Gå til innhold

Starte med musikk produksjon -HJELP-(Hardwaret)


Anbefalte innlegg

Foresten så har jeg dette keyboardet: PANASONIC SX - KC600

Går det ann å bruke dette til musikk produksjon?

Koble til pc, å bruke til program?

6052876[/snapback]

 

Jeg klikket inn på linken og så at det stod midi. Det betyr at du kan kommunisere med datamaskinen fra dette keyboardet, bl.a. styre softsynther med keyboardet. En softsynth er en software versjon av en synth.

 

Og du kan bruke mixeren til m-audio kortet. Den kan du også bruke til det interne kortet, og hvis du uansett skal kjøpe mixeren, og ikke har behov for å jobbe på laptop, vil jeg tro det interne kortet vil bli en bedre løsning.

Endret av Anders88
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og du kan bruke mixeren til m-audio kortet. Den kan du også bruke til det interne kortet, og hvis du uansett skal kjøpe mixeren, og ikke har behov for å jobbe på laptop, vil jeg tro det interne kortet vil bli en bedre løsning.

6057246[/snapback]

 

...bortsett fra at alt som går ut og inn på det interne lydkortet vil låte elendig og legge til masse unødvendig støy. A-D-convertere på integrerte kort er også så lavt prioritert som det kan bli, og er så godt som ubrukelige.

Lenke til kommentar
Så jeg kan altså bruke keyboardet jeg har til musikk produksjonene. Det var godt å høre.

Som skat har jeg ikke peilig på dette,

så ikke le hvis jeg spør dumme spørsmål  :p

 

Og jeg kan bruke mic med den mixeren?

6058871[/snapback]

 

Jepp du kan bruke opptil to micer med mixeren.

Lenke til kommentar
Og du kan bruke mixeren til m-audio kortet. Den kan du også bruke til det interne kortet, og hvis du uansett skal kjøpe mixeren, og ikke har behov for å jobbe på laptop, vil jeg tro det interne kortet vil bli en bedre løsning.

6057246[/snapback]

 

...bortsett fra at alt som går ut og inn på det interne lydkortet vil låte elendig og legge til masse unødvendig støy. A-D-convertere på integrerte kort er også så lavt prioritert som det kan bli, og er så godt som ubrukelige.

6057491[/snapback]

 

Jeg tror ikke han mente integrerte lydkort (i hovedkortet) men interne PCI-baserte kort som f.eks. 1212M. Konverterne på det kortet er meget bra til den prisen.

 

Så jeg kan altså bruke keyboardet jeg har til musikk produksjonene. Det var godt å høre.

Som skat har jeg ikke peilig på dette,

så ikke le hvis jeg spør dumme spørsmål 

 

Skal ikke le, trodde bare du tulla med link på spansk og greier :p

 

Hvis du liker litt rå vokallyd, skaff deg en rør-mikrofonforforsterker (mic-preamp). Ved å svakt overstyre (øke inngangsnivået så mye at man får hørbar forvrengning) en slik preamp kan man skape en naturlig, varm vreng som passer veldig godt til rock/pop-vokal. Et rimelig alternativ er Presonus TubePRE til ca kr 1200, som også ble anbefalt litt lenger opp i tråden.

Lenke til kommentar
Begynner å bli litt penger nå da :S

Lyd kort ca.: 2000,-

Mixer ca.: 1000,-

Mic ca.: 1500,-

+ mikrofon-forsterker på ca.: 1200,-

 

Blir ca.: 5700,- ( uten frakt)  :(  Jaja, må skrape sammen litt mer penger :p

6065235[/snapback]

 

Hvis bare skal spille inn et spor om gangen, så trenger du ikke mixer. Da kan du bare koble mikrofonforsterkeren rett i lydkortet.

 

Og bare for å presisere: Separat mikrofonforsterker og/eller mixer trenger du bare å kjøpe hvis du anskaffer et lydkort uten mikrofon-inngang, f.eks EMU 1212M. De eksterne lydkortene nevnt tidligere i tråden (M-Audio Fast track / FireWire Solo) har innebygd mikrofonforsterker og mixer, og du behøver da ikke å kjøpe dette i tillegg. Da blir det ca kr 3500 totalt.

Lenke til kommentar

Okey, jeg fikk høre av en her at jeg måtte ha mic forsterker, fordi signalene kom til å bli for svake, er det feil? jeg har tenkt å kjøpe M-Audio Fast track som jeg har snakket om igjennom hele tråden her.

* Trenger jeg noe i tillegg til lyd kortet for å få høy nok lyd/bra nok lyd/ bra nok signal/ e.l på mic'en ?

 

Da blir det:

* Lyd kort ca.: 2000,-

* Mic ca.: 1500,-

Blir ca.: 3500,- ( uten frakt) Det var litt bedre :p

Lenke til kommentar
Okey, jeg fikk høre av en her at jeg måtte ha mic forsterker, fordi signalene kom til å bli for svake, er det feil? jeg har tenkt å kjøpe M-Audio Fast track som jeg har snakket om igjennom hele tråden her.

* Trenger jeg noe i tillegg til lyd kortet for å få høy nok lyd/bra nok lyd/ bra nok signal/ e.l  på mic'en ?

 

 

Nei, da trenger du ikke noe i tillegg til lydkortet.

Lenke til kommentar
Okey, jeg fikk høre av en her at jeg måtte ha mic forsterker, fordi signalene kom til å bli for svake, er det feil? jeg har tenkt å kjøpe M-Audio Fast track som jeg har snakket om igjennom hele tråden her.

* Trenger jeg noe i tillegg til lyd kortet for å få høy nok lyd/bra nok lyd/ bra nok signal/ e.l  på mic'en ?

 

Da blir det:

* Lyd kort ca.: 2000,-

* Mic ca.: 1500,-

Blir ca.: 3500,- ( uten frakt)  Det var litt bedre  :p

6072780[/snapback]

 

Her er spesifikasjonene til Fast Track Pro:

 

4 x 4 24-bit/48kHz audio interface

2 front panel mic/instrument preamp inputs (Neutrik XLR/ ¼” TRS) with:

gain controls

signal/peak lights

pads for each input

insert jack (¼” TRS) for outboard processors

2 balanced outputs (¼” TRS)

4 unbalanced outputs (RCA)

S/PDIF digital I/O with w/ 2-channel PCM

S/PDIF out also supports pass-through of AC-3/DTS surround-encoded content

1 x 1 MIDI I/O with activity LEDs

 

 

Du må ha micforsterkere for å bruke mikrofoner, men på Fast Track pro er det to stykker integrert på kortet. Du trenger eksterne preamper hvis du kjøper et kort som bare tar imot linjesignal, som f.eks E-MU 1212M.

Endret av radiated
Lenke til kommentar

Okey.

 

Men som nevnet her tidligere i tråden.

Så var det en som sa at 96kHz var best, hvis man skulle ha ordentlig kvalitet.

Dette lyd kortet har 48kHz da? Er det dårlig?

 

Men det står et annet sted om dette lyd kortet at det har 96kHz

 

A/D og D/A 96 kHz samplingsfrekvens.

Hva vil det si?

Lenke til kommentar
Okey.

 

Men som nevnet her tidligere i tråden.

Så var det en som sa at 96kHz var best, hvis man skulle ha ordentlig kvalitet.

Dette lyd kortet har 48kHz da?  Er det dårlig?

 

Men det står et annet sted om dette lyd kortet at det har 96kHz

 

A/D og D/A 96 kHz samplingsfrekvens.

Hva vil det si?

6076288[/snapback]

 

Samplingsfrekvensen tilsvarer "FPS", dvs hvor mange digitale "bilder" det tas av lyden per sekund. Med økt frekvens følger større krav til presisjon, derfor vil du nok sannsynligvis ikke merke forksjell i dette prissegmentet. Et kvaliteskort (RME f.eks) vil spille 44100 bedre enn ett billigkort spiller 96khz (eller 192khz).

96khz gjør også filene dobbelt så stor som 48khz, og dermed dobbelt så tunge å handtere for CPU / harddisker.

 

Det er noen fordeler også, hvis du bruker effekter som forandrer pitch eller tempo (eller andre "destruktive" effekter) vil resultatet bli bedre jo høyere samplingsrate du operer med.

Lenke til kommentar

Shure SM 57 eller 58 er no-brainere når det gjelder dynamisk mic. Hvis du skal se på kondensatormikrofoner kan det være lurt å se innom

microphonedata.info for å sjekke ut frekvensrespons, egenstøy, følsomhet mm. Jeg har ennå ikke testet mikrofoner selv før jeg kjøpte (Røde NT4 og 2x Røde NT2a), men baserte kjøpene på spesifikasjoner samt tester på nettet av folk med tilsvarende bruksområde som jeg har. Det går også an å spørre etter eksempler på lydopptak gjort med den og den mikrofonen, enten på dette forumet, eller på mer spesialiserte forum som www.recording.org.

Lenke til kommentar
Shure SM 57 eller 58 er  no-brainere når det gjelder dynamisk mic. Hvis du skal se på kondensatormikrofoner kan det være lurt å se innom

microphonedata.info for å sjekke ut frekvensrespons, egenstøy, følsomhet mm. Jeg har ennå ikke testet mikrofoner selv før jeg kjøpte (Røde NT4 og 2x Røde NT2a), men baserte kjøpene på spesifikasjoner samt tester på nettet av folk med tilsvarende bruksområde som jeg har. Det går også an å spørre etter eksempler på lydopptak gjort med den og den mikrofonen, enten på dette forumet, eller på mer spesialiserte forum som www.recording.org.

6078938[/snapback]

 

 

Okey, Takk for hjelpen.

Men som sakt ganske mansge ganger her i forumet nå.

Så sier f.eks; frekvensrespons, egenstøy, følsomhet Meg INGEN TING.

Så det er ikke noe vits for meg å begynne å se på det eller sammeligne.

 

Mic'en skal brukes til vokals. Ikke musikk instrument opptak.

Bare kansje litt, og da kjøper jeg ikke en mic som er beregnet til å ta opp instrumenter.

Lenke til kommentar
I stedet for å si at ting ikke sier deg noe, kan du jo undersøke litt selv. Go google. For den som vil lære, ligger informasjonen klar der ute.

6082582[/snapback]

 

Ja, du har rett i at det er mye bra info der ute på nette.

Men jeg bare sier at jeg ikke kan noe om spesifikasjonene til lyd kort, mic og den biten der. Så det ikke er så mye vits å si meg det. Men heller lære meg kansej. Eller gi med en link til et sted der jeg kan lære meg det basic tinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...