mandela Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Hei. Har et canon A610 kamera som jeg har gjort en del videoopptak med. Dette kameraets video kommer dessverre ut med "inneboende" støy i lyddelen. Har fått laget en støyprofil / sample. Lurer på hvordan jeg kan få fjernet denne støyen. Kan også legge ved selve lydsporet (350kb) dersom noen ønsker det. Vedlagt følger støysamplen Endret 27. april 2006 av modellmakt Lenke til kommentar
asoeli Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Forsøk med lydprogrammet Audacity. Det er gratis, hent det på http://audacity.sourceforge.net Kopiér hele lydfila inn i programmet, og du kan eksperimentere med støyen. Lenke til kommentar
mandela Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 det er med dette programmet jeg har testet, men får det ikke til. her er orginal lydfila Lenke til kommentar
Kamerakjøper Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Støyen er tilnærmet såkalt hvit støy. Det vil si at den er jevnt fordelt over hele frekvensspekteret, opp til ca 5kHz. Dessverre så er dette også frekvensområdet for tale, så hvis du fjerner denne støyen fjerner du også det meste av hva som blir sagt. En annen ting er at de to opptakene dine er tatt opp litt forskjellig. Det første er tatt opp med 44100Hz samplerate og 16 bit, det siste eksemplet med 11024Hz og 8 bit. Betyr det at du har noen innstillinger for lyden på kameraet? Da kan du i tilfelle prøve deg fram. Men jeg tror dessverre at du må leve med dette.... Endret 27. april 2006 av Kamerakjøper Lenke til kommentar
mandela Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 første sample er eksportert fra audacity, andre sample er rett fra kamera. tusen takk for informative svar Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 (endret) ............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
radiated Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Det er bare en liten del av denne støyen som kan fjernes. Mekanisk støy fra kameraet (som er hovedproblemet her) kan ikke fjernes uten at du vil fjerne ønsket lyd også. Den beste måten å unngå støy på er å bruke en ekstern mikrofon litt unna kameraet, f.eks Røde Videomic. Audiacity, Audition, Wavelab o.l. er fine programmer, men det går ikke an å lage gull av gråstein. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå