Gå til innhold

Starte med musikk produksjon -HJELP-(Hardwaret)

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å starte med musikk produkjson og er ikke så kjent innen for dette emnet så trenger litt hjelp her.

Det jeg trenger hjelp til er valg av: Lyd kort og Mic.

(Programm har jeg: Reaon 3.0 og Fruity Loops Studio XXL )

(Bud sjett: max 2000,- på lyd kort og Max 1500,- på Mic)

* Jeg trenger ett lyd kort som har mulighet for:

- Internt eller ekstern er det samme.

- Tilkobling av keyboard eller midi-keyboard.

- En eller To XLR mic innganger.

(Og mer vet jeg ikke om at lyd kort greier)

Er det noe mer nødvendig på ett lyd kort.

Og mic har jeg ingen peilig på. har bare hørt at Shure SM58 er veldig bra!

Takker for all hjelp. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Du finner mye nyttig på sider som

www.procom.no og www.norskmusikk.no

Av lydkort vil jeg anbefale den nye m-audio eksterne usb-kortet "fast track pro". Det har alt du trenger (mange inn- og utganger, 2micpreamper, digital inn-/utgang, direkte monitoring og fantommating, midi inn/ut) Det svakeste leddet her er nok kvaliteten i micpreampene, men de kan evt byttes ut senere.

Sm 58 er en fin dynamisk vokal mic, men jeg ville ikke valgt den i et hjemmestudio (mest brukt live). Her ville jeg valgt en kondenensatormic, f.eks. http://www.norskmusikk.no/visNettbutikk.as...74607&n1=7&n2=1 (b2) som er billig og ok. eller

http://www.norskmusikk.no/visNettbutikk.as...40016&n1=7&n2=1

(NT1a) som er en kanon mic til en kanonpris (2000).

Ang. mic ville jeg altså satset på en kondensator, som egner seg både til instrumenter og vokal.

Jeg er bedre kjent med cubase enn reason, så kan ikke utale meg her.

med dette lydkortet og en av disse micene får du alt du trenger slik jeg ser det!

mvh Andyax

Lenke til kommentar

Tjo hei!

Jeg vil råde deg til å ta kontakt med Procom som er en av Norges ledende butikker innen lyd. Send de en mail med liste over hva du trenger, budsjettet ditt, samt litt om hva du skal bruke utstyret til. De kan garantert hjelpe deg med et OK lydkort!

Når det gjelder mikrofon kommer det helt an på hva du skal bruke den til. Om den er ment til innspilling av hovedsakelig vokal, men kanskje også noen andre akustiske instrumenter, vil nok en AKG C414 være et godt valg. Denne mikrofonen er en meget god allrounder og har et mye større bruksområde enn Shure SM58. SM58 er jammen en god mikrofon (og verdens mest solgte om jeg ikke tar feil,) og egner seg nok bedre i en live-situasjon, men det kan godt være den fungerer helt perfekt til ditt bruksområde.

AKG C414 er nok uansett et altfor dyrt alternativ, og som du sikkert har oppdaget er musikkproduskjon et uhyre dyrt område å kaste seg ut på. Som så ofte gjelder også her den gamle regelen om at "Kvalitet = Penger". Selv har jeg ikke så meget peiling på dette, men er straks ferdig med mitt første år på musikkstudie i Liverpool, noe som har gitt meg en del studio-erfaring. Håper jeg har fått liret av meg noe god info.....

Et klokt hode å kontakte, eller lese mer av, kan være hardware.no medarbeider Jan Frode Haugseth som skriver de fleste tester og artikler om lyd på hw.no....

Titt også innom denne artikkelen for litt hjemmestudio-input. Og husk: Alle ting er verdt et forsøk på Google (:

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takktakk, mye nytig her :)

Mic'n skal nok mest brukes til vokal's: Rap, live også kansje.

Til å ta opp instrumeneter for jeg ikke den kommer til å bli brukt til så mye,

Men kjekt å ha muligheten!

Så den mic'n som passer bedt for meg er vel en til vokal og live bruk.

(Noe instrumet opptak)

Hvem mic vil passe best for meg da? :hmm:

Endret av Radi
Lenke til kommentar

Morn igjen!

Litt usikker på dette med mic valg, men om du har et budsjett bør du finne en mic som ligger så langt opp under din max pris som mulig... Det vil nok bare være å lure seg selv ved å kjøpe en billig mic. Kvalitet = Penger. Om du har en lokal butikk som selger lydutstyr kan det være kjekt å ta en tur innom og spørre om å få prøve litt forskjellige micer, for som kjent reagerer alle forskjellig for forskjellige stemmer og frekvenser.

Om mic'en skal brukes live kan du gjerne tenke mer på Shure SM58. God, robust, ganske så billig - og bra mikrofon!

Gøy med MIDI keyboard....

Har du noen urørt / myspace side?

Holder meg litt unna rap for tiden, jeg da, men ta gjerne en titt på min hjemmeside (link i signaturen)....

Frode

Lenke til kommentar

M-Audio Fast Track ProHei.

Gå å handle i butikken ... Hva er det?? :hmm:

Jeg kjøper ALT på internett når det gjelder elektroniske ting :p

Men jeg søkte litt på google og fant den mic'n du anbefalte her.

Men det er flere versoner; Shure SM58-LCE og SHURE SM58-SE osv...

Hva er forskjellen? SE HER <--- Der er det noen forskjellige versoner.

Når jeg kjøper mic så følger det helt sikkert ikke med kabel.

Hva heter den typen kabel jeg skal kjøpe til.

Hvordan plugger er det på endene av kabelen?

Det er XLR i den enden som skal plugges i mic'n

og hva heter den andre pluggen som skal til lydkort?

Fin web foresten.

Nei, jeg har ingen enda. ( Greide ikke å laste ned noe av musikk en din da :dontgetit:

--------------------------------------------------------------------------------------

Så da er mic valg ganske sikkert. Blir vel en Shure SM58. (1490,-)

Men lyd kort er forstatt usikkert.

Hvilket skal jeg velge? :hmm:

Det må koste ca 2000,- max

(Kan være litt over, men ikke mange hundre lxm)

Er dette bra eller? M-Audio Fast Track Pro

Endret av Radi
Lenke til kommentar

Hvilket skal jeg velge?  :hmm: 

Er dette bra Lydkort eller?

6047165[/snapback]

EMU 1212M til kr 1495 på procom.no er et bra kjøp.

Lenke til kommentar

Hvilket skal jeg velge?  :hmm: 

Er dette bra Lydkort eller?

6047165[/snapback]

EMU 1212M til kr 1495 på procom.no er et bra kjøp.

6047350[/snapback]

Det virka bra det, Men som sakt så har jeg ikke så mye peilig på lydkort,

så jeg vet ikke hva jeg skal velge, eller kan ikke dømme om det er bra eller ikke.

foresten, koster ikke 1495,- koster 1995,-

Det er positivt av det er internt lyd kort da!! Men om det er internt eller eksternt er akkurat det samme for meg.

Bare jeg får det beste lydkortet i 2000 klassen

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for fast track pro. dette (eksterne) kortet har mye fler utganger og innganger, men viktigst for deg: den har to micpreamper.

Dersom du kjøper et internt kort, må du ha en micpreamp (mikrofon forsterker) i tillegg. Det virker ikke som du allerede har det, derfor er dette en god nok grunn. Høres ut som sm58 er en fin mic til deg, siden den er skapt for vokal, selv om det kanskje brukes mer kondiser i studio.

Du må ha en xlr kabel (hun til hann), og koble denne rett i en micpreamp (som det er på det eksterne kortet)

Ergo: for deg holder det ikke å kjøpe en mic og det interne kortet!

(Og det er absolutt verdt en tur i butikken)

Lenke til kommentar

Skal man drive musikkproduksjon bør lydkortet klare en samplingsrate på minst 96kHz med 24-bits oppløsning. Ville ikke kjøpt et lydkort som har 48khz/24-bit som høyeste kvalitet. Hvis du vil ha et eksternt kort bør du velge firewire fremfor USB, mer stabilt ved samtidig I/O signaloverføring (duplex).

M-audio FireWire Solo til kr 1895 ser bra ut, evt FireWire 410 til litt over kr 3000.

EMU 1212M feier gulvet med alle eksterne amatørkort når det gjelder lydkvalitet, men du trenger altså en liten mixer med mic-inngang i forkant av lydkortet. Det er det forsåvidt mange som har uansett.

Emulator X er jo ikke bare et lydkort, det er en pakke med 1212M, software sampler, Proteus lydmoduler, Amplitube ++. Kr 1995 er et veldig bra tilbud for denne.

EDIT: Korrigert link

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Jeg ville gått for fast track pro. dette (eksterne) kortet har mye fler utganger og innganger, men viktigst for deg: den har to micpreamper.

Dersom du kjøper et internt kort, må du ha en micpreamp (mikrofon forsterker) i tillegg. Det virker ikke som du allerede har det, derfor er dette en god nok grunn. Høres ut som sm58 er en fin mic til deg, siden den er skapt for vokal, selv om det kanskje brukes mer kondiser i studio.

Du må ha en xlr kabel (hun til hann), og koble denne rett i en micpreamp (som det er på det eksterne kortet)

Ergo: for deg holder det ikke å kjøpe en mic og det interne kortet!

(Og det er absolutt verdt en tur i butikken)

6047651[/snapback]

Okey, takktakk.

Velkommet til forumet Anders88 :)

Lenke til kommentar
Skal man drive musikkproduksjon bør lydkortet klare en samplingsrate på minst 96kHz med 24-bits oppløsning. Ville ikke kjøpt et lydkort som har 48khz/24-bit som høyeste kvalitet. Hvis du vil ha et eksternt kort bør du velge firewire fremfor USB, mer stabilt ved samtidig I/O signaloverføring (duplex).

M-audio FireWire Solo til kr 1895 ser bra ut, evt FireWire 410 til litt over kr 3000.

EMU 1212M feier gulvet med alle eksterne amatørkort når det gjelder lydkvalitet, men du trenger altså en liten mixer med mic-inngang i forkant av lydkortet. Det er det forsåvidt mange som har uansett.

Emulator X er jo ikke bare et lydkort, det er en pakke med 1212M, software sampler, Proteus lydmoduler, Amplitube ++. Kr 1995 er et veldig bra tilbud for denne.

6048591[/snapback]

Dere sier litt forskjellig her, så blir litt usikker her :hmm:

Men tror du har linket feil Jon67. En liten mixer med mic ingang har jeg ikke.

Hva skal jeg med det da, hvis det er på lyd kortet? :hmm:

M-Audio Fast Track Pro lyd kortet har 96000hz,

Så da har det bra nok kvalitet da eller?

Talla sier meg ingen ting :p Så dere må si deres mening og rett på meg hvis jeg sier noe feil osv...

--- --- --- --- --- --- --- --- --- --- --- ---

Men en ting jeg ikke har fått svar på enda er:

* Hva er forskjellen på disse versonene??

* Og hvem er best?

* Hvem skal jeg velge?

Shure SM58 1298,-

Shure SM58-SE 1386,- og

Shure SM58-LCE 1125,-

Fant VELDIG bra priser her :!:

Endret av Radi
Lenke til kommentar

M-Audio Fast Track Pro lyd kortet har 96000hz,

Så da har det bra nok kvalitet da eller?

Som du sier, betyr ikke disse tallene så mye. Økt samplingsrate betyr som regel dårligere samplingspresisjon, så på billige kort som Fast Track pro går vinninga opp i spinninga, og kortet låter sannsynligvis best på standard samplingsrate (44100).

Du trenger mikrofonforforsterkere (innebygget i en mikser eller alenestående) hvis du har planer om å bruke mikrofon, fordi signalet fra mikrofoner er utrolig svakt, og må forsterkes med vanligvis 20-60db for å komme opp på linjenivå som inngangene på 1212M f.eks skal ha.

For forskjellene på de forskjellige mikrofonene, kan du ta turen innom http://www.shure.com/

Lenke til kommentar

Gå inn på siden dems å prøve å finne ut hva forskjellen er klin umulig for meg,

For tall og info om mic'er sier meg ingen ting. Så jeg trenger hjelp til det.

Kan noen gi meg en link til en rimelig og bra mic forsterker?

Endret av Radi
Lenke til kommentar

Model Numbers and Pricing

SM58-CN $204.00 Cable included

SM58-LC $188.00 without Cable

SM58-LCE $188.00 Without Cable, With 5/8-inch to 3/8-inch adapter

SM58S $196.00 Includes on/off switch

Så vidt jeg kan se, bør du velge LCE-versjonen, da får du garantert festet den til stativ. SE-versjonen har av/på - bryter, noe du vanligvis ikke trenger, men kan være kjekt i live-situasjoner der du ikke bruker mikrofonen.

Det er ingen forskjell på lyden til de forskjellige variantene.

Hvis du velger et PCI-kort uten preamper, kan du se på disse eksterne:

http://www.presonus.com/tubepre.html

http://www.behringer.com/MIC100/index.cfm?lang=ENG

http://www.m-audio.com/products/en_us/AudioBuddy-main.html

Alle disse vil gjøre jobben ok. Hvis du vil ha litt flere knotter å skru på, kan du se på Mackie Tapco MIX100 som har to preamper + eq ++.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...