hitokiri Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Apple krever at du selv påviser at det er en feil på iPod-en din om den er over ett år gammel. Klarer du ikke det, må du selv betale for reparasjonen. Les mer Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det er nok helt korrekt at du ikke har garanti lenger enn i 1 år. Reklamasjon har du derimot i minst 2 år. lovdata.no FTW Lenke til kommentar
trainwreck Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hei. Vil bare si at jeg leverte iPod`en min inn for ca. en måned siden. Den var da 1,5 år gammel. Jeg snakket med en kjekk svenske som var kjent med norske lover (spør alltid om norsk/svensk personell...), ikke'no problem sa hun. 1 uke etterpå fikk jeg en splitter ny iPod, vel og merke 4G. Jeg var klar over Apple sin policy, men forklarte svensken om den norske lov. Hehe :!: Så! Synes ikke akkurat at dette var en stor "avsløring"... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Ganske skanadløs kundeservice fra apple dette synes jeg, kan ikek helt skjønne hvordan de kan forsvare en slik tolkning av loven, men nå er ikke jeg jurist. Synes apple viser endel forakt for sine kunder generellt. AtW Lenke til kommentar
master air Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det er nok helt korrekt at du ikke har garanti lenger enn i 1 år. Reklamasjon har du derimot i minst 2 år. lovdata.no FTW 6004865[/snapback] Hvilke rettigheter er det reklamasjonsretten dekker? Jeg har en ipod som er blitt ødelagt for 4 gang nå og ringte apple og lurte på om det var mulig og få pengene tilbake, men det var vist helt umulig. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det er nok helt korrekt at du ikke har garanti lenger enn i 1 år. Reklamasjon har du derimot i minst 2 år. lovdata.no FTW 6004865[/snapback] Hvilke rettigheter er det reklamasjonsretten dekker? Jeg har en ipod som er blitt ødelagt for 4 gang nå og ringte apple og lurte på om det var mulig og få pengene tilbake, men det var vist helt umulig. 6005355[/snapback] Hvis samme feil har skjedd 3 ganger innenfor reklamasjonstiden kan du heve kjøpet eller hvertfall få en swap (ja, faktisk så er det lov...). Er det ikke samme feil som har skjedd minst 3 ganger har du ikke noe å si. Lenke til kommentar
.V. Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Orker ikke slå opp på lovdata, men såvidt jeg husker har du følgende muligheter om produktet har en mangel: -Omlevering (altså nytt produkt) -Reparasjon -Pengene tilbake Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Orker ikke slå opp på lovdata, men såvidt jeg husker har du følgende muligheter om produktet har en mangel:-Omlevering (altså nytt produkt) -Reparasjon -Pengene tilbake 6005438[/snapback] ..og butikken har også lov å reparere produktet... Lenke til kommentar
master air Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) *snip* 6004865[/snapback] *snip* 6005355[/snapback] Hvis samme feil har skjedd 3 ganger innenfor reklamasjonstiden kan du heve kjøpet eller hvertfall få en swap (ja, faktisk så er det lov...). Er det ikke samme feil som har skjedd minst 3 ganger har du ikke noe å si. 6005373[/snapback] Så selv om jeg har fått en ny spiller vær gang og den har tre av gangene nå har hatt ett problem med hardisken, men ikke helt det samme så kan jeg ikke kreve og få pengene tilbake? Endret 28. april 2006 av master air Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Apple mener likevel at det er kunden som har bevisbyrden i saker hvor iPod-en din eller andre Apple-produkter slutter å fungere etter ett år. – Dette er norsk lov, og det er den vi følger, sier Fredrik Hallstan i Apple til Amobil. Hehe, korleis kan dei følge norsk lov når den klart og tydeleg presiserer at reklamasjonstida er på 2 år? Vi har vært i kontakt med Apple-forhandlere som mener at dette er ulovlig, og på spørsmål om det ikke er urimelig å kreve at kunden skal påvise feil på produktet selv, svarer Hallstan: – Hva de mener får stå for deres regning. Vi følger norsk lov, og utover de garantibetingelsene som står på våre hjemmesider har jeg ingen flere kommentarer, sier Hallstan. Det er ingen som har nevnt garanti, så vidt meg bekjent er det ikkje lovpålagt å ha garanti i det heile tatt, men reklamasjonstida er 2 år, og eg ser ingen grunn til at Apple skal få lov til å unngå denne loven. Inntil Apple og Forbrukerombudet har blitt enige om hva du faktisk har krav på, ser det altså ut som om du selv må finne et verksted som er villig til å åpne iPod-en din, og dokumentere at feilen var der da du kjøpte spilleren. Først da kan du ta en prat med Apple. Denne forstår eg ikkje, du kan jo få ein harddiskfeil etter 1 1\2 år som du aldri har hatt før, og er det ikkje nok dokumentasjon at du sjølv forklarer til Apple at mp3-spelaren ikkje fungerer? Dei er sleipe, håper nokon tar tak i dette snart, kvifor skal Apple lage sine eigne lover? Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Dei er sleipe, håper nokon tar tak i dette snart, kvifor skal Apple lage sine eigne lover? 6005564[/snapback] Ja, håper de får noen saftige bøter, jeg blir provosert av slike selskaper som prøver å sno seg unna loven. AtW Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Frå Hw.no sin "Juss på nett"-guide: Ingen krever at man som forbruker er ekspert på området, så om man skulle ta feil på hva mangelen er, har ikke dette noe å si. Det holder at man sier at gjenstanden ikke virker, man trenger ikke å si hva årsaken til at den ikke virker er. Igjen strider Apple mot loven, dei påstår at du skal finne og dokumentere feilen sjølv, mens du etter loven faktisk ikkje er pålagt å gjere anna enn å forklare til produsent av produktet ikkje fungerer. Lenke til kommentar
master air Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Dei er sleipe, håper nokon tar tak i dette snart, kvifor skal Apple lage sine eigne lover? 6005564[/snapback] Ja, håper de får noen saftige bøter, jeg blir provosert av slike selskaper som prøver å sno seg unna loven. AtW 6005569[/snapback] Forbruker inspektørene (FBI) på nrk har nettopp laget program om nettopp dette, de skal mest sannlighet sende programmet 3. mai. Håper dette får øynene opp for en del folk. Lenke til kommentar
meankanin Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 [...]Synes apple viser endel forakt for sine kunder generellt. 6005063[/snapback] Veldig enig med det. De gangene jeg har vært i kontakt med apple for support har det bare vært trøbbel Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Dei er sleipe, håper nokon tar tak i dette snart, kvifor skal Apple lage sine eigne lover? 6005564[/snapback] Ja, håper de får noen saftige bøter, jeg blir provosert av slike selskaper som prøver å sno seg unna loven. AtW 6005569[/snapback] Forbruker inspektørene (FBI) på nrk har nettopp laget program om nettopp dette, de skal mest sannlighet sende programmet 3. mai. Håper dette får øynene opp for en del folk. 6005598[/snapback] Folk får utvilsomt opp øynene, men| om Forbrukarrådet tar affære er ein annan ting. Er det forresten Forbrukarrådet som tar seg av sånt? Endret 28. april 2006 av zeph Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på. Kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger og ikke til leverandører lengre bak i salgskjeden. Det er selger som har ansvaret for å følge forbrukerkjøpsloven ovenfor kunden og ikke bakenforliggende leverandører. Når det er snakk om hvilke rettigheter og plikter bakenforliggende leverandører har i forhold til selger så er det den gamle kjøpsloven og evt egne avtaler dem i mellom som gjelder og ikke den nye forbrukerkjøpsloven. Når Eplet sin garanti ikke gjelder mer enn 1 år og forbrukerkjøpsloven sier 2 år så er det selger som må dekke omkostningene for reklamasjoner i tiden mellom 1 og 2 år. Men en annen ting: Er virkelig ikke iPod ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Jeg mener den er det og da er det 5 års reklamasjon som gjelder og ikke 2. Altså 1 som Eplet dekker og 4 som selger må stå til ansvar for uten ryggdekning fra Eplet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på. Kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger og ikke til leverandører lengre bak i salgskjeden. Det er selger som har ansvaret for å følge forbrukerkjøpsloven ovenfor kunden og ikke bakenforliggende leverandører. Når det er snakk om hvilke rettigheter og plikter bakenforliggende leverandører har i forhold til selger så er det den gamle kjøpsloven og evt egne avtaler dem i mellom som gjelder og ikke den nye forbrukerkjøpsloven. Når Eplet sin garanti ikke gjelder mer enn 1 år og forbrukerkjøpsloven sier 2 år så er det selger som må dekke omkostningene for reklamasjoner i tiden mellom 1 og 2 år. Men en annen ting: Er virkelig ikke iPod ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Jeg mener den er det og da er det 5 års reklamasjon som gjelder og ikke 2. Altså 1 som Eplet dekker og 4 som selger må stå til ansvar for uten ryggdekning fra Eplet. 6006743[/snapback] Er det ikke sånn at brukeren kan velge å forholde seg til levrandøren, om man ønsker det, eller er det bare motsatt? AtW Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Etter sånn jeg har forstått: Kun motsatt. Det er fordi at kunden ikke skal kunne bli kasteball mellom leverandør og selger. Selve kjøpet kalt avtalen mellom selger og kjøper er kun en avtale mellom de to. Det vil feil å dra inn en tredjepart (leverandøren) her. Ofte kan selger ønske at kjøper forholder seg direkte til leverandøren men hvis ikke kunden vil det så har han fullt lov til det, og da er det selger som må ta saken videre til leverandøren. Selger har uansett forpliktelse kjennom kjøpsavtalen til kunden å holde seg til forbrukerkjøpsloven uavhengig av om bakenforliggende salgsledd er vanskelige å ha med å gjøre. Lenke til kommentar
master air Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Vis kjøperen velger og kjøpe ipoden sin fra apple.com da, vil de(apple) bli behandlet som selger, leverandør eller begge deler? Lenke til kommentar
_dAwn_ Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Har en ipod mini som streika etter et år. De fleste batteriproblemene fikk jeg på den. Den er ca 1,5 år nå. Så om du har nr t han svensken så gi meg det! Men etter å ha sett på nettsiden deres osv så fant jeg ingen måte å rep den på. Men er så misfornøyd med den at det er nifst. Vil ikke ha en ipod om den så blir kastet etter meg nå. Kundeservice = 0 hos dem! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg