Gå til innhold

Tar betalt for iPod-reparasjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Vil bare si at jeg leverte iPod`en min inn for ca. en måned siden. Den var da 1,5 år gammel. Jeg snakket med en kjekk svenske som var kjent med norske lover (spør alltid om norsk/svensk personell...), ikke'no problem sa hun. 1 uke etterpå fikk jeg en splitter ny iPod, vel og merke 4G. Jeg var klar over Apple sin policy, men forklarte svensken om den norske lov. Hehe :!:

 

Så! Synes ikke akkurat at dette var en stor "avsløring"...

Lenke til kommentar
Det er nok helt korrekt at du ikke har garanti lenger enn i 1 år.

 

Reklamasjon har du derimot i minst 2 år.

 

lovdata.no FTW

6004865[/snapback]

Hvilke rettigheter er det reklamasjonsretten dekker? Jeg har en ipod som er blitt ødelagt for 4 gang nå og ringte apple og lurte på om det var mulig og få pengene tilbake, men det var vist helt umulig.

Lenke til kommentar
Det er nok helt korrekt at du ikke har garanti lenger enn i 1 år.

 

Reklamasjon har du derimot i minst 2 år.

 

lovdata.no FTW

6004865[/snapback]

Hvilke rettigheter er det reklamasjonsretten dekker? Jeg har en ipod som er blitt ødelagt for 4 gang nå og ringte apple og lurte på om det var mulig og få pengene tilbake, men det var vist helt umulig.

6005355[/snapback]

Hvis samme feil har skjedd 3 ganger innenfor reklamasjonstiden kan du heve kjøpet eller hvertfall få en swap (ja, faktisk så er det lov...).

Er det ikke samme feil som har skjedd minst 3 ganger har du ikke noe å si.

Lenke til kommentar
*snip*

6004865[/snapback]

*snip*

6005355[/snapback]

Hvis samme feil har skjedd 3 ganger innenfor reklamasjonstiden kan du heve kjøpet eller hvertfall få en swap (ja, faktisk så er det lov...).

Er det ikke samme feil som har skjedd minst 3 ganger har du ikke noe å si.

6005373[/snapback]

Så selv om jeg har fått en ny spiller vær gang og den har tre av gangene nå har hatt ett problem med hardisken, men ikke helt det samme så kan jeg ikke kreve og få pengene tilbake?

Endret av master air
Lenke til kommentar
Apple mener likevel at det er kunden som har bevisbyrden i saker hvor iPod-en din eller andre Apple-produkter slutter å fungere etter ett år. – Dette er norsk lov, og det er den vi følger, sier Fredrik Hallstan i Apple til Amobil.

Hehe, korleis kan dei følge norsk lov når den klart og tydeleg presiserer at reklamasjonstida er på 2 år?

Vi har vært i kontakt med Apple-forhandlere som mener at dette er ulovlig, og på spørsmål om det ikke er urimelig å kreve at kunden skal påvise feil på produktet selv, svarer Hallstan:

 

– Hva de mener får stå for deres regning. Vi følger norsk lov, og utover de garantibetingelsene som står på våre hjemmesider har jeg ingen flere kommentarer, sier Hallstan.

Det er ingen som har nevnt garanti, så vidt meg bekjent er det ikkje lovpålagt å ha garanti i det heile tatt, men reklamasjonstida er 2 år, og eg ser ingen grunn til at Apple skal få lov til å unngå denne loven.

Inntil Apple og Forbrukerombudet har blitt enige om hva du faktisk har krav på, ser det altså ut som om du selv må finne et verksted som er villig til å åpne iPod-en din, og dokumentere at feilen var der da du kjøpte spilleren. Først da kan du ta en prat med Apple.

Denne forstår eg ikkje, du kan jo få ein harddiskfeil etter 1 1\2 år som du aldri har hatt før, og er det ikkje nok dokumentasjon at du sjølv forklarer til Apple at mp3-spelaren ikkje fungerer?

 

Dei er sleipe, håper nokon tar tak i dette snart, kvifor skal Apple lage sine eigne lover?

Lenke til kommentar

Frå Hw.no sin "Juss på nett"-guide:

Ingen krever at man som forbruker er ekspert på området, så om man skulle ta feil på hva mangelen er, har ikke dette noe å si. Det holder at man sier at gjenstanden ikke virker, man trenger ikke å si hva årsaken til at den ikke virker er.

Igjen strider Apple mot loven, dei påstår at du skal finne og dokumentere feilen sjølv, mens du etter loven faktisk ikkje er pålagt å gjere anna enn å forklare til produsent av produktet ikkje fungerer.

