Gå til innhold

Conroe kommer i juli

Anbefalte innlegg

tharsan: Du trenger vel ikke å oppgradere det hovedkortet for å kunne bruke Conroe?

6005039[/snapback]

Jo han må nok det.

6005058[/snapback]

det kommer vel an på hvilken revisjon av 975X han har :)

Kan regne med at det kommer mange bra HK til Conroe ganske kjapt, så det blir neppe problemet. Det er vel heller prisen som bekymrer meg.

6008995[/snapback]

Tror ikke prisen blir så mye værre enn andre nye hk, de beste hkene til 939 kostet jo mellom 2000-2500 med det samme de kom, nå ligger de mellom 1500- 2000.

Sånn er det vel med alt nytt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et helt dugandes S939 kort med 32SLI koster 666,- https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=42866

Et av de bedre overklokkings kortene koster 1100,-

https://prisguiden.no/product.php?product_id=27240

Et av de mest solgte koster 468,-

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

Når de beste overklokkingskortene kom kostet de rundt 1800,- spenn fra eks. DFI. Kun fåtallet som datt over 2000,-

Men det er jo kjent at Intel er mye dyrere på hovedkort enn AMD.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
tenker en del på ram, det sies det at gaming på vista krever 4 gb ram. så hvis man oppgraderer i august til conroe bør man da også kjøpe 4 gb? eller kan ma kjøpe 2 nå og 2 til senere? eller er det slik at man kjører best med 2 brikker, alltså 2 stk 2gb moduler?

ble litt rotete :yes:

6009051[/snapback]

det mest ideelle er vel 4 x 1GB moduler da.

Lenke til kommentar
tenker en del på ram, det sies det at gaming på vista krever 4 gb ram. så hvis man oppgraderer i august til conroe bør man da også kjøpe 4 gb? eller kan ma kjøpe 2 nå og 2 til senere? eller er det slik at man kjører best med 2 brikker, alltså 2 stk 2gb moduler?

6009051[/snapback]

6009108[/snapback]

blir ikke sånn som med a64 som er mest glad i 2 moduler da?

Lenke til kommentar

6009051[/snapback]

6009108[/snapback]

blir ikke sånn som med a64 som er mest glad i 2 moduler da?

6009181[/snapback]

er ikke en ekspert på temaet, men vet at man får høyere ytelse ved å bruke flere moduler med mindre plass på hver. er ikke store forskjellen det er snakk om, men den er der.

Lenke til kommentar
Et helt dugandes S939 kort med 32SLI koster 666,- https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=42866

Et av de bedre overklokkings kortene koster 1100,-

https://prisguiden.no/product.php?product_id=27240

Et av de mest solgte koster 468,-

https://prisguiden.no/product.php?p...iew=productinfo

Når de beste overklokkingskortene kom kostet de rundt 1800,- spenn fra eks. DFI. Kun fåtallet som datt over 2000,-

Men det er jo kjent at Intel er mye dyrere på hovedkort enn AMD.

6009080[/snapback]

Duganes ja,men du finner da duganes hk til begge for en grei pris,jeg sa de beste, og feks DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort kostet ca 2300 da jeg kjøpte det første i dag koster det ca 1700.

Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI S-939 kostet tett på 2000 i dag koster det 1350, viser jo at alle kort er dyrest med det samme de kommer på markede og spesielt når de er til en ny sokkel .

775 kortene ligge jo i dag fra 400 til 2000 det samme gjør jo 939 kortene .

Lenke til kommentar
er ikke en ekspert på temaet, men vet at man får høyere ytelse ved å bruke flere moduler med mindre plass på hver. er ikke store forskjellen det er snakk om, men den er der.

6009481[/snapback]

Da har du nok misforstått. Men for å bruke dual channel trenger man riktignok 2 stk. Å bruke flere har ingen ytelsesfordel, det har derimot flere potensielle ulemper med tanke på stabilitet og du kan risikere å måtte bruke dårligere timings. Jeg hadde aldri kjøpt mer enn 2 brikker til en ny pc, men oppgradering senere blir selvsagt noe annet...

Lenke til kommentar

Snekkern:

Hehe joda, men Premium kortet linka jeg til 1150,- :p. Neida bare flisespikker. Det DFI kortet jeg venta på husker jeg lå på rundt 1.800,- men du har rett i at de dyreste lå såvidt over 2.100.

Men jeg synes at Intel hovedkort alltid har vært mye dyrere enn AMD hovedkort og det er vel kanskje flere årsaker til det. Bla. så sies det at de har bedre monterings kvalitet og det er jevnt over bedre kvalitet og det koster penger.

For ett år siden kjøpte jeg et rågammelt S478 kort fra Intel til serveren min, det kostet 1250,-. Ikkenoe spes med kortet men jeg ville ha god passiv kjøling samt Gb(cha?lenge siden nå) bussen til intel.

Så jeg trenger ikke det beste og dyreste fra Intel og håper de kommer med gode Conroe kort i 1.500,- klassen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det offesielt lansert noen Nvidia chipset til "conroe"? Og er det slik at det kun blir tilgjengelig med Crossfire og ikke SLI?

Hva slags minne er mest optimalt om man vil kunne klokke et system med en "conroe". Har sett altfor lite til diskusjoner rundt dette.

Og holder en 500W strømforsyning til et oppsett med HDD i RAID (WD barracuda), SLI 7800GT og en Intel CPU?

Gleder meg til å se om jeg skal bytte ut mitt oppsett med A64 +4000 @ 2,6 GHZ, 2GB OCZ med et fra Intel :D

Lenke til kommentar

Andylove: Det er meg bekjent ikke lansert noen Nvidia brikkesett spesielt for Conroe, men det er sansynlig at det er lett for hovedkortprodusentene å bruke eksisterende Nvidia brikkesett med conroe. Nvidias brikkesett støtter to PCI x16-porter (med 8x eller 16x signalering) altså i teorien enten Crossfire og SLI. I praksis så er det bakt inn kunstige sperrer i grafikkdriveren til ATI som gjør at man ikke kan bruke Crossfire på Nvidias brikkesett. (Tilsvarende har Nvidia kunstige sperrer i grafikkdriveren som hindrer en fra å kjøre SLI på annet enn Nvidia brikkesett)

Hva slags minne som er mest optimalt til klokking med Conroe kommer an på brikkesettet. Conroe har ingen direkte tilknytning til minnet og får all minnetrafikk gjennom FSB. Noen brikkesett støtter DDR2-667, andre DDR2-533 eller DDR2-800. Det er også forskjellig hvor langt hver type brikkesett lar seg overklokke på minne og FSB. Noe som også avhenger av kjøling. Jeg vil anbefale å lese litt rundt når Conroe har kommet om hva som er bra kombinasjoner og mest klokkevennlig.

500W holder sikkert i lange baner til det oppsettet. (Vel og merke hvis det er snakk om vanlige watt og ikke qtec-watt og at fordelingen av antall Ampere på de forskjellige spenningene er nogenlunde fornuftig.)

Lenke til kommentar
Er det offesielt lansert noen Nvidia chipset til "conroe"? Og er det slik at det kun blir tilgjengelig med Crossfire og ikke SLI?

Hva slags minne er mest optimalt om man vil kunne klokke et system med en "conroe". Har sett altfor lite til diskusjoner rundt dette.

Og holder en 500W strømforsyning til et oppsett med HDD i RAID (WD barracuda), SLI 7800GT og en Intel CPU?

Gleder meg til å se om jeg skal bytte ut mitt oppsett med A64 +4000 @ 2,6 GHZ, 2GB OCZ med et fra Intel :D

6013623[/snapback]

Personlig håper jeg Nvidia bre** i H****e med sin e chipset til intel.. Når de ikke kan lage et produkt som er bra så sitter de å holder på SLI slik at konkurenten ikke skal ha tilgang på teknologien.. (selvfølgelig fornuftig forettningsmessig... men jeg liker det ikke.)

Når det gjelder optimale komponenter for klokking av slike systemer er det litt vanskelig... :p vi har jo enda ikke hovedkort elller prosessorene... hvordan ytelsen på den kommende prosessoren reagere på minnetimings er heller ikke utforsket spesielt... og som mange har påpekt så kommer fsb sansynligvis til å bli en av de største utfordringene(dagens nf4ie kort klarer ca 240fsb-+ mot over 400 på intels 955/975)...

Endret av Npvk_X
Lenke til kommentar
Andylove: Det er meg bekjent ikke lansert noen Nvidia brikkesett spesielt for Conroe, men det er sansynlig at det er lett for hovedkortprodusentene å bruke eksisterende Nvidia brikkesett med conroe. Nvidias brikkesett støtter to PCI x16-porter (med 8x eller 16x signalering) altså i teorien enten Crossfire og SLI. I praksis så er det bakt inn kunstige sperrer i grafikkdriveren til ATI som gjør at man ikke kan bruke Crossfire på Nvidias brikkesett. (Tilsvarende har Nvidia kunstige sperrer i grafikkdriveren som hindrer en fra å kjøre SLI på annet enn Nvidia brikkesett)

Sikker på at dette ikke bare gjelder nVidia? Har ikke Intel brikkesett som støtter Crossfire offisielt?

Lenke til kommentar
Sikker på at dette ikke bare gjelder nVidia? Har ikke Intel brikkesett som støtter Crossfire offisielt?

6013849[/snapback]

SLI fungerer støttes offisiellt bare av nvidia brikkesett og ikke av intel, ATI, Sis, ULi etc.

Crossfire støttes offisiellt bare av ATI og intel brikkseett og ikke av Nvidia Sis, ULi etc.

Så begge har kunstige konkurransefientlige sperrer i sine drivere selv om ATI har valgt å la Crossfire kjøre på Intel sine brikkesett også. Hverken ATI eller Nvidia har altså rent mel i posen.

Lenke til kommentar
Det er allerede gjort tester med Conroe, men da med HK som har OC sperre på 230 på FSB ol.

6014128[/snapback]

Så når kan en forvente nye hk som støtter denne Conroe og hvilke aktører kommer med disse.

jeg regner med at det vil komme kort med støte for SLi og kort med støtte for Crossfire , noe annet ville vel være rart, eller?

Lenke til kommentar

6009481[/snapback]

Da har du nok misforstått. Men for å bruke dual channel trenger man riktignok 2 stk. Å bruke flere har ingen ytelsesfordel, det har derimot flere potensielle ulemper med tanke på stabilitet og du kan risikere å måtte bruke dårligere timings. Jeg hadde aldri kjøpt mer enn 2 brikker til en ny pc, men oppgradering senere blir selvsagt noe annet...

6010483[/snapback]

Det du sier her gjelder faktisk kun for enkelt hovedkort/cpu kombinasjoner.

i875p hovedkortet til intel sammen med P4 northwood fikk faktisk bedre ytelse jo flere "banks" som var i bruk. Det var knekkende likegyldig om du brukte to "dobbeltsidige" eller fire "enkeltsidige" minnebrikker - ytelsen var lik. Ytelsen var dog litt latere med to "enkeltsidige" minnebrikker.

Her artikkelen jeg sikter til:

http://www.anandtech.com/memory/showdoc.html?i=1839&p=1

Jeg aner ikke om dette fortsatt er tilfelle, men hvis det er det så har nok Conroe en relativt stor fordel, ettersom det er vanskelig å få kjørt 4 minnebrikker på cl2 og 1t på ddr... Vet ikke hvordan det er med am2 - men antar at minnekontrolleren der har samme problemer med timeings som den nåværende - dvs at de blir dårligere ved flere enn to minnebrikker.

*Enkeltsidig og dobbeltsidig vil egentlig si hvor mange "banks" som blir brukt på minnekontrolleren

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...