krutselno Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Hei ! Har to pcer som er koblet sammen via en switch. Begge har internett, begge finner hverandre, men den ene får ikke gått inn på den andre via windows fildeling. Får denne meldingen: \\"pc1" is not accessible. You might not have permission to use this network resource. Contact the administrator of this server to find out if you have access permissions. Logon failure: The user has not been granted the requested logon type at this computer. Begge har windows xp professional med nyeste oppdateringer. Windows brannmur, Kaspersky antivirus( ver 6 ett eller annet...) Har også kjørt veiviser for hjemmenettverk og aktivert fil og printerdeling... Har søkt gjennom hele forumet men ikke funnet ut av problemet, så beklager hvis løsningen er nevnt før da har jeg i tilfelle bare oversett den... Endret 27. april 2006 av krutselno Lenke til kommentar
WannabeZZ Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Pass på at du har begge brukerkontoene(identiske) på begge maskinene. Lenke til kommentar
krutselno Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Begge er helt identiske ja.... Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Du behøver ikke å ha identiske brukerkontoer. Du klarer uansett ikke å dele Mine dokumenter eller andre mapper under Documents and settings (tror jeg - si fra hvis noen klarer det). Men det er vel heller ikke viktig. Alle andre mapper på begge maskinene kan du dele. Du har vel husket å slå på fildeling på begge maskinene? Har du husket det, bør resten være helt rett fram med XP på begge maskinene. Lenke til kommentar
krutselno Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 som nevnt i første posten så har jeg aktivert fil og printerdeling ja... Lenke til kommentar
Makky Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Du behøver ikke å ha identiske brukerkontoer. Du klarer uansett ikke å dele Mine dokumenter eller andre mapper under Documents and settings (tror jeg - si fra hvis noen klarer det). Men det er vel heller ikke viktig. Alle andre mapper på begge maskinene kan du dele. Du har vel husket å slå på fildeling på begge maskinene? Har du husket det, bør resten være helt rett fram med XP på begge maskinene. 6001757[/snapback] Hmm, er litt usikker på hva du mener med at det ikke går ann å dele "Documents and settings". Jeg har lagt til en fildelings-bruker på alle maskinene mine, som jeg bruker når jeg skal logge meg på. Denne brukeren har administrator rettigheter og jeg kan nå alle mapper og filer på maskinene. (Man trenger ikke å ha identiske brukere på maskinene, men dette kan være en fordel for noen fordi man slipper å taste inn brukernavn og passord) Jeg går inn på maskinene med f.eks. \\pc\c$ og får da innholdet på C disken og har ikke noen restriksjoner med å gå inn på "Documents and settings". Lenke til kommentar
kvase Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Opprette nettverk mellom PC'er som er koblet til samme Bredbåndsruter Denne veiledningen tar utgangspunkt i at DHCP er aktivisert i bredbåndruteren. Det er det som er standard. Er du usikker må du lese veiledningen for din ruter. Denne veiledning viser oppsett av 2 maskiner. Du kan også benytte mer enn 2. Pass da på å gi alle maskinene unike navn. Dette oppsettet er for Windows XP. Felles konfigurasjon Klikk på "Start" klikk på "Kjør" skriv inn ncpa.cpl klikk på "OK". Hvis du har flere nettverkskort må du finne det du skal benytte. Har du trådløst nettverk vil den hete "Trådløs nettverkstilkobling" ellers heter den "Lokal tilkobling". Pass på at kortet står som aktivert. Høyreklikk på ikonet for ditt nettverkskort, velg "Egenskaper" fra menyen som kommer frem. Her finner du en liste over protokoller. Pass på at alle fire er aktive (hake i boksen til venstre). Klient for Microsoft-nettverk Deling av filer og skrivere i Microsoft-nettverk Qos-pakkeplanlegger Internett-protokoll (TCP/IP) Dobbeltklikk på "Internett-protokoll (TPC IP)". Dialogboksen "Egenskaper for Internett-protokoll (TCP / IP) kommer frem. Marker for "Motta IP-adresse automatisk". Marker for "Motta DNS-serveradresse automatisk" Klikk på "OK". I dialogboksen "Egenskaper for Lokal tilkobling" klikk å "Avansert" øverst til høyre. Hvis det er markert for "Brannmur for Internett tilkobling" fjern markeringen. Klikk på "OK". PC1 Velge maskinnavn og arbeidsgruppe Klikk på "Start" klikk på "Kjør" skriv inn sysdm.cpl klikk på "OK". Klikk på "Datamaskinnavn" øverst, klikk på knappen "Endre". Skriv inn PC1 som datamaskinnavn. Skriv inn HOME som arbeidsgruppe. Aktivisere deling av filer Velg en mappe eller disk du vil dele med den/de andre maskinene. Høyreklikk på mappa eller disken. Velg "Egenskaper" fra menyen som kommer frem. Klikk på "Deling" øverst i dialogboksen. Hvis du delte en hel disk Klikk på linken "Klikk her hvis du forstår denne risikoen men likevel vil dele roter av stasjoner". Under "Nettverksdeling og sikkerhet". Hvis det er første gangen du gjør dette må du kikke på linken "Klikk her hvis du forstår sikkerhetsrisikoen, men ønsker å dele filer uten å kjøre veiviser". Då får opp en advarsel "Aktivering av fildeling". Marker for "Bare Aktiver fildeling" Klikk på "Ok". Marker for "Del denne mappen på nettverket". I feltet "Navn på delt ressurs" skiver du PC1. Hvis du ønsker at filer skal kunne opprettes, endres eller slettes fra andre maskiner markerer du for "Tillat at nettverksbrukere endrer filene mine". PC2 Utfør det samme som for PC1 men velg "Datamaskinnavn" PC2. Og "Navn på ressurs" settes til PC2. Mapping av nettverksstasjoner PC 1 Høyreklikk på "Min Datamaskin" velg "Koble til nettverksstasjon.." Dialogboksen "Koble til nettverksstasjon" kommer frem. Sett "Stasjon:" til "X:". I feltet "Mappe" skriver du: \\PC2\PC2 Klikk "Fullfør". Du kan også benytte følgende kommando fra kommandolinja eller fra "Kjør". NET USE X: \\PC2\PC2 /PERSISTENT:YES Du vil også kunne finne maskinene under "Mine nettverkssteder". NB! Du velger kun en av metodene. Nå har du tilgang til den andre maskinen fra "Min datamaskin" som X: Eller du kan åpne mappa på den andre maskinen ved å gå til "Start" klikk på "Kjør" skriv inn X: klikk på "Ok". PC2 Samme som PC1 men: I feltet "Mappe" skriver du: \\PC1\PC1 eller NET USE X: \\PC1\PC1 /PERSISTENT:YES Lenke til kommentar
krutselno Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Tusen takk for svar, men det hjelper desverre ikke. Jeg har gått inn i gpedit.msc og prøvd å legge til den andre pcn, men får denne beskjeden: "Failed to save local policy database". Prøvde å kjøre esentutl /r i windows\security men det funket ikke, Prøvde også å kjøre esentutl /p i windows\security\database det funket men jeg får fortsatt ikke lagret... hjelp og support er også borte av en eller annen grunn, når jeg kjører services.msc /s er den borte fra den listen også... Hmmmm.... hva skjer? Endret 28. april 2006 av krutselno Lenke til kommentar
kjbu Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg slet med det samme, men fant løsningen(e) : Løsning 1 : Enable guest-account Løsning 2 : Lag en ny user, f.eks PC1 med passord f.eks PC1 Under sharingen, har du et valg som heter Permissions. Legg inn PC1 der. Må også gi PC1 tilgang til filene/mappene ved å ta properties, security. Når du da skriver \\PC1 på PC2, skal du da få opp valg om å skrive inn brukernavn og passord. Skriv inn det du har valgt, og så kommer du inn. Mvh Kjetil Lenke til kommentar
dagm Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) I dialogboksen "Egenskaper for Lokal tilkobling" klikk å "Avansert" øverst til høyre. Hvis det er markert for "Brannmur for Internett tilkobling" fjern markeringen. Klikk på "OK". Dobbeltsjekk den uthevede linja på pcen du ikke får kontakt med. Brannmur skal være skrudd av. Prøv å lag share pånytt, altså fjern det og legg det inn pånytt Sjekk rettigheter til mappen, sjekk at fex at det ikke er huka av på "Avslå" Endret 28. april 2006 av dagm Lenke til kommentar
dagm Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Det er nok mest sannsynlig et rettighetsproblem, Prøv for eksempel og legg til Everyone gruppa med fulle rettigheter og se om det fungerer. Lenke til kommentar
krutselno Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Det er not et rettioghetsproblem ja, men jeg får ikke lagret noen endringer når jeg bare får denne meld: "Failed to save local policy database".. Prøvde å gå på avansert deling og klikke på permissions og velge alle, men det sto allerede alle der... Lenke til kommentar
krutselno Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Nå er problemet nesten fikset... Jeg kjørte mmc i run, add/remove snap in... add...security and configuration analysis open database, update.sdb klikk ok. configure computer og klikk ok... Etter da å ha kjørt hjemmenettverk veiviseren får begge pcene gått inn på hverandre... (Får fortsatt ikke lagret local policy database men det orker jeg ikke prøve på lengre siden jeg ikke finner noe som hjelper meg på noen forum eller sider...) Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Nå er problemet nesten fikset... Jeg kjørte mmc i run, add/remove snap in... add...security and configuration analysis open database, update.sdb klikk ok. configure computer og klikk ok... Etter da å ha kjørt hjemmenettverk veiviseren får begge pcene gått inn på hverandre... (Får fortsatt ikke lagret local policy database men det orker jeg ikke prøve på lengre siden jeg ikke finner noe som hjelper meg på noen forum eller sider...) 6003197[/snapback] update.sdb var ikke å finne i det katalogen. Opprettet du den? Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 OMG! Fikk fikset det! Til dere som sliter med det samme gjør følgende: (mere detaljert beskrivelse) åpne "run", skriv "mmc". trykk enter File -> Add/remove snap in... Trykk "ADD", velg "Security Configuration and Analysis", Trykk "ADD" igjen. Høyreklikk på den og velg "open database". Skriv inn update.sdb og trykk ok. Høyreklikk og velg configure computer. Etter dette var gjort, kjørte jeg veiviseren for hjemmenettverk og deling av filer og skrivere på pcen jeg ikke kom inn på, rebootet, og alt fungerte! Kjempe glad Lenke til kommentar
krutselno Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 hehe.... sorry, beskrivelsen min var nok litt kort, men du skjønte det da hvertfall Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 1. mai 2006 Del Skrevet 1. mai 2006 hehe....sorry, beskrivelsen min var nok litt kort, men du skjønte det da hvertfall 6017443[/snapback] jepp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå