PKA Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Hvordan lager jeg et GUI for et lite DOS-program jeg har. Må/ bør være lett å lære/ bruke, og generere en exe-fil (e.l.) som kan kjøres "på en vilken som helst" PC (sammen med dos-programmet selvfølgelig) Går dette an på en enkel måte for meg som ikke har "programmert" noe siden BASIC/Pascal/Asembler på skolen for mange (10+) år siden? PKA Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Visual Basic, antar jeg. Eller kanskje Delphi, hvis du liker Pascal bedre. C++ er definitivt ikke for begynnere. Lenke til kommentar
PKA Skrevet 2. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2002 Jeg har prøvd Delphi (5.0?) littegrann for ca. et år siden, men vil huske at jeg ikke fikk noen fil jeg kunne kjøre på andre maskiner (les: ikke-exe). Hva må jeg gjøre for å få konvertert fra *.xxx til *.exe ? PKA Lenke til kommentar
DonkeyDick Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Du kan jo hive deg løs på Java. Er ikke et så krevende språk å lære (i forhold til C++). Java funker på alle plattformer. Lenke til kommentar
IthMcMos Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Fant en kopi av qbasic på winme CDen min. det er et slikt DOS språk. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-02 14:23, skrev PKA:Jeg har prøvd Delphi (5.0?) littegrann for ca. et år siden, men vil huske at jeg ikke fikk noen fil jeg kunne kjøre på andre maskiner (les: ikke-exe).Hva må jeg gjøre for å få konvertert fra *.xxx til *.exe ? Delphi 3.0 lager exe-filer automatisk når den kompilerer, og jeg kan ikke tenke meg at 5.0 ikke gjør det. I Delphi 3 havner exe-filen i samme katalog som prosjektet er lagret i (med mindre du har spesifisert noe annet). Visual Basic kan også funke, men vær oppmerksom på at exe-filer fra VB ikke er selvstendige, og krever et sett VB-dll'er for å funke. Jeg antar de fleste nyere maskiner med microsoft OS har disse, men sikkert ikke alle. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 2. oktober 2002 Del Skrevet 2. oktober 2002 Quote: Den 2002-10-02 14:24, skrev DonkeyDick:Du kan jo hive deg løs på Java. Er ikke et så krevende språk å lære (i forhold til C++). Java funker på alle plattformer. Sant nok, Java er også min favoritt. Men det var det med exe fil, da. Lenke til kommentar
PKA Skrevet 3. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2002 Ja....hmmm, tror kanskje det var Delphi 3.0 jeg hadde liggende hjemme en plass. Mulig jeg skal prøve dette på nytt da... PKA Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 3. oktober 2002 Del Skrevet 3. oktober 2002 delphi 3 er konge det. Lenke til kommentar
PKA Skrevet 4. oktober 2002 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2002 Dersom jeg skal sette meg ned å lære noe nytt ville muligens det mest "fornuftige" være C++ ? Finnes det en grei forklaring til hva/ hvordan, og hvilke programmer trenger jeg? Er dette utvikling av programmer i DOS, eller finnes det Windows versjoner? PKA Lenke til kommentar
Slartibartfast Skrevet 4. oktober 2002 Del Skrevet 4. oktober 2002 qbasic er konge til dos=) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå