Gå til innhold

Skjermproblem Toshiba Tecra under RH 7.3


DotCom

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med lysstyrken på skjermen når jeg kjører Linux (RH 7.3) på batteri og batterinivået kryper under 50%. Da tar maskinen automatisk å setter lysstyrken til såkalt "semi-bright", noe som ikke er særlig lyst. Jeg har et program som heter Toshset til å justere lysstyrken på skjermen, men problemet er at skjermen etter en tid (ca 5 sek) slår tilbake på svakeste styrke. Dette skjer ikke når maskinen kjører på nettstrøm eller når batteriet er over 50%. Er det noen som har noen løsning på problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har vel ikke fremdeles Windows installert? Jeg antar at disse innstillingene kontrolleres av BIOS, og så vidt jeg husker, finnes det diverse Toshiba-verktøy (i kontrollpanelet i Windows) for å endre på dem.

 

Hvis dette ikke funker, husker jeg at jeg på min gamle Toshiba hadde et DOS-program ved navn tsetup som endret BIOS-innstillinger, og dette funker sikkert hvis du legger det på en boot disk. Programmet finner du her:

http://support-info.toshiba-tro.de/toshserv/HIS.nsf/ecebf1292623fd1dc1256872004051b4/8ab787e1d419999dc1256b090064fa6f?OpenDocument

 

[ Denne Melding var redigert av: AlexK på 2002-10-02 17:19 ]

Lenke til kommentar

Takker for kjappt svar!

 

Jeg har windows installert, men det å forandre på instillingene der hjelper ikke. Jeg har til og med justert skjermstyrken når jeg står i BIOS, men den settes tilbake på samme måte etter kort tid selv om jeg fortsetter å stå i BIOS og instillingene vitterlig står på noe annet enn "semi-bright". Andre instillinger har jeg kunnet sette på denne måten, som f.eks prosessorspeed, men det virker ikke for skjermen når jeg har under 50% på batteriet.

 

Finnes det noen oppdatering/tweak av BIOS eller noe annet som overstyrer denne funksjonen? Jeg har selvfølgelig ikke problemet når jeg kjører Windows

Lenke til kommentar

har ingen erfaring med å ha installert linux eller 2 OS, så jeg vet egentlig ikke noe om dette. men la oss anta at Toshiba Utilities engang har vært installert på maskinen, og at noen av strømspare-funksjonene i ett eller flere av programmene i denne pakken på ett eller annet vis trer i kraft ved oppstart, og gir denne virkningen. (mens de etter det du sier synes å være deaktivert i Windows). Hva med å forsøke å slette disse maskinspesifikke strømstyre- og batterimåleprogrammene mens du er i Windows? (et av dem heter TpwrMgr muligens, et annet TSpower). (deaktiver dernest strømsparing i bios før du gjør et forsøk. evt forsøk med default bios instillinger, eller kanskje med et friskt og nyflashet bios, evt en oppdatert version?).

Lenke til kommentar

Har prøvd alt dette her... Instillingene fra windows gjør seg gjeldene i Linux helt til batteriet synker under 50%, da tar viljen over...

 

Har til og med prøvd på et helt nytt hovedkort hvor windows ikke en gang var kjørt (fikk byttet hovedkort for en tid tilbake av en annen grunn).

Jeg har BIOs ver. 1.30, altså den nyeste. Spurte Toshiba om saken når jeg var inne å byttet hovedkort. Ingen der hadde noen løsning på saken. Toshiba støtter nemlig i utgangspunktet ikke noe annet OS enn windows. Mailet også met en hyggelig kar fra Toshiba som hjalp meg med annet maskinvarerelatert småplukk, men dette hadde han ingen løsning på problemet.

 

Hvorfor tar overhodet BIOS (antar at det er den) å justerer skjerminstillingene automatisk? Det er dessuten tydelig at dette kan overstyres med software (Windows gjør dette)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...