Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan man sette passord på shares i WinXP?

Anbefalte innlegg

I Win9x/ME kan man som kjent velge om man skal ha passordbasert eller brukerbasert tilgang til shares på maskinen. Men i XP er det brukerbasert over hele linja...

Finnes det noen måte å aktivere passordbasert tilgang til shares under WinXP? Vha. egen funksjon i OS eller med 3. parts programvare?

Alle seriøse svar mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette hadde du funnet svar på hvis du hadde søkt. Men siden jeg er så snill så fant jeg frem et tidligere innlegg jeg har skrevet for deg:

Quote:

Du kan skjule de delte mappene ved å sette en $ bak navnet du delte den som.

Hvis du skal dele hele harddisken din, men ikke vil at noen skal komme inn på den, deler du den som "passord$" da vil ingen kunne se denne mappen når de browser din maskin.

Du er da nødt til å skrive direkte maskinnavnpassord$ for å komme inn på den mappen.

Dette er den enkleste måten å dele ting med "passord" på i winxp. Men kanskje ikke den sikreste.

Hvis det er veldig viktig at folk ikke skal kunne bruke de delte mappene, bør du sette opp brukere og permissions.

Men hvis du ikke mistenker noen for å gidde å gjøre en innstats for å finne ut hvordan du har delt, så er dette en kanllbra metode.

Lenke til kommentar

Takker for tipset - dette er en bra "workaround" på probleminnstillingen, men kan likevel ikke sammenlignes med passord-løsningen i Win9x/ME. Denne formen for deling er beregnet for et "offentlig" LAN (eks. WarpZone, OsloLAN...).

Angåede søking: Jeg søkte selvsagt på emnet før jeg postet, men som så dårlig søkemotoren er, fant jeg ikke noe emne som omtalte dette problemet.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
I Win9x/ME kan man som kjent velge om man skal ha passordbasert eller brukerbasert tilgang til shares på maskinen. Men i XP er det brukerbasert over hele linja...

Finnes det noen måte å aktivere passordbasert tilgang til shares under WinXP? Vha. egen funksjon i OS eller med 3. parts programvare?

Alle seriøse svar mottas med takk.

Du kan "simulere" share-basert passord tilgang i windows XP. Det kan du gjøre ved å:

1. Aktivere guest-kontoen og _sette_ et passord på denne.

2. Dele ut en share med tilgang til Everyone el. Guest. Er det snakk om en NTFS partisjon må også filrettighetene gi Guest el. Everyone minst lesetilgang.

Når en ukjent bruker nå vil prøve å få tilgang til sharen på maskinen din, skal det nå kun holde med å skrive inn passordet som ble satt for Guest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...