjonen blir godtatt av selger (eller bakenforliggende salgsledd) velge om du vil ha omlevering, reparasjon eller pengene tilbake. Tidligere kunne selger (eller bakenforliggende salgsledd) velge å reparere tingen 2 ganger mens tredje gangen måtte de gi pengene tilbake eller omlevere. Slik er det ikke lenger.

6027997[/snapback]

 

Beklager å måtte arrestere deg på dette punktet. Du kan ikke kreve på generelt grunnlag å heve kjøpet, eller å få varen omlevert. Det er først ved en tredjegangsmangel at du har krav på dette.

 

Dette med omlevering er noe Høyestesrett nylig fastslo (les: skohælsaken). Dersom reperasjon vil være vesentlig rimligere enn ombytte, så er det det som rep. som gjelder (dvs. at det er forhandler, og ikke kunde som til slutt avgjør).

 

Edit: pinlig typo

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

Såg akkurat reprise av FBI på NRK og der uttalte Forbrukarrådet at reklamasjonstida på ein mp3-spelar var heile 5 år. Apple vil sjølvsagt ikkje uttale seg om saken, FBI konstaterte med at dei braut loven og nevnte at om du skulle få problem med iPoden etter at garantien var utgått skulle du kontakte Forbrukarrådet, kva godt det måtte veit eg ikkje.

 

Var forresten på besøk til eigaren av ipodbatteri.no og oppfordra til å vurdere å skifte batteri sjølv eller la folk som ipodbattery.no gjere det. Å skifte batteri på ein iPod Mini koster 1200 kroner hos Apple, nesten like mykje som ein ny spelar.

Lenke til kommentar
Såg akkurat reprise av FBI på NRK og der uttalte Forbrukarrådet at reklamasjonstida på ein mp3-spelar var heile 5 år. Apple vil sjølvsagt ikkje uttale seg om saken, FBI konstaterte med at dei braut loven og nevnte at om du skulle få problem med iPoden etter at garantien var utgått skulle du kontakte Forbrukarrådet, kva godt det måtte veit eg ikkje.

6039639[/snapback]

 

Hvorfor gå til Forbrukerrådet? Det som irriterte meg noe grønnjævlig når jeg så innslaget, var at de ikke fortalte kunden at hun kunne reklamere ovenfor butikken. Det spiller da ingen rolle hva Apple sier. Forbruker har minimum to års reklamasjonsrett. De i butikken kan ikke nekte å ta inn spilleren for en sjekk, så lenge den er under to år.

 

At FBI sto der med kunden i butikken, og bare gikk ut uten å ta saken videre - er skandaløst. Det viser at FBI er like tabloid som Se&Hør. De var bare ute etter å drite ut Apple (i dette tilfellet bra), og var ikke intressert i å vise hva forbrukerene virkelig har rett på.

 

Ingen garanti? Ta kontakt med Forbrukerrådet? Nei, si at du har reklamasjonsrett!

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar

En reklamasjon er det ikke noe krav til innhold og form. Det holder altså bare å nevne at tinge nhar en feil som skribenten/ Amobil har gjort her. Ved forespørsel er man pliktig til å gi nærmere utredning om mangelen man mener man har.

 

Hvis apple nekter å utbedre mangelen er det bare å kreve heving. Så lenge selger er vrang og gjør lite for å avhjelpe mangelen er dette et moment i hevingsvurderingen (se også Rg. 1995 s. 1050). Kan man i tillegg ikke bruke varen pga. manglene så er dette også et moment i hevingsvurderingen (Rg. 1995 s. 1327.).

 

Dette er momenter som inngår i de alminnelige prinsipper for hevingsvurderingen som har blitt utviklet i rettspraksis. Man må huske på at i fase to (det er en to delt vurderingsfase der man først vurderer hvilket forhold som er relevante i hevingsvurderingen. Deretter må man ta en samlet vurdering av de relevante forhold, og det er hert forbrukerkjøpsloven kommer særskilt inn.) at hvis det er forbrukerkjøp så skal hevingsterskelen senkes i denne fasen.

 

Husk at hvis man hever så har man rett til tenter fra den dagen man reklamerte, hvis Apple krever bruksfradrag så har man krav på renter fra man kjøpte varen.

 

Ikke noe problem, bare at det tar lengre tid.

 

Får man en rettskraftig avgjørelse i FTU så ka nman gjøre mye morsomt hvis man ikke får betalingen. Da kan nevnes inkasso og konkurskrav :devil: Men dette er å gå langt over streken i denne debatten

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Har en ipod mini som streika etter et år. De fleste batteriproblemene fikk jeg på den. Den er ca 1,5 år nå. Så om du har nr t han svensken så gi meg det! :D

 

Men etter å ha sett på nettsiden deres osv så fant jeg ingen måte å rep den på. Men er så misfornøyd med den at det er nifst. Vil ikke ha en ipod om den så blir kastet etter meg nå.

 

Kundeservice = 0 hos dem!  :thumbdown:

6007448[/snapback]

 

Lurte på om jeg kunne få e-post adressen din, eller om du vil skrive til meg på [email protected]

Det er noe jeg må spørre deg om, og synes det er litt enklere å ta det over mail :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det siste jeg fikk høre fra Apples kundesupport var at fremgangsmåten for hvordan de skulle behandle kunder med ødelagte iPoder var en "bedriftshemmelighet" :-)

 

Selskapet spekulerer i at folk skal gi opp klaginga slik at selsapet sparer reparasjonsutgifter. Heldigvis koster det bare 5 kr i frimerke å vinne, dersom du klager dem inn til Forbrukerrådet. Det tok meg 3 mnd og flere hundre kroner i telefonutgifter å få erstattet min ødelagte iPod.

 

Her har jeg lagt ut mal til klagebrev:

http://www.groven.no/harald/Reklamasjon_iPod

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...