Gå til innhold

Fjerne lydstøy fra video, hvordan?

Anbefalte innlegg

Hei. Har et canon A610 kamera som jeg har gjort en del videoopptak med. Dette kameraets video kommer dessverre ut med "inneboende" støy i lyddelen. Har fått laget en støyprofil / sample. Lurer på hvordan jeg kan få fjernet denne støyen. Kan også legge ved selve lydsporet (350kb) dersom noen ønsker det. Vedlagt følger støysamplen

Endret av modellmakt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støyen er tilnærmet såkalt hvit støy. Det vil si at den er jevnt fordelt over hele frekvensspekteret, opp til ca 5kHz. Dessverre så er dette også frekvensområdet for tale, så hvis du fjerner denne støyen fjerner du også det meste av hva som blir sagt.

En annen ting er at de to opptakene dine er tatt opp litt forskjellig. Det første er tatt opp med 44100Hz samplerate og 16 bit, det siste eksemplet med 11024Hz og 8 bit. Betyr det at du har noen innstillinger for lyden på kameraet? Da kan du i tilfelle prøve deg fram. Men jeg tror dessverre at du må leve med dette....

Endret av Kamerakjøper
Lenke til kommentar

Det er bare en liten del av denne støyen som kan fjernes. Mekanisk støy fra kameraet (som er hovedproblemet her) kan ikke fjernes uten at du vil fjerne ønsket lyd også. Den beste måten å unngå støy på er å bruke en ekstern mikrofon litt unna kameraet, f.eks Røde Videomic. Audiacity, Audition, Wavelab o.l. er fine programmer, men det går ikke an å lage gull av gråstein.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...