Irish Coffee Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Er fra før lykkelig eier av 350d-kit, samt 50 1,8. Det ser ut som om jeg skal motta en del "uventede" penger og jeg tror jeg derfor vil kjøpe nytt objektiv. Tanken var å bruke ca. 10.000,- på dette og jeg sikler veldig på det nye 17-55 2,8 IS fra Canon som kommer om en måneds tid. Dette er imidlertid veldig mye penger og i og med at jeg er strålende fornøyd med mitt 50 1,8 er det kanskje heller en ide å investere i to-tre fastobjekiver i stedet. Feks 28mm 1,8 og 50mm 1,4 samt 85mm 1,8. Det er jo fordeler og ulemper med begge løsningene. Hvis vi legger til grunn at 17-55'en blir like god som den "påståes". Hva mener folk er den beste løsningen? Formålet er i utgangspunktet "allround",men også actionbilder i dårlig lys. Jeg legger derfor stor vekt på lysstyrke. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Er fra før lykkelig eier av 350d-kit, samt 50 1,8. Det ser ut som om jeg skal motta en del "uventede" penger og jeg tror jeg derfor vil kjøpe nytt objektiv. Tanken var å bruke ca. 10.000,- på dette og jeg sikler veldig på det nye 17-55 2,8 IS fra Canon som kommer om en måneds tid. Dette er imidlertid veldig mye penger og i og med at jeg er strålende fornøyd med mitt 50 1,8 er det kanskje heller en ide å investere i to-tre fastobjekiver i stedet. Feks 28mm 1,8 og 50mm 1,4 samt 85mm 1,8. Det er jo fordeler og ulemper med begge løsningene. Hvis vi legger til grunn at 17-55'en blir like god som den "påståes". Hva mener folk er den beste løsningen? Formålet er i utgangspunktet "allround",men også actionbilder i dårlig lys. Jeg legger derfor stor vekt på lysstyrke. 6001482[/snapback] Personlig ville jeg valgt tre fastlinser grunner optisk kvalitet og at det stimulerer deg til aa tenke mer paa komposisjon. Men ville sannsynligvis valgt en 105mm Macro, og evt. en flash. Et batterigrep kan vaere svaert kjekt aa ha det ogsaa. 50mm 1.4 er vel ikke helt noedvendig hvis du har en 50mm F1.8. Fordelene er ikke saa store... Et skikkelig vidvinkelobjektiv kan vaere kjekt. Enten en 15mm fastlinse eller en 10-20mm zoom. Lenke til kommentar
Irish Coffee Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Personlig ville jeg valgt tre fastlinser grunner optisk kvalitet og at det stimulerer deg til aa tenke mer paa komposisjon. Men ville sannsynligvis valgt en 105mm Macro, og evt. en flash. Et batterigrep kan vaere svaert kjekt aa ha det ogsaa. 50mm 1.4 er vel ikke helt noedvendig hvis du har en 50mm F1.8. Fordelene er ikke saa store... Et skikkelig vidvinkelobjektiv kan vaere kjekt. Enten en 15mm fastlinse eller en 10-20mm zoom. 6001510[/snapback] Oj, det var raskt svar. Takk Ja, dette er et skikkelig luksusproblem Som sagt er jeg veldig glad i mitt 50 1,8 og ;nsker gjerne en bedre utgave. Men som du sier så er det vel ikke sikkert det svarer seg i forrhold til investeringen. Problemet er å måtte bytte objektiver hele tiden hvis jeg går for fastoptikk. Vidvinkel er selvfølgelig en god ide som skal vurderes, men grep har jeg allerede. Når det gjelder blits, så er jeg i utgangspunktet ikke så begeistret for dette, men det kan nok hende at også jeg bøyer meg i støvet. Lenke til kommentar
CWalken Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Good zoom-optikk konkurrerer virkelig med tilsvarende fastlinser, og er veldig mye greiere å ha med å gjøre til "situasjonsfotografering". Det kommer selvsagt an på bruken hva som er mest hensiktsmessig, men jeg hadde ikke vært i tvil. Ellers så kommer Tamron også med en 17-55mm f/2.8 som kan være vel verdt å ta en titt på. Selv har jeg Tamrons 28-75mm som fint stiller i samme klasse billedkvalitetsmessig som min Nikkor 50mm f/1.8 på f/2.8. Endret 27. april 2006 av CWalken Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Tenk også litt over at du får f.eks. Sigma 18-50mm F2.8 EX DC til under 4.500,- Jeg har brukt den litt i jobb (på et Nikon D70) og er veldig godt fornøyd med den. Endret 28. april 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
kimare Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 Good zoom-optikk konkurrerer virkelig med tilsvarende fastlinser, og er veldig mye greiere å ha med å gjøre til "situasjonsfotografering". Det kommer selvsagt an på bruken hva som er mest hensiktsmessig, men jeg hadde ikke vært i tvil. Ellers så kommer Tamron også med en 17-55mm f/2.8 som kan være vel verdt å ta en titt på. Selv har jeg Tamrons 28-75mm som fint stiller i samme klasse billedkvalitetsmessig som min Nikkor 50mm f/1.8 på f/2.8. 6002081[/snapback] Og nå kommer Tokina med en 16-50mm f/2,8 http://www.bobatkins.com/photography/revie...na_PIE2006.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå