Gå til innhold

Switcher, Ip telefoni og Trådløsroutere

Anbefalte innlegg

Hei! Lurte på om noen kunne hjelpe meg med å finne Switch, Ip telefoni og trådløsroutere.

Krav:

Krav til antall maskiner systemet skal støtte 200stk pc / skriver. 30 Ip telefoner.|

Infrastrukturen skal kunne takle:

1. Multimedia (streaming)

2. Trådløse nettverk.

3. Trådløse nettverk.

Krav til komponenter:

1 Rack - monterte Switcher.

Gigabit Ethernet switch for arbeidsgrupper med autosense 10/100/1000Mbps porter samt 4 combo Mini GBIC porter for fiber. Med funksjoner som portbasert VLAN, speiling av porter og port agregering og som støtter båndbreddekrevende applikasjoner som CAD, Video streaming, IP telefoni (VoIP) samt Multicast - videokonferanser.

2. Trådløse routere: Skal støtte alle standarder protokoller for oppkobling samt alle standarder for sikkerhet (kryptering).

Hvis noen er så snille og kan finne noen eksempler på komponentene, f.eks Switch som passer til beskrivelsen, gi meg link. Gi gjerne flere linker til flere eksempler.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke krav har du til telefonene? Mao, hvilket miljø/sammenheng skal de brukes i? Hvilket internett forbindelse har bedriften, eventuelt hvem er leverandøren?

6002574[/snapback]

Har ikke noe spesielle krav til telefonene. Miljø/ sammenheng er ei høgskole.

Vårt kabelnett støtter cat 6 standar.

Endret av destiny_
Lenke til kommentar

Eg formulerte meg litt dårlig i grunn :)

Hvilket bruksmønster har brukerene av telefonsystemet, og hvor mange linjer/aktive samtaler er det behov for? Dette er veldig viktig med tanke på valg av telefoner. Det finnes ganske mye å velge i, og telefonene er ofte helt forskjellig i bruk. De dyre er ikke alltid best, og samtidig kan hver enkelt telefon leveres med forskjellige protokoller alt etter som, noe som da faktisk kan endre hele telefonen.

Og så tenkte eg mer på hvilken hastighet og tilkobling dere har inn til skolen. Dersom det er et felles skolenett/kommunen som leverer vil dere muligens få svært store problemer med å sette opp alle porter/routing som trengs.

Lenke til kommentar
Eg formulerte meg litt dårlig i grunn :)

Hvilket bruksmønster har brukerene av telefonsystemet, og hvor mange linjer/aktive samtaler er det behov for? Dette er veldig viktig med tanke på valg av telefoner. Det finnes ganske mye å velge i, og telefonene er ofte helt forskjellig i bruk. De dyre er ikke alltid best, og samtidig kan hver enkelt telefon leveres med forskjellige protokoller alt etter som, noe som da faktisk kan endre hele telefonen.

Og så tenkte eg mer på hvilken hastighet og tilkobling dere har inn til skolen. Dersom det er et felles skolenett/kommunen som leverer vil dere muligens få svært store problemer med å sette opp alle porter/routing som trengs.

6002606[/snapback]

Vi får nett gjennom uninett, jeg mener det var 100mb. Vi er koblet via nasjonalbiblioteket.

Aktive samtaler, blir vell max 9 som ringer samtidig hvis det er det du mener.

Du trenger ikke å gå så "nøye" inn i detaljer no, trenger først eksempler å jobbe ut i fra.

Endret av destiny_
Lenke til kommentar

Sikker på at dere må ha gigabit på alle portene i "kant" (edge)? om man skal velge kvalitetskomponenter med vlan (tagging), portsikkerhet, prioritering osv så blir dette meget dyrt.

har du noe budsjett for dette? sånn før jeg anbefaler cisco-switcher til 60000 kr stk osv... for gigabit switcher med skikkelig QOS, port sikkerhet, Gbic-slotter og gjerne power over ethernet til telefoner... det koster penger..

vil du ha oppsett med dynamisk tildeling av vlan og acl's (via radius) når du kobler en PC til nettverket? skal det være "stasjonære" telefoner? sentralbord?

Lenke til kommentar
Sikker på at dere må ha gigabit på alle portene i "kant" (edge)? om man skal velge kvalitetskomponenter med vlan (tagging), portsikkerhet, prioritering osv så blir dette meget dyrt.

har du noe budsjett for dette? sånn før jeg anbefaler cisco-switcher til 60000 kr stk osv... for gigabit switcher med skikkelig QOS, port sikkerhet, Gbic-slotter og gjerne power over ethernet til telefoner... det koster penger..

vil du ha oppsett med dynamisk tildeling av vlan og acl's (via radius) når du kobler en PC til nettverket? skal det være "stasjonære" telefoner? sentralbord?

6002874[/snapback]

Pris var ikke nøye. Jobber med å få overslag, og jobber ut i fra det.

Vil ha med vlan og acl. Ikke noe stasjonære eller sentralbord telefoner.

Lenke til kommentar

Om budsjettet er stort og løsningen skal være meget fremtidsrettet så ville jeg sett på noe som dette:

2 stk Catalyst 3560G-48TS-S 48x10/100/1000T, 4xSFP, Std. img

for krevende områder med ekstra krav for sikkerhet og "flyt"

pris ca 40000,- pr stk

3 stk Cisco Catalyst 2960 48 Tc 48X10 / 100TX, 2X10 / 100 / 1000T / sfp

pris ca 20000,- pr stk

da har dere mulighet for redundans, avansert routing i egde (ved oppgradering til enhanced image.. standard image har standard routing som RIP osv)

dynamiske vlan osv.. (samt mye annet)

man KUNNE jo spe på med en 12P ren gigabit sfp switch com core.. men ser ikke ut som 3560-serien har en slik.. 3550-serien har en..

Men man kan jo uansett koble sammen switchene via fiber direkte.. 2x mellom 3560'ene, en til hver 2960 ?

Til telefoni og ev internett-kobling ville jeg sett på Cisco 2800-series routere med Cisco Callmanager (express?)

Telefoner kan være Cisco 7920 wireless telefoner..

Trådløst kan jo være for eks Cisco Aironet (1200?) access-punkt. Disse har mulighet til 16 samtidige SSID's med eget vlan pr SSID (og egne krypteringer osv pr SSID)

Slik kan man dele opp det trådløse nettet til administrasjon, "brukere" og gjest for eksempel.

Disse koster vel omtrent 5000 pr stk.

Dette er en RÅ løsning som takler "alt". Det er en DYR løsning, men den vil dekke ALLE behover LENGE fremover.

Den nye Cisco Callmanager har foresten bedre støtte for SIP.. Så det bør vel være muligheter for å velge noen andre telefoner etter hvert, og eventuelt legge voicemail osv på en ekstern boks (for eks Asterisk PBX) for å spare lisenspenger..

Om dette blir for stort og dyrt så ville jeg sett på 3com switcher for eks. Man får 3Com SuperStack 3 Switch 3824 24P gigabit TP + 4 SFP switcher nå til under 10000 kr stk.. men det er mye mindre funksjoner på disse.. Men kanskje det holder?

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvis du skal ha multicast traffikk, så er vel 3570 et bedre valg enn 3560? MPLS støtte har den og.

6296000[/snapback]

Så er vel 3750 (regner med at det var den du mente) ca dobbelt så dyr som 3560 da.. Men selvsagt om pris ikke er et tema...

(har faktisk til gode å jobbe med 3750.. sikkert gode saker.. :)

litt reklame i tråden (sorry.. of topic)

Har en Cisco Catalyst 4006 chassis switch med 2x power, en stk "vanlig" X4232 modul (32 10/100 + 2 gbic) og en stk L3 4232 (samme som den andre, men Layer3 versjonen)

denne mangler supervisor.. selges til 5000 kr..

Lenke til kommentar
Joda, den er ganske dyr. Men til core er den uvurderlig sammen med noen 65K bokser vi har. Til IPTV er disse grei og ha;)

6296920[/snapback]

Ja, når vi snakker IPTV (!), DA kan jeg være HELT enig i at dette er "tingen". Da går jo samme datastrømmen til "alle". Spørsmålet er om ikke dette er litt FOR stort da. :)

klarer "vi" ikke dette med multicast på 3550/3560 da? har ikke prøvd så mye multicast....

Lenke til kommentar
Joda, den er ganske dyr. Men til core er den uvurderlig sammen med noen 65K bokser vi har. Til IPTV er disse grei og ha;)

6296920[/snapback]

Ja, når vi snakker IPTV (!), DA kan jeg være HELT enig i at dette er "tingen". Da går jo samme datastrømmen til "alle". Spørsmålet er om ikke dette er litt FOR stort da. :)

klarer "vi" ikke dette med multicast på 3550/3560 da? har ikke prøvd så mye multicast....

6297656[/snapback]

hei.

jeg vil anbefale at du tar kontakt med Telefonselskapet as, har gode erfaringer med utstyr fra dem.

Lenke til kommentar

6296920[/snapback]

6297656[/snapback]

hei.

jeg vil anbefale at du tar kontakt med Telefonselskapet as, har gode erfaringer med utstyr fra dem.

6303309[/snapback]

dette så VIRKELIG ut som reklame for egen bedrift! med kun en post og greier.. menmen...

Endret av lohelle
Lenke til kommentar

6296920[/snapback]

6297656[/snapback]

hei.

6303309[/snapback]

dette så VIRKELIG ut som reklame for egen bedrift! med kun en post og greier.. menmen...

6303477[/snapback]

vel Telefonselskapet as er endel av Telenor konsernet, og såvidt jeg veit så eier jeg ikke den bedriften

Lenke til kommentar

6296920[/snapback]

6297656[/snapback]

hei.

6303309[/snapback]

6303477[/snapback]

vel Telefonselskapet as er endel av Telenor konsernet, og såvidt jeg veit så eier jeg ikke den bedriften

6303909[/snapback]

jeg sa ikke at det VAR reklame for egen bedrift, men at det så slik ut. (er enkelte som lager bruker KUN for å reklamere for egen bedrift).

Uansett så er det nok fornuftig å prate med et halvstort it-firma i området rundt det du holder til (til trådstarter)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...