Gå til innhold

C#: Hvordan sjekke om et field eksisterer

Anbefalte innlegg

Jeg skal lage et enkelt bilregister i SQL. I et skjema kan man legge inn nye biler. Jeg har satt en constraint på skiltnummer i databasen slik at det må være unikt.

Nå lurer jeg på hvordan jeg sjekker om det finnes allerede? Jeg får en exception når den oppdateres, som kanskje kan behandles, men jeg føler at det å bruke exceptions er en ganske stygg måte å progge på. Det går vel an å sjekke dette på en annen måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal lage et enkelt bilregister i SQL. I et skjema kan man legge inn nye biler. Jeg har satt en constraint på skiltnummer i databasen slik at det må være unikt.

Nå lurer jeg på hvordan jeg sjekker om det finnes allerede? Jeg får en exception når den oppdateres, som kanskje kan behandles, men jeg føler at det å bruke exceptions er en ganske stygg måte å progge på. Det går vel an å sjekke dette på en annen måte?

6001165[/snapback]

Hva med å bruke en sql-spørring for å finne ut om den er der?

Lenke til kommentar

Jeg vil så absolutt anbefale at du lager en stored procedure.

du kjører da "EXEC my_procedure data1, data2, data3" (med alle dine input-data), så legger du en sjekk i prosedyren hvor du kjører spørringen "SELECT COUNT(*) FROM bilregister WHERE regnr = '@regnr' og lagrer dette i en @numreg. så tar du da

If @numreg <> 0 Begin

return 0

End

Else Begin

INSERT INTO bilregister VALUES(@regnr, @data2, @data3....)

SELECT @@IDENTITY

End

... noe slikt... slik at du får 0 hvis det ikke gikk, og primary key'en til posten dersom det gikk... u c?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...