tuppetroll Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Redigerer bildene mine i photoshop med levels, sharpen og save for web - hvilken av disse er det som gjør at EXIFinfoen forsvinner? Må jeg skyte i raw for å beholde EXIFen? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Sannsynligvis save for web som er synderen. Når jeg bruker den vanlige save as mister jeg ikke EXIF. Skyter omtrent alle bildene i raw, så jeg har ikke fått testet om det kan være grunnen. Lenke til kommentar
tuppetroll Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Bildene blir så svære for webbruk hvis jeg ikke bruker save for web, men ville jo samtidig gjerne beholdt exifen... Hmmm Lenke til kommentar
riktig Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hvor store blir de da? Det er ingen ting å skamme seg over å ha ca 200-250KB for et bilde i f.eks. 800x600. Det kommer an på bildet, selvfølgelig. Enkelte bilder trenger høyere kvalitet for å se bra ut. Juster til du ser at kvaliteten forringes, så gå opp igjen et hakk. Såklart, sitter du på treig linje og skal laste opp en del bilder blir saken en annen. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Du kan gjøre det samme som i Save For Web hvis du resizer bildet med -Image -Image Size, for etterpå å komprimere med -Save As. Da beholder du exif. Gjorde samme tabbe selv før, d.v.s. å downsize med Save For Web. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Jeg lagrer alle redigerte med "Save As...", maksimal oppløsning og minimal komprimering. Deretter kjører jeg ACDSee med resize til maks 800x800 pixler og 88% kvalitet for bildene jeg legger på internett. Dette kjøres som batch og går veldig raskt. Slik har jeg en god original, en brukandes versjon til internett og EXIF intakt i begge tilfeller. Endret 28. april 2006 av anderfo Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Er ACDsee bedre (kvalitativt) til resize enn PS, eller er det batchkonverteringen som gjør at du bruker det. Ps: Vi har vel alle enn stor og liten versjon av alle bildene vi legger ut på nett? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Hvis du lagrer bildene til JPG med større kompresjon enn 12 i PS så vil du miste EXIF-dataene. Hvilken størrelse du resizer til skal ikke ha noen betydning bare du ikke komprimerer for hardt. REF: http://www.digicamhelp.com/what-is-exif/pr...hen-editing.htm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Har noen problemer med å lese exif ut av mine bilder? Lenke til kommentar
Enigma78 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Nei kan lese exif fra bildene dine uten problemer Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Nei kan lese exif fra bildene dine uten problemer 6005494[/snapback] Jeg komprimerer til 7 eller 8 i -save as, etter å ha resizet. Da burde det ikke være noe problem for andre heller å bruke samme metode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå