Gå til innhold

har klart å koble til 2 strømkontakter til harddisk

Anbefalte innlegg

tidligere når jeg byttet kabinett så har jeg klart og koble til 2 strømkontakter til en harddisk hva er det egentlig som skjer da?

hardisken funker enda da, men får feil i hddhealth på spinuptime

og nearest t.ec står på 23.07.2006

aner ikke helt hvilken kategori denne skal i men det handler om elektronikk

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nja, at du skal svi komponenter kommer jo litt an på visse ting. Hvis det er som jeg antar at det er.

1. PSUen har gitt strøm ut på samme "rail"

2. Hardisken har 2 strømkontakter, men disse er koblet sammen på printkortet.

Så burde det egentlig ikke skje noe som helst med hardisken.

Og uansett om det var 2 forskjellige rails, burde det egentlig ikke ha noe særlig å si.

Men for all del, S.M.A.R.T er absolutt ikke noe sikkert måleinstrument for når en harddisk skal ta kvelden. Jeg ville følgt med på spin-up verdiene, hvis disse verdiene endrer seg ofte, da ville jeg begynnt å ta det som ett alvorlig tegn. Men hvis verdiene forholder seg stabile, er det bare programmet som driver og gir falske tegn, fordi den ikke har samlet inn nok data til å gi en sikker dato for når hardisken skal feile.

EDIT: Har du nettopp startet HDDHealth?

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

en komponent vil aldri trekke mer strøm fra en molex kontakt enn det den er breregnet for. Og om du har klart og koble de sammen så har du paralell koblet de. Altså du får fortsatt 12V ut av kontakta med du kan trekke dobbelt med strøm (om det er to railer) og du kan få levert dobbel effekt.

Mvh Sweet @ GK Elektro :p

Lenke til kommentar
hva skjer du gir strømx2 overstrøm, ødelegger komponenter går jeg utfra. samme som å øke volt på cpu eller ram, evt. vifte går raskere en beregnet for, komponenter ødelegges, så er det da idle, temps på hd, så den vill ikke ta så mye strøm.

6007758[/snapback]

Nei, totalt feil. Strøm sendes ikke, det trekkes. Volt og strøm er ikke det samme. Vifter går ikke raskere, fordi spenningen forblir 12V, og resistansen i spolen til viften forblir den samme.

Lenke til kommentar
hva skjer du gir strømx2 overstrøm, ødelegger komponenter går jeg utfra. samme som å øke volt på cpu eller ram, evt. vifte går raskere en beregnet for, komponenter ødelegges, så er det da idle, temps på hd, så den vill ikke ta så mye strøm.

6007758[/snapback]

Nei, totalt feil. Strøm sendes ikke, det trekkes. Volt og strøm er ikke det samme. Vifter går ikke raskere, fordi spenningen forblir 12V, og resistansen i spolen til viften forblir den samme.

6011584[/snapback]

men hvorfor står det advarsel da?

Lenke til kommentar

uff blir mye å bytte ut da :(

raptordisken er ødelagt, skal kjøpe ny wd 150 gb raptor

lydkort må jeg ha :( for det er ødelagt det i hovedkortet

tror det blir den ny400 gb harddisk til 1500 fra samsung

edit:rettet litt her og der

Endret av MAXILA
Lenke til kommentar

Om det har noe å si vil variere etter hvordan kretsen er bygd opp. Det er ikke strøm i en slik plugg, det er spenning. Å paralellkoble flere plugger gir ikke noen ekstra strøm, ettersom det er belastningen som bestemmer strømmen.

Merk at en SATA-plugg har 5V,12V og 3.3V, mens en molex har kun 5V og 12V. Dersom harddisken bruker 3.3V er det sansynlig at det står en regulator på 5V eller 12V som regulerer spenningen til 3.3V, og derfra står belastningen tilkoblet både med spenning fra regulatoren og fra 3.3V-lederen fra SATA-pluggen. Stor spenningsforskjell mellom disse to, dvs. regulatoren og PSUen sin 3.3V kan gi uheldige strømmer i feil retning.

Det er lite sansynlig at harddisken bruker 3.3V. Overganger fra molex til SATA-plugg bruker ikke å inkludere 3.3V-lederen.

.. og over til HDDHealth. Det du ser som en "feil" kan være at verdien har hoppet fra 250 til 100, noe som er helt normal på nye harddisker. Et slikt hopp vil regnes som et tydelig tegn på snart død i HDDHealth, men betyr ikke det i praksis. Dersom du ikke vet hvordan S.M.A.R.T-verdiene faktisk fungerer kan du bare se bort i fra hele det der HDDHealth-programmet.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at den er ødelagt ... skjekke den med western digital`s verktøy

som er spesial laget for deres hdd `er ,

eneste du kan stole på !!

tviller på at den er ødelagt men kan jo være

-Djgunnah

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

det jeg ville ha gjort da er og skjekket 250 gb`n med hitachi`s egene verktøy som kan finne ut om det er filsystemet på den elr hardware feil på den ...

trenger ikke og være noen av delene .... hadde det problemet selv en gang men da men 80 gb som system disk og 160 gb som lager .... det hakka i xp når jeg flytta fila( på 160 gb`en ) det var ikke noe feil på 160 gb`ern men på 80 gb`ern som gjorde at det "hakka" fordi at da måtte system disken "tenke" osv

skjekke den ...

høres ut som raptoren er død ja ... :no::p

-Djgunnah

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

det jeg ville ha gjort da er og skjekket 250 gb`n med hitachi`s egene verktøy som kan finne ut om det er filsystemet på den elr hardware feil på den ...

trenger ikke og være noen av delene .... hadde det problemet selv en gang men da men 80 gb som system disk og 160 gb som lager .... det hakka i xp når jeg flytta fila( på 160 gb`en ) det var ikke noe feil på 160 gb`ern men på 80 gb`ern som gjorde at det "hakka" fordi at da måtte system disken "tenke" osv

skjekke den ...

høres ut som raptoren er død ja ... :no::p

-Djgunnah

EDIT : Ops dobbel post ... forbanna lagg ... :tease:

Endret av Djgunnah
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...