Lenke til kommentar
Dei er sleipe, håper nokon tar tak i dette snart, kvifor skal Apple lage sine eigne lover?

6005564[/snapback]

Ja, håper de får noen saftige bøter, jeg blir provosert av slike selskaper som prøver å sno seg unna loven.

AtW

6005569[/snapback]

Forbruker inspektørene (FBI) på nrk har nettopp laget program om nettopp dette, de skal mest sannlighet sende programmet 3. mai. Håper dette får øynene opp for en del folk.

Lenke til kommentar
Dei er sleipe, håper nokon tar tak i dette snart, kvifor skal Apple lage sine eigne lover?

6005564[/snapback]

Ja, håper de får noen saftige bøter, jeg blir provosert av slike selskaper som prøver å sno seg unna loven.

AtW

6005569[/snapback]

Forbruker inspektørene (FBI) på nrk har nettopp laget program om nettopp dette, de skal mest sannlighet sende programmet 3. mai. Håper dette får øynene opp for en del folk.

6005598[/snapback]

Folk får utvilsomt opp øynene, men| om Forbrukarrådet tar affære er ein annan ting. Er det forresten Forbrukarrådet som tar seg av sånt?

Endret av zeph
Lenke til kommentar

Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på.

 

Kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger og ikke til leverandører lengre bak i salgskjeden. Det er selger som har ansvaret for å følge forbrukerkjøpsloven ovenfor kunden og ikke bakenforliggende leverandører.

 

Når det er snakk om hvilke rettigheter og plikter bakenforliggende leverandører har i forhold til selger så er det den gamle kjøpsloven og evt egne avtaler dem i mellom som gjelder og ikke den nye forbrukerkjøpsloven.

 

Når Eplet sin garanti ikke gjelder mer enn 1 år og forbrukerkjøpsloven sier 2 år så er det selger som må dekke omkostningene for reklamasjoner i tiden mellom 1 og 2 år.

 

Men en annen ting: Er virkelig ikke iPod ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Jeg mener den er det og da er det 5 års reklamasjon som gjelder og ikke 2. Altså 1 som Eplet dekker og 4 som selger må stå til ansvar for uten ryggdekning fra Eplet.

Lenke til kommentar
Dette er meget slett kundeservice av Eplet, men om det strider med loven er jeg ikke så sikker på.

 

Kjøper skal i utgangspunktet forholde seg til selger og ikke til leverandører lengre bak i salgskjeden. Det er selger som har ansvaret for å følge forbrukerkjøpsloven ovenfor kunden og ikke bakenforliggende leverandører.

 

Når det er snakk om hvilke rettigheter og plikter bakenforliggende leverandører har i forhold til selger så er det den gamle kjøpsloven og evt egne avtaler dem i mellom som gjelder og ikke den nye forbrukerkjøpsloven.

 

Når Eplet sin garanti ikke gjelder mer enn 1 år og forbrukerkjøpsloven sier 2 år så er det selger som må dekke omkostningene for reklamasjoner i tiden mellom 1 og 2 år.

 

Men en annen ting: Er virkelig ikke iPod ment å vare vesentlig lengre enn 2 år? Jeg mener den er det og da er det 5 års reklamasjon som gjelder og ikke 2. Altså 1 som Eplet dekker og 4 som selger må stå til ansvar for uten ryggdekning fra Eplet.

6006743[/snapback]

 

Er det ikke sånn at brukeren kan velge å forholde seg til levrandøren, om man ønsker det, eller er det bare motsatt?

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter sånn jeg har forstått: Kun motsatt. Det er fordi at kunden ikke skal kunne bli kasteball mellom leverandør og selger.

 

Selve kjøpet kalt avtalen mellom selger og kjøper er kun en avtale mellom de to. Det vil feil å dra inn en tredjepart (leverandøren) her.

 

Ofte kan selger ønske at kjøper forholder seg direkte til leverandøren men hvis ikke kunden vil det så har han fullt lov til det, og da er det selger som må ta saken videre til leverandøren. Selger har uansett forpliktelse kjennom kjøpsavtalen til kunden å holde seg til forbrukerkjøpsloven uavhengig av om bakenforliggende salgsledd er vanskelige å ha med å gjøre.

Lenke til kommentar

Har en ipod mini som streika etter et år. De fleste batteriproblemene fikk jeg på den. Den er ca 1,5 år nå. Så om du har nr t han svensken så gi meg det! :D

 

Men etter å ha sett på nettsiden deres osv så fant jeg ingen måte å rep den på. Men er så misfornøyd med den at det er nifst. Vil ikke ha en ipod om den så blir kastet etter meg nå.

 

Kundeservice = 0 hos dem! :thumbdown:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...