Gå til innhold

ISS SMTP server windows 2003

Anbefalte innlegg

Er ganske noob på dette, men kjører windows 2003 server på en maskine hjemme.

Har lagt til SMTP service saken og satt denne opp mot ipen kassa har. Problemet er at all mail jeg prøver å sende ender opp i queuqe mappa i mailroot mappen. Den vil liksom ikke sende mailen avgårde.

Jeg har port 25 åpen etc, noen som vet om en fin guide eller kan hjelpe meg litt her?

Takker for all respons!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lagt til SMTP service saken og satt denne opp mot ipen kassa har. Problemet er at all mail jeg prøver å sende ender opp i queuqe mappa i mailroot mappen. Den vil liksom ikke sende mailen avgårde.

Jeg har port 25 åpen etc, noen som vet om en fin guide eller kan hjelpe meg litt her?

Takker for all respons!

6002946[/snapback]

Umiddelbart høres dette ut som et DNS-problem, så du kan sjekke om serveren får gjort navneoppslag mot de domenene du forsøker å sende mail til:

nslookup -querytype=mx domenenavn

I et kommandolinjevindu vil muligens avsløre evt problemer.

Endret av roac
Lenke til kommentar

Takker for all respons!

6002946[/snapback]

Umiddelbart høres dette ut som et DNS-problem, så du kan sjekke om serveren får gjort navneoppslag mot de domenene du forsøker å sende mail til:

nslookup -querytype=mx domenenavn

I et kommandolinjevindu vil muligens avsløre evt problemer.

6005816[/snapback]

nslookup -querytype=mx domenenavn dette funker veldig fint det.

Tror det heller er settingsa i Default SMTP Virtual Server som er feil. Smart domain her er satt til online no, og alt det andre til min ip eller localhost

Alt legger seg uansett i que fortsatt

Lenke til kommentar
Tror det heller er settingsa i Default SMTP Virtual Server som er feil. Smart domain her er satt til online no, og alt det andre til min ip eller localhost

6011013[/snapback]

Jeg regner med at du mener smtp.online.no, og ikke bare online.no? Hva mener du når du sier "det andre"? SMTP Virtual Server er ikke en POP3-server, så du kan ikke hente post mottatt til eget domene med SMTP. Da må du ha POP3 i tillegg, det er en egen tjeneste som du kan installere.

Lenke til kommentar

6011013[/snapback]

Jeg regner med at du mener smtp.online.no, og ikke bare online.no? Hva mener du når du sier "det andre"? SMTP Virtual Server er ikke en POP3-server, så du kan ikke hente post mottatt til eget domene med SMTP. Da må du ha POP3 i tillegg, det er en egen tjeneste som du kan installere.

6012148[/snapback]

Mente smtp.onli.no ja.

For å være litt mer nøyaktig så er det følgende jeg vil skal fungere:

Har en side på www.lalala.com denne er satt opp i nukePHP. Når folk skal registrere seg som brukere her skal det automatisk sendes en mail til dem, som de da må "svare/trykke" på for å aktivere kontoen sin. Alt er riktig i PHP.conf filen etc, men alle mail forespørsler ender opp i den que mappen og blir ikke sendt videre. Altså om jeg regger meg på www.lalala.com så skal jeg få en mail med aktiveringslink etc. Denne mailen ender opp i que mappen på serveren og sendes ikke til f.eks [email protected]

Vet ikke om jeg forklarer meg som en lus her eller hva.

Endret av impultz
Lenke til kommentar

Hva skjer når du gjør dette på serveren som kjører smtp?

1. Start opp et kommandolinjevindu

2. Telnet smtp.online.no smtp

3. Lim inn følgende i kommandolinjevinduet:

helo online.no
mail from: <en epost-adresse>
rcpt to: <din epost-adresse>
data
Subject: Test
Dette er en liten test
.

Der epost-adressene der du skriver en fornuftig epostadresse.

Fungerer dette? Hvis ikke, hvilken feilmelding får du?

Lenke til kommentar
Hva skjer når du gjør dette på serveren som kjører smtp?

1. Start opp et kommandolinjevindu

2. Telnet smtp.online.no smtp

3. Lim inn følgende i kommandolinjevinduet:

helo online.no
mail from: <en epost-adresse>
rcpt to: <din epost-adresse>
data
Subject: Test
Dette er en liten test
.

Der epost-adressene der du skriver en fornuftig epostadresse.

Fungerer dette? Hvis ikke, hvilken feilmelding får du?

6023308[/snapback]

Tusen takk for respons Ole. Jeg har ikke mulighet til å sjekke dette før i morgen, poster resultater da. Kjempe flott om du gidder titte innom i 17:00 tiden i morgen igjen ;)

Takker...

Endret av impultz
Lenke til kommentar

Vel her er det noe alvorlig galt. Firewall er deaktivert, men rett etter jeg skriver telnet smtp.online.no smtp får jeg melding om at could not open connection to the host on port smtp.

Merkelige greier dette her, kanskje grådige online.no krever username og pswd for å sende ut?

Lenke til kommentar
Vel her er det noe alvorlig galt. Firewall er deaktivert, men rett etter jeg skriver telnet smtp.online.no smtp får jeg melding om at could not open connection to the host on port smtp.

Merkelige greier dette her, kanskje grådige online.no krever username og pswd for å sende ut?

6028745[/snapback]

Nja, da skal du ikke få "could not connect", men snarere "unable to relay" eller tilsvarende, og det på et senere tidspunkt. Det virker som om det er en firewall som blokkerer tilgang til SMTP (ut). Dette gjøres tidvis av administratorer for å sørge for at kun deres egen mailserver får sende mail ut til den store vide verden.

Lenke til kommentar

Nå er det jeg som er admin på denne win2003 serveren. Disabla firewall har jeg gjort og, må jeg åpne port 25 noe annet sted? Sjekket opp mot en slik inetside, den sa at port 25 var åpen hos meg...

Lenke til kommentar

This is probably due to the fact that you have not declared your smart host.

Go to your IIS Control Panel -> SMTP Virtual Server -> Properties -> Delivery -> Advanded -> Smart Host

Your Smart Host should be whatever relay server that your company or ISP uses.

Cheers

har satt opp SMTP.online.no som smart host. Ender fortsatt opp i queqe mappen. Tror dette er fordi online har auth på utgående mail også. Problemet er at jeg ikke finner noe sted å adde username og password for online.no kontoen min.......

Lenke til kommentar
Nå er det jeg som er admin på denne win2003 serveren. Disabla firewall har jeg gjort og, må jeg åpne port 25 noe annet sted? Sjekket opp mot en slik inetside, den sa at port 25 var åpen hos meg...

6029108[/snapback]

Port 25 er åpen inn hos det, det sier ingen ting om den er åpen ut. Jeg snakket heller ikke om administrator på serveren, men på nettverket. Det kan godt være en transaparent proxy/firewall mellom serveren din og internett, og det er ikke gitt at denne tillater port 25 ut.

TraceTCP kan være et verktøy du kan bruke til å feilsøke.

Lenke til kommentar
Tusen takk for respons Ole. Jeg har ikke mulighet til å sjekke dette før i morgen, poster resultater da. Kjempe flott om du gidder titte innom i 17:00 tiden i morgen igjen ;)

Takker...

6023436[/snapback]

Du har vel ikke satt opp denne SMTP-en din slik at alle spammere kan "låne" den?

Har du det så kan ISP ha sperret for utgående e-post fra ditt abonnement.

Må du kjøre egen SMTP da? Kan du ikke bare sette opp din ISP sin?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...