trn100 Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hallo alle, Legger spørsmålet her da jeg ikke er sikker på hva slags kjøling (luft/vann?) jeg til slutt ender opp med... Asus A8N-SLI Premium har i utgangspunket en grei og vifteløs heatpipe kjøler, hvilket hadde vært helt ok om jeg ikke også hadde hatt et Lian-Li V1000+ kabinett som innebærer at HKet sitter opp/ned. Dette er lite gunstig for heatpipe kjøleren og medfører en noe høy chipset temp. Så langt har dette ikke vært noe problem da jeg har god gjennomstrømning i kabinettet med 3x120mm vifter (Innsug foran og utblåsing bak i tillegg til Lian-Li's radial-vifteløsning for PCI kortplassene). Jeg har to problemer med dette oppsettet og lurer på om noen kan gi meg noen tips: 1. Temp. på chipsett fungerer men er høyere enn jeg liker (Idle 46 Grader) 2. Alle viftene bråker mer enn jeg liker Mitt første spørsmål er om det i hele tatt er mulig å fjerne heatpipe kjøleren til fordel for en annen kjøleløsning? Hvis ikke, vil det fungere å bare sette en annen kjøler/blokk oppå den eksisterende? Mitt andre spørsmål går på luft/vann? Jeg har 5 disker i boksen, 2 Raptorer og 3x500GB Hitachi disker, og med diskopphenget i V1000 kabinettet er det ikke rom for andre kjøleøsninger av disse annet enn en vifte i front. 5 1/4" brønnene er stort sett opptatt av 2 stk. DVD/CD spillere/brennere samt lydkort. (Men kaster jeg ut diskettstasjonen har jeg 2 5 1/4" brønner.... Kanskje Raptorene inn der med en dual diskkjøler med vann?!) Min første tanke, under forutsetning av at det er mulig å komme "rundt" heatpipe problemet, var en Zalman Reserator til CPU, GPU og chipset. Da kunne jeg i det minste fjerne 2 av de store viftene samt CPU viften men ville nok ikke komme utenom kjøleviften til diskene. Jeg er heller ikke sikker på hvor greit det er å bytte til vannblokk på mitt Gainward 7800GTX kort. En annen mulighet er å fortsette med luft, eventuelt med en viftestyring i tillegg, men hvordan få dette mest mulig effektivt og stillegående? Håper på gode forslag PS: Overklokking er ikke noe tema. Øvrig maskininfo. finnes i min bruker-info! Ellers liker jeg både kabinett og HK så godt at jeg nødig vil bytte noen av de... Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 12. mai 2006 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2006 Hmmm..... Ingen som har forslag? Lenke til kommentar
bIsk0p Skrevet 13. mai 2006 Del Skrevet 13. mai 2006 Siden jeg ikke kan noe om vannkjøling, så overser jeg alle dine spørsmål som angår dette;) Det at chipsetet ditt er 46 grader er på INGEN MÅTE noe å bry seg om. De tåler grader opp til 120 grader, så jeg ville ikke bekymret meg for dette. MEN når du allerede har begynt å bry deg, så kan jeg jo fåreslå å bytte ut chipsetkjøleren, enten med en stilig passiv kjøler, eller gå for en stille kjøler medvifte Da burde egentlig det være gjennomsnakket... Viftene har du to valg på, viftestyring eller bedre vifter. Nesten uansett hva du velger, vil du kjøpe det andre ved en senere anledning;) Etter det jeg klarte å finne ut når det gjelder kabinett, så har du kun 2x 120mm vifteplasser. Dette betyr, en inn og en ut. Det med å ha vifter i PCI sloten er jeg ikke en stor fan av, tror det er kulere enn det virker. Det jeg ville gjort, er å investert i to 120mm 11dB SilenX vifter + en viftestyring (Valget av hvilken får du gjøre selv) og en ny passiv chipset kjøler. Dette burde hjelpe på støy og temp's. Hvis du har et litt strammere budsjett eller ikke ønsker å bruke så mye penger på kjølingen, så er Papst/MIST et god alternativ når det gjelder vifter. MIST viften er et stilig og billig alternativ med gode støy/effekt forhold HDD er det desverre ikke så altformye å gjøre med. Som regel tar kjølerene større plass en de er verdt og hjelper. Da vil jeg heller anbefale flere vifter i kabinettet generelt. Håper dette hjelper litt da ;D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå