software Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hei. Skal kjøpe meg en ny stasjonær maskin og har tenkt å bygge et lite atomkraftverk. Har tenkt på : http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309862 som prosessor og x1900 som grafikk kort. Det jeg lurer på er siden sokkel am2 er rett rundt hjørnet er det noe vits i å vente 1 mnd før jeg kjøper? Vil det ha mye så si med tanke på prisen jeg får når jeg skal selge denne om 2 år? Er det noen som har noen konkrete fakta om ytelse eller blir dette ikke merkbart før en normal person? Lenke til kommentar
el_salvad Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Da ville jeg ventet iallefall. Du vil nok få et par kroner ekstra da ja, fordi det er vel AM2 som er "fremtiden" for AMD på desktopen Selv om jeg ikke vet hvor lang livstid den får Ytelsen blir vel ca fra 1-8% bedre ennn Socket939 med samme prosessor. (mine tanker) Lenke til kommentar
gullf1sk Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Ville heller tatt Conroe over AM2. Conroe kommer i Q3 2006. Billig vil den være også. Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Det er vel litt tidlig å fastslå om Conroe er bedre enn AMD fremtidige prosessorer i en AM2 sokkel før noen av dem har kommet ut? - Conroe har gode benchmarks, til gjengjeld er de forsynt fra intels egne oppsett. Jeg sier vent og se hva som lønner seg og er best når både AM2 og Conroe har kommet ut ellers er jo X2 4400 en super prosessor og! Å vente kan helt klart være en god stratergi det også! Endret 27. april 2006 av ElderScrollsinisten Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 (endret) Spørsmål: Tror du, eller planlegger du å oppgradere minne eller cpu i relativ nær fremtid? Fordelen med 939 system idag er billige og stabile komponenter. Men i nær fremtid så vil det ikke være attraktivt å oppgradere dens enkelte komponenter. Fordelen med å vente 1mnd på am2 er at man har et system som ikke behøver store utskiftninger i relativ nær fremtid. Vil du ha ny cpu f.eks så har du mulighet for å velge fra øverste hylle. Men det koster mer. En bakdel med å benytte "siste skrik" er at man er meget utsatt for buggs og barnesykdommer. Ideelt så burde man kanskje vente 6mnd til ting er stabilt. Eneste som taler til fordel for am2, er at det ikke virker som et system som presses ut pga av konkuransen. Den lanseres før tiden, og alle parter ser ut til å være klare i alle bauger og kanter. Spørsmålet kommer hele tiden om det er lurt å vente ... vente kan man gjøre til man er død og begravet ... så .... Jeg kommer til å vente. Men det er fordi jeg sitter på socket a, og jeg driver å oppgraderer enkeltkomponenter mye. Ikke særlig økonomisk, men jaja. Endret 28. april 2006 av DarkSlayer Lenke til kommentar
software Skrevet 28. april 2006 Forfatter Del Skrevet 28. april 2006 Makinen jeg har nå er ca 2 år, den er for gammel til at jeg gidder å oppgradere. Derfor er planen å kjøpe en helt ny maskin med den beste cpu,ram og grafikkort. Ser ikke helt for meg at det blir noen oppgraderinger før jeg kjøper helt nytt igjen om et par år. Saken er det at jeg har kjøpt meg en 30" dell skjerm Derfor har jeg mest lyst til å bestille ny maskin umiddelbart for å bruke skjermen, eneste som fikk meg til å vente litt var dette med sokkel AM2. Hovedgrunnen er at jeg regner med å bruke 18.000 kr på ny maskin nå, og jeg vil helst ikke at den skal bli verdt 50 kr dagen etter at sokkel AM2 er i butikken Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 28. april 2006 Del Skrevet 28. april 2006 Jeg ser ikke noe poeng i å bestemme seg for enten AM2 eller Conroe nå, siden vi ikke vet hviken som blir best. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Har du bruk for en PC idag så kjøper du idag. Har du annledning og lyst til å vente litt før du kjøper så vil det alltid komme noe nytt, bedre og billigere om en stund. AMD kommer til å produsere s939-prosessorer ihvertfall ut 2007. Det kommer helt sikkert raskere versjoner enn de som er i salg i dag. Når det gjelder ytelsen på fremtidige plattformer så er det så enkelt at Intel i dag ligger etter AMD på ren ytelse. Derfor snakker Intel mye om det de skal lansere om noen måneder slik at folk skal vente og ikkje kjøpe AMD idag. AMD på sin side veit at de har det beste produktet på markedet idag. De behøver ikkje hype sin nye teknologi opp i skyene. Slik det er i dag så ser det ut som om Intel kommer til å ha den beste ytelsen om ett halvt år. Men AMD på sin side ser ut til å være veldig selvsikre og sier at de kommer til å være fullt på høyde med Intel fremover også. Eg tro AMD har noe på lur som de ikkje har snakket om enda, og det er noe mere enn overgangen til AM2, som eg ikkje tro vil gi noen særlig ytelsesforbedring i forhold til s939 med mindre man bruker det aller raskeste DDR2-minnet. Den som lever får se Lenke til kommentar
ElderScrollsinisten Skrevet 30. april 2006 Del Skrevet 30. april 2006 (endret) mhm, Enig med Dragavon. AMD er og bllir relativt tilbakeholdende og hemmelighetsfulle syns nå jeg. Det har skjedd før at ytelsen de oppgir og forskyner med er langt lavere enn det den faktisk blir tviler på at AMD er slått enda selv om Intel har en slagkraftig prosessor på lager! Personlig ville jeg egentlig heller risikert noen barnesykdommer enn å sitte med, til en viss grad, utdatert utstyr. Endret 30. april 2006 av ElderScrollsinisten Lenke til kommentar
software Skrevet 30. april 2006 Forfatter Del Skrevet 30. april 2006 Takk for svaret Dragavon, da blir det vel kjøp i dag da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå