efikkan Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hei! Jeg vil gjerne legge inn Linux på en ekstern disk, slik at jeg kan koble den til og bruke Linux på andre pcer. Men hvordan kan jeg gjøre dette? Må jeg først koble ut andre disker kanskje? Jeg tenkte på Ubuntu 5.10 Jeg takker for alle svar. Hilsen, efikkan. Lenke til kommentar
kakkle Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Google søk og Første resultat av søket Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Takk, jeg vil prøve det ut. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Det er vel en fordel at Grub kommer på MBR til den eksterne disken, så kanskje det er en fordel at jeg innstallérer med kunn denne disken tilkoblet?? Lenke til kommentar
wil Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 neimen hvorfor gjøre det så vannvittig vanskelig da? Hvorfor ikke bare å last ned Live Versjonen av Ubuntu da å kjør den fra cd? det er mye enklere, og du slipper å stresse noe særlig. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 (endret) neimen hvorfor gjøre det så vannvittig vanskelig da?Hvorfor ikke bare å last ned Live Versjonen av Ubuntu da å kjør den fra cd? det er mye enklere, og du slipper å stresse noe særlig. 6012201[/snapback] Det er selvfølgelig mulig, men den er tregere og kan ikke lagre innstillinger.Edit: jeg har en stabel med Ubuntu-cder. Endret 29. april 2006 av efikkan Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 wil: Ein hd innstalasjon er då mykje meir praktisk enn ein live-cd. Boot tiden er mykje kortare, den er raskare under normalt bruk, og det er ein meir brukervennlig løysing. efikkan: Vist du berre skal ha den på ein maskin, (og maskina ikkje støtter boot frå usb) så kan du legge grub inn på MBR på første ide/sata disken. Vist du vil kunne flytte med deg disken til andre maskiner, så er den beste løysingen å lage seg ein boot cd. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 wil: Ein hd innstalasjon er då mykje meir praktisk enn ein live-cd. Boot tiden er mykje kortare, den er raskare under normalt bruk, og det er ein meir brukervennlig løysing. efikkan: Vist du berre skal ha den på ein maskin, (og maskina ikkje støtter boot frå usb) så kan du legge grub inn på MBR på første ide/sata disken. Vist du vil kunne flytte med deg disken til andre maskiner, så er den beste løysingen å lage seg ein boot cd. 6012246[/snapback] Idéen er å ta med den eksterne disken til andre som vil prøve Linux, og å kunne bruke Linux på pcer som bare har Windows uten å legge inn Linux. Jeg tenkte på det litt i sted, om det kunne være enklest å legge inn GRUB på en cd, men det vil vel kanskje variére hvilken posisjon disken vil få?? Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Da jeg skulle ha linux på pendrive (ikke knoppix-metoden med fat32-filsystem, men reiserfs og filene lagt rett på sticken), var den største utfordringen å få Linux til å oppdage usb-sticken før den skulle prøve å mounte /. Dette ble løst ved å opprette initrd med et script som fikk den til å vente i fem sekunder før den gikk videre. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 29. april 2006 Forfatter Del Skrevet 29. april 2006 Da jeg skulle ha linux på pendrive (ikke knoppix-metoden med fat32-filsystem, men reiserfs og filene lagt rett på sticken), var den største utfordringen å få Linux til å oppdage usb-sticken før den skulle prøve å mounte /. Dette ble løst ved å opprette initrd med et script som fikk den til å vente i fem sekunder før den gikk videre. 6012376[/snapback] OK, i mitt tilfelle er det snakk om en 320GB SATA-disk i et eksternt kabinett med USB-tilkobling. Lenke til kommentar
Silvester Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) Vel, det er den samme problematikken. En pendrive og en ekstern usb-disk vil behandles helt likt. Det står forøvrig en del guider på gentoo-wiki.com om hvordan man får f.eks gentoo til å boote fra usb. Jeg la grub på pendriven, og lot bios boote fra "usb-zip" først. Endret 30. april 2006 av Nichotin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå