Unleash_Hell Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg lurer på om det er noen som vet hvorfor det er 2 "hakk" på "PÅ"-knappen på 20D i tillegg til "AV". Har dette noen funksjon egentlig? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det øverste hakket gir tilgang til flere menymuligheter, samt eksponeringskompensasjon. Bruker derfor altid øverste hakket selv, for med 20D har man behov for å kompensere hele tiden. Hvis ikke står man ofte i fare for å miste detaljer i høylysene, noe som er symptomatisk med Canon. De har valgt en litt lys eksponering som default, av en eller annen grunn. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det øverste hakket gir tilgang til flere menymuligheter, samt eksponeringskompensasjon. Bruker derfor altid øverste hakket selv, for med 20D har man behov for å kompensere hele tiden. Hvis ikke står man ofte i fare for å miste detaljer i høylysene, noe som er symptomatisk med Canon. De har valgt en litt lys eksponering som default, av en eller annen grunn. 6003382[/snapback] Hvorfor har de da lagt til to valg paa av-knappen egentlig? Er det noen som helst vits med aa velge foerste hakk? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Du får jo en litt enkler meny, og du kommer ikke til å forandre kompensasjonen ved et uhell. For enkelte mindre avanserte brukere kan det bety en del. Mange lærer jo ikke å eksponere manuellt, selv etter flere års eierskap av kameraet. En av tingene Canon er flinke på, er å ivareta den uerfarne amatørens interesser. Tror også det er derfor Canon velger en litt lys eksponering. Mange familieknipsere synes lyse bilder ser mer klare ut, og har ikke peiling på hva høylys er likevel. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) RTFM! hehe hakk 0 = kamera av hakk 1 = kamera på, eksp.komp. endrings mulighet av hakk 2 = kamera på, eksp.komp. endrings mulighet på edit: ser du har fått allerede og jeg er litt treg Det er logisk du ser at når bryteren er helt opp så er det en strek som peker på menyhjulet. edit: Har nå redigert denne posten da jeg skrev litt misvisende Endret 29. april 2006 av sNx Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Du får jo en litt enkler meny, og du kommer ikke til å forandre kompensasjonen ved et uhell. For enkelte mindre avanserte brukere kan det bety en del. Mange lærer jo ikke å eksponere manuellt, selv etter flere års eierskap av kameraet. En av tingene Canon er flinke på, er å ivareta den uerfarne amatørens interesser. Tror også det er derfor Canon velger en litt lys eksponering. Mange familieknipsere synes lyse bilder ser mer klare ut, og har ikke peiling på hva høylys er likevel. 6003531[/snapback] Er litt synd i folk som kjoeper et kamera som 20D og ikke laerer seg om manuell/semimanuell eksponering da, men det faar saa vaere. Det hoeres egentlig ut som en grei ordning. Eksponeringskompensasjon paa mitt kamera er litt slitsomt, med en knapp som maa trykkes paa med avtrykkerfingeren samtidig som hjulet vris. Er ikke svaert behagelig for mine hender i alle fall. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 De skal ha det, Canon, at eksponeringshjulene er logisk lagt opp. Man må aktivisere kompensasjonen med et lett trykk på avtrekker. Etterpå ruller man bare med tommelen på det geniale multihjulet ved monitoren. Virkelig et ergonomisk grep som jeg liker. Lenke til kommentar
sNx Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Hvis du lurer på hva som er vitsen med eksp.komp. ta en titt på denne artige siden: Enjoy DSLR Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå