Aldebaran_ Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Nå er jeg kvitt det ene, så er det noe nytt svineri! På ei annen maskin, etter å ha sjekket e-post, begynte det å produseres e-poster som scannes av Norton. Disse blir avvist hos mottaker og Norton viser melding om å sjekke nettstedet hos Symantec. Problemet er at jeg får ikke gjort mye da skjermen fylles opp av små scannings-vinduer. Spybot finner Tibs og Smitfraud-C, men jeg får ikke fjerna dritten. Kan det være dette? Hva er jeg infisert av og hvordan bli kvitt dette da? Og... i XP-brannmuren var det i 'unntak' lagt inn aksess til: UpnP-rammeverk backweb xxxxxx (tallserie) Hva er disse og skal noen av dem være der? Håper på like seriøs hjelp her som da jeg fikk fjerna Vcodec Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Backweb kan du blokkere(fjerne) er noe dritt.. Den andre er universal plug and play som windows bruker. Endret 27. april 2006 av jarmo Lenke til kommentar
Rikkely Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Du bør først og fremst se på Symantec sin nettside, de kan kanskje ha fjerningsverktøy for det antatte viruset du har. Så bør du nekte alle bakdører, backweb, backdoors. Fjern alle unntakene så er du sikker! Funker ikke dette så må du starte windows i safemode. I safemode må du ta en virusscan gjennom hele maskinen. Du kan også bruke evt. spywarefjernere til å søke gjennom maskinen med i tillegg. Endret 27. april 2006 av Rikkely Lenke til kommentar
berxter Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Akk og akk, ikke før har vi tatt en Smitfraudvariant så får vi en ny en. Bruk denne. http://siri.urz.free.fr/Fix/SmitfraudFix.zip Dersom du er i tvil, følg oppskrifta i posten til aldebaran litt lenger nede på forumet. Den virker! Legg ut en HijackThislogg etter å ha kjørt Smitfraudfix og ccleaner. HJT finner du hos Merijn.org, og ccleaner kan du google. Bernt K Lenke til kommentar
berxter Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Og først der så jeg i min begynnende senilitet (jeg tenker vi kaller det problemfokusering) at det er samme kar som har problemet... Du får følge samme oppskrift som du brukte med hell i forrige postrekke. Smitfraud er smitfraud, spywarequake som du plagdes med sist er en variant, så fixen skulle være den samme. TIB Browser (en sexdialer) skal du kunne ta med Adaware i safe mode. Dog tror jeg ikke at disse er hele problemet på den maskina; spambotopptreden er såvidt jeg vet ikke typisk for disse to. Her må du nok til med disse punktene: http://www.wilderssecurity.com/showthread.php?t=50662 Bruk ccleaner i stedet for pkt 13, og legg ut en HJTlogg når du er ferdig så langt. Bernt K Endret 28. april 2006 av berxter Lenke til kommentar
kvase Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 http://safety.live.com/site/en-US/default.htm Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Er det bare meg som lurer på hva brukeren her holder på med? Selvfølgelig er det naturlig at han må få hjelp når han ber om det, men det må jo være noe med brukerens aktiviteter på pc'en som forårsaker dette. Å bruke Firefox eller Opera og ikke bruke Limewire eller lignende nedlastingsprogram må jo være første bud. Men som mange ganger før, det hjelper med en HJT-logg her, så vi får se hva som er på maskinen. Lenke til kommentar
Aldebaran_ Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Er det bare meg som lurer på hva brukeren her holder på med?Selvfølgelig er det naturlig at han må få hjelp når han ber om det, men det må jo være noe med brukerens aktiviteter på pc'en som forårsaker dette. Å bruke Firefox eller Opera og ikke bruke Limewire eller lignende nedlastingsprogram må jo være første bud. Men som mange ganger før, det hjelper med en HJT-logg her, så vi får se hva som er på maskinen. 6003238[/snapback] Hvis du ser deg rundt så er det mange som sliter med tilsvarende trøbbel og annet dritt som kommer via nettet. Jeg bruker maskinene stort sett til det samme som alle andre gjør. Forumet viser vel hvor mange som har problemer med infisering og det er vel ikke noe ukjent problem at spyware, trojaner, malware osv. kan snike seg inn. Usaklig kommentar vil jeg ha meg frabedt, men du kan gjerne hjelpe de som har problem av ulik karakter. Kanskje trenger du hjelp en dag selv også! Lenke til kommentar
berxter Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Vi kan predike så mye vi vil på våre forum dette med IE kontra Opera og Firefox, men en enorm del av landets pcbrukere er faktisk akkurat det, brukere. De er overhodet ikke interessert i det bakenforliggende; de skal på nett, og nett=denblåEen. Det er ikke noe gæernt i mangelen på interesse, og vi på disse forumene skal vokte oss vel for å uttale oss foraktelig om de som ikke hverken har kunnskap, eller interesse som gir denne kunnskapen, om og for den litt mer "geeky" delen av det hele. Vi skal være sjeleglade for hver ny person som kommer til oss med et problem og som i løpet av prosessen blir omvendt til den eneste sanne vei og betrakter IE som Djævelens verk. Det blir ihvertfall forferdelig galt å avvise folk som har funnet oss, og som er i ferd med å omvendes. Nuvel Bernt K Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå