Gå til innhold

Linux Distr. CPU Arkitektur


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte jeg skulle smelle opp linux på en ny duron 1.2 jeg får henda på i morgen (kjører fremdeles Win XP på tordenfuglen:) )

MEN, jeg har søkt litt på formuet for å finne hvilken distro jeg skulle bruke. Kom frem til at folk er så uenige at jeg bare valgte mandrake, siden jeg ikke ser ut til å få fatt på noe annet enn live evaluastion av SUSE 8. Men jeg ser, grønn som jeg er, at det er forskjell på i386, og f.eks. i686, etter som jeg har fortått har dette med arkitektur på prosessoren å gjøre(?)

Spørsmål en er da: Hva er Duron? i386 eller noe annet?

Spørsmål to: er jeg helt på jordet som tror det hele har noe med hardware å gjøre?

Og tre: Kan jeg kjøre opp noen windows spill i linuxen? eksempelvis Mech commander?

 

Takk for alle svar som ikke inneholder "Søk på forumet" Jeg prøvde, men fant ikke noe ut av det, mulig på grunn av manglende åndelig kapasitet.

Vil ellers si at jeg som småbruker er fornøyd med folk generellt på forumet, finner stort sett ut av det jeg lurer på ved å søke. Dere er flinke gutta/jenter!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For gcc-2.95/6 så bruker du i686 arkitektur. Du kan selvfølgelig også bruke alt annet lavere enn i686 også. Kompileres programmene dine med gcc flagget -mcpu=i686 så benytter kompilatoren seg av spesifikke arkitekturdesign i nyere cpuer for å strømlinjeforme koden. Men kode kompilert på -mcpu=i686 kan likevel kjøres på eldre arkitekturer. Bruker du -march=i686 istedet, så vil koden kun fungere på i686 eller høyere (altså P3/Celeron2/P4 eller Tbird/Palomino).

 

For gcc3.2 så støtter den i tillegg -march=athlon/athlon-tbird/athlon-xp/athlon-mp og -mcpu=athlon/athlon-tbird/athlon-xp/athlon-mp i tillegg til i686 som på gcc2.95.

 

Merk: Kode optimalisert for i686 virker IKKE på en AMD K6. Da må du bruke i586.

 

Hvis du er veldig forvirret nå, så bare velg i586. Red hat kompilerer fortsatt kode for i386 (med "-O2 -pipe" i tillegg?), sannsynligvis for å kunne kjøres på mest mulig utstyr. Mandrake kompilerer for i586 med "-O3 -pipe".

 

For komplett liste over gcc flagg, se "man gcc". Phuuu...

Lenke til kommentar

For å lære linux (føstegangsbruker) er nok ikke optimalisering så veldig nøye. Om du skal sette opp et produskjonssystem med høyere krav, kan du kompilere hele greia selv optimalisert for egen arkitektur etc.

 

Selv bruker jeg gentoo. optimaliert for pentium II, med SMP.

 

Men som sakt for en nybegynner er det viktigste at du velger x86 ( og ikke alpha, powerpc eller annet) :smile:

 

_________________

Omne homo mendax

 

[ Denne Melding var redigert av: lif på 2002-10-04 17:42 ]

Lenke til kommentar

Fordelen med å velge en av distribusjonene som kompilerer fra kildekode (f.eks. Gentoo, LFS) er at alt blir optimalisert for din prosessor.

 

Men hvor mye har dette å si i praksis? Og hvilke programmer har mest nytte av de prosessorspesifikke instruksjonene?

 

LeD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...