oivind_skar Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Om fem år kan det være historie å kjøre på bilen foran, mener forskere hos Volvo. Les mer Lenke til kommentar
Jarbra Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Er ikke helt sikker på at jeg liker slike systemer. Det er ofte lett å stole blindt på de, og tro at bilen er umulig å kræsje. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Mercedes har jo dette systemet i den nye S-klassen. De tok å viste en prøve på Top Gear at dette var feilfritt. De fylte en 100 meter lang tunnel med røyk og la ivei i 60 km/t med S-klassen og da skal radarsystemet klare å bremse bilen i tide. Endte med at den brente i ræva på bilen de hadde parkert. Men ja. Den bremsa ganske bra før det smalt så det fungerer, men ikke feilfritt enda Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Dette har vært standard på Toyota Crown i mange år Lenke til kommentar
euroshopper Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Mercedes har jo dette systemet i den nye S-klassen. De tok å viste en prøve på Top Gear at dette var feilfritt. De fylte en 100 meter lang tunnel med røyk og la ivei i 60 km/t med S-klassen og da skal radarsystemet klare å bremse bilen i tide. Endte med at den brente i ræva på bilen de hadde parkert. Men ja. Den bremsa ganske bra før det smalt så det fungerer, men ikke feilfritt enda 6003227[/snapback] Nydelig... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Er ikke helt sikker på at jeg liker slike systemer. Det er ofte lett å stole blindt på de, og tro at bilen er umulig å kræsje.6003184[/snapback] Automatiske systemer som styrer bilen er selvfølgelig sløvende og lett at folk blir mer uoppmerksom med, men systemene jeg så demonstrert på Shrødingers katt i går synes jeg virket bra. 1. Et system som filmer føreren og når han evt. sovner bak rattet (lukker øynene for lenge) så vekker det han opp med en høy lyd. 2. Systemet med at man MÅ ta på beltet og MÅ blåse i et alkometer før man får kjøre synes jeg også virker bra. Jeg antar at forsikringsselskapene vil gi prisreduksjoner til alle som har slike systemer så det er jo en fordel for alle som likevel er edru og bruker belte. Potensielle fyllakjørere blir selvfølgelig også sikret mot sine egne fyllatabber og vil sikkert sette pris på systemet dagen etterpå. 3. Varsling mot å kjøre for nært eller for fort mot bilen forran ser jeg også på som en fordel. Det at systemet automatisk vil bremse vil neppe være et hinder for kjøringen så lenge man kjører forsvarlig. Så vidt jeg skjønnte så bremser ikke bilen før man kjører svært uforsvarlig og uansett ville kræsjet. Dog, jeg tipper at systemet kan være sensitivt og farlig hvis man prøver å kjøre forbi en stanset bil på en smal vei i stor fart. Så jeg håper at når systemet kommer i bruk at man unngår den type farlige situasjoner. 4. Et system jeg så på nyhetene for en stund tilbake var kobling av trailere. Dvs. at man har en oppegående våken sjofør i den fremste traileren og et elektronisk system som gjør at X trailere følger i nøyaktig samme hjulspor som den fremste, med de vanlige 3 sekundene avstand til traileren forran. I praksis fungerer det som om trailerene hang fysisk sammen. Hver trailer må fortsatt ha hver sin sjofør, men sjoføren kunne gjøre andre ting når traileren sto på autopilot. Systemet skulle vistnok kun testes ut på 4-felts motorveier og bredere i Tyskland. (Da unngår man at resten av trafikken hindres fra å kjøre forbi trailertoget.) Dette systemet synes jeg høres genialt ut og håper det om f.eks et par tiår er påbudt på alle typer biler slik at hver gang man skal ut på en motorvei så er det bare å henge seg på eller kjøre inn i en luke i "toget" og flyte med trafikken til man skal av motorveien igjen. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 2. Systemet med at man MÅ ta på beltet og MÅ blåse i et alkometer før man får kjøre synes jeg også virker bra. Jeg antar at forsikringsselskapene vil gi prisreduksjoner til alle som har slike systemer så det er jo en fordel for alle som likevel er edru og bruker belte. Potensielle fyllakjørere blir selvfølgelig også sikret mot sine egne fyllatabber og vil sikkert sette pris på systemet dagen etterpå.6003445[/snapback] Her vil vel problemet være at man ikke kan være sikker på at det er sjåføren som blåser i alkometeret ... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det stemmer, men det vanskeliggjør i hvertfall fyllakjøring om sjoføren må få "godkjenning" fra en edru person til å kjøre. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det stemmer, men det vanskeliggjør i hvertfall fyllakjøring om sjoføren må få "godkjenning" fra en edru person til å kjøre. 6003769[/snapback] Ja, men hvor "intelligent" vil et slikt alkometer være? Er det nok med en jevn luftstrøm i x antall sekunder (så lenge det piper), og that's it? Mange her ville nok ikke ha problemer med å mekke en slik dings. (Plastrør, tape, 12V vifte, ...) Dessuten kan det vel hende noen vil stå klar ved festens slutt, rede til å selge "ånden" sin for en hundrings ... Misforstå meg ikke, jeg er ikke for å slippe drita folk ut på veien, men det vil være mange veier rundt dette for de som aktivt går inn for det, og så er det alltids et spørsmål om påliteligheten til instrumentet. Hvor mange falske alarmer vil apparatet gi, og hvor mange falske alarmer vil brukerne tåle. Og hvor pinlig er det når sognepresten kommer for sent til kirken fordi Volvoen hans nekter å starte? Det blir fort snakk av sånt ... Systemer som detekterer at føreren holder på å sovne osv. og varsler med en lyd, det har jeg derimot mer tro på. Men det må ikke bli så mange apparater som piper at føreren blir helt forvirret. (Dette var en medvirkende årsak til Helios Air-crashet i Hellas i fjor (?); alarmen for lavt oksygennivå/lufttrykk gikk, men ingen i cockpiten forsto hva det var, så de fortsatte oppstigningen ...) Litt off topic: The.Office.US.S02E20 heter "Drug Testing" ... Artig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg