Sleep4Life Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Dette er en av de snodigste trådene jeg har lest. 6003564[/snapback] Second that. Virker det for traadstarter logisk at formatet har noe som helst aa si for hvordan motivet oppfoerer seg? (sett bort ifra at visse personer kan bli litt skremt av storformatkamera som er eldre enn dem selv, men det er jo da ikke tilfellet her ) 6003669[/snapback] Third that... Bildene var sikkert tatt på fest og du var sleepy Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Kameraene forsøker å måle blitzlyset FØR bildet tas, og det gjøres med et såkalt "pre-flash", altså en prøveblitz. Hvis det er tilstrekkelig forskinkelse mellom de to kan personer med rask blinkerefleks rekke å lukke øynene (gjerne halvveis) innen det faktisk blir tatt. Derav: enkelte personer som alltid ser søvnig ut på bilder. Dette er ikke tull! Jeg klarer seriøst ikke blitz, jeg lukker øynene hver eneste, ENESTE gang! Alle fotografers mareritt. Hver gang det skal tas bilder til et eller annet, skolebevis, årbøker, bankkort, whatever, så må jeg alltid ta bilde etter bilde etter bilde.. På grunn av dette har jeg fått et fotokompleks, jeg snur meg vekk hver gang folk vil ha bilde av meg, og da blir gjerne fotografen sinna. Og jeg som bare ønsker å framstå like normal på bilder som alle andre. Reflekser i klasse med Lucky Luke. That's me. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) Dette er ikke tull! Jeg klarer seriøst ikke blitz, jeg lukker øynene hver eneste, ENESTE gang! Alle fotografers mareritt. Hver gang det skal tas bilder til et eller annet, skolebevis, årbøker, bankkort, whatever, så må jeg alltid ta bilde etter bilde etter bilde.. På grunn av dette har jeg fått et fotokompleks, jeg snur meg vekk hver gang folk vil ha bilde av meg, og da blir gjerne fotografen sinna. Og jeg som bare ønsker å framstå like normal på bilder som alle andre. Reflekser i klasse med Lucky Luke. That's me. 6011487[/snapback] Dette er et reelt problem. På grunn av ulike fotografers ulike erfaringsnivå har diskusjoner om det en tendens til å ende i nærmest barnslig ordkrig. Preflash-forsinkelsen varierer fra kameramodell til kameramodell som nevnt, og følsomheten fra person til person. Ved juletider brøt det ut full krig på KM SLR Talk (dpreview) da det ble funnet at KM 5D er en av de modellene som ikke gjør det over gjennomsnittet bra med sensitive personer. Brukeren Videoguy, som tok dette problemet svært alvorlig (på grensen til en besettelse) postet i løpet av en måneds tid nesten 1500 poster om emnet i stadige diskusjoner og krangler med andre som antydet at problemet var overdrevet. Han forlot etterhvert forumet for godt etter å ha bidratt med mange håndfaste testresultater men desverre også en total mangel på selvbeherskelse. Sannheten er at dette kan være et stort problem for de som er hardt rammet. De vil se søvnige (på en lite flatterende måte) ut på stort sett alle blitsbilder, og bortsett fra AEL/FE/FV-metodene er det lite å gjøre med det med TTL-lysmåling ved blitsbruk på dagens digitalkamera. Som sagt måles lyset ved et svakere blink før hovedblinket, noe som utløser blunkerefleksen hos mange. Pre-flash/prøveblink var ikke så vanlig på film, da kameraene målte lysrefleksjonen av selve filmen mens lukkeren var åpen under hovedblinket. Dette fungerer ikke på dSLR siden billedbrikken reflekterer lyset altfor sterkt, og dette er grunnen til at alle produsentene har kommet med nye blitssystemer tilpasset sine dSLR. En kan sikkert gjøre forsøk med distraksjoner, indirekte blits etc om dette føles som eneste utvei, men som trådstarter sier kan for mye oppmerksomhet rundt dette føre til at fotografering generelt føles som en belastning for de som er mest sensitive, og da er det bedre å la være. Supert at diskusjonen kom opp også her, slik at enda flere kan lære av andres bitre erfaringer! Mvh Kjetil Endret 29. april 2006 av rotekaizer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå