Dr_VingTor Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Har nå begynt å jobbe litt mer seriøst med et av mine "nye" prosjekter. Skal bygge en forforsterker/DAC til stereoanlegget mitt. Sitter nå og tegner kretsskjema, og det er en del aktive filter ute å går i dette designet, det meste har jeg hittil hentet fra datablader og andre design jeg har funnet på nett, men jeg vil simulere filtrene i designet for å se frekvensresponsen deres. Dette for å se om det er rom for forbedring o.l. Jeg kan selvfølgelig regne ut disse manuelt, men det er litt mye arbeid, så lurte på om noen vet om noen gode programmer for å få sett frekvensresponsen fra filtre som en tegner opp (NB: aktive filter med opamper)? Ellers så blir dette et dyrt prosjekt... sikkert mye billigere å kjøpe noe ferdig, men har ikke funnet noe som jeg er fornøyd med... (og så er det mye tøffere å si at en har bygd det selv ) Målet mitt er en forforsterker/DAC med: -flere optiske- og coax-digitale innganger (S/PDIF) -andre digitale innganger (f.eks.: I2S) for tilkobling av andre fremtidige prosjekter -USB-inngang (USB-DAC, USB til I2S eller USB til S/PDIF ) -flere analoge innganger. -1 (EN) analog utgang med volumkontroll (muligens en uten volumkontroll i tillegg) -system for velging av lydkilde, kontroll av DAC delen, volumkontroll, IR mottaker og annet (blir nok en AVR ATMega). Kretser jeg har tenkt å bruke er CS8414, DF1704, PCM1704, PGA2310, OPA627, OPA2134 og en haug med andre komponenter. (over 2000,- kr i IC kretser her...) Har du noen lure kommentarer til prosjektet så kan du bare komme med de også... skal lage en egen prosjekt tråd når jeg har kommet litt lengre (og er ferdig med eksamen) Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Må igjen få anbefale Proteus ISIS, har brukt det flere ganger til samme formål. Her kan du lage grafer på det aller meste ved enkle matematiske utrykk. Egen graf til frekvensrespons. Demo: (fullverdig utenom lagring) http://www.labcenter.co.uk/download/prodem...tm#professional Mye høykvalitetskomponenter der ja, ser du ikke skal lage noe vanlig møkk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå