the_fire Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 En lærer har anmeldt en ti år gammel gutt for å ha sendt drapstrussler etter han. Er dette slik lærerne skal gjøre? Bør lærere henvende seg til politiet, ikke til foreldre, for å la politiet ordne opp i en sak? Når en lærer gjør dette på denne måten, burde han egentlig jobbe ved en skole? Jeg blir bare frustrert over hvor patetisk en lærer kan bli. Det å gå rett til politiet er bare dumt. Politiet kan ikke gjøre noe andre kan gjøre. Hva mener andre? Artikler:Finnmarken, VG, Nrk Troms og Finnmark Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg mener at du burde begrunne din oppgitthet med hvorfor du er så oppgitt og hvorfor du synes det er så galt av denne læreren. Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Ok, jeg mener læreren burde takle slikt på en annen måte. Det å gå til politiet mener jeg er ekstremt drøyt, eleven er 10 år, og var frustrert over lærerens avgjørelse med å fradra sykkelen. Hadde det vært en på ungdomsskolen eller eldre hadde det vært ok. En lærer kan ikke anmelde en 10-åring. Han vil i hvertfall ikke bli bedre dersom han må betale en bot til læreren. Det læreren burde gjøre, er å innkalle foreldrene og eleven og rektoren inn til møte. Da hadde ungen kanskje skjønt at det han gjorde var galt. Som resultat av politianmeldelsen tror jeg elevene vil bli redd læreren, og mislikt av foreldrene. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg er også oppgitt, og det er fordi en lærer bør ha vett nok til å skjønne at en drapstrussel fra en 10 åring sansynligvis ikke er særlig seriøs, og å anmelde kan få katastrofale konsekvenser for barnet.En prat med elev og foreldre er å foretrekke. Men jeg vet selvfølgelig ikke nokk om saken til å uttale meg skikkelig, men slik jeg har forstått det er den bare litt uskyldig tull fra en sinna elev, og læreren bør ha en grundig samtale før han/hun anmelder. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Jeg mener at læreren ikke burde trenge å innkalle til foreldremøte for å forklare at det er galt å kaste stein eller å komme med drapstrusler. Man skal ikke måtte finne seg i å bli utsatt for vold og drapstrusler, selv ikke av en 10-åring. Endret 27. april 2006 av Snillingen Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Du sier fortsatt ikke hvorfor du mener det du gjør, bare hva du mener. Men greit nok... Jeg aner ikke om det finnes en forhistorie her mellom denne eleven og denne læreren eller ikke, og om det kan ha påvirket reaksjonen. Men jeg mener det finnes ingen grunn til å tollerere drapstrussler, selv om det er slik enkelte sier i affekt. Men hvordan skal man lære at slik sier man ikke, heller ikke i affekt, dersom det ikke blir reagert på? Om en anmeldelse er riktig skritt å gå til kan man vurdere. Det kan fungere som en vekker, for å få eleven til å skjønne at dette er seriøst. På den annen side, så vil anmeldelsen antagelig bare bli henlagt, og da virker det ikke spesielt alvorlig likevel. Alternativene er at skolen reagerer, eller at foreldrene blir varslet og disse reagerer. Men for alt vi vet så er det en forhistorie her, foreldrene er kanskje umulig å samarbeide med, og skolen har kanskje ikke disiplinærmetoder som fungerer til rådighet. Og da har kanskje ikke denne læreren i oppgitthet valgt politiet. Jeg kjenner selv folk som er lærere, og jeg vet at frustrasjonen over vanskelige elever som man kan gjøre lite med er tidvis ganske stor, og at midlene lærere og skoler har til rådighet for å dispilinere elever er ganske dårlige når tilsnakk ikke fungerer og foreldrene ikke vil eller klarer å gjøre noe. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg er også oppgitt, og det er fordi en lærer bør ha vett nok til å skjønne at en drapstrussel fra en 10 åring sansynligvis ikke er særlig seriøs, 5999162[/snapback] En drapstrussel er alltid seriøst, selv om sansynligheten for at den blir fulgt opp er liten. Selv en tiåring må lære å forstå at man kan ikke slenge rundt seg med trussler, uten at det får konsekvenser. en voksne lærer skjønner nok at trusselen ikke er reell. Men en guttunge som truer voksne med slikt, vil garantert også true andre barn, som vil bli redde og skremte. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Men da er spørsmålet, er den riktige måten å lære det lille barnet at drapstrusler er feil på, å anmelde barnet, som kan få ekstreme konsekvenser og muligens ødelegge livet.Når et barn kommer i kontakt med politi og barnevernet og alt det der i ung alder får det ofte ringvirkninger, barnet får stempel som problembarn, og utifra det blir det gjerne et problembarn uten at det opprinnelig var et. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Men da er spørsmålet, er den riktige måten å lære det lille barnet at drapstrusler er feil på, å anmelde barnet, som kan få ekstreme konsekvenser og muligens ødelegge livet.Når et barn kommer i kontakt med politi og barnevernet og alt det der i ung alder får det ofte ringvirkninger, barnet får stempel som problembarn, og utifra det blir det gjerne et problembarn uten at det opprinnelig var et. 5999280[/snapback] Hva er den riktige måten? Noen bedre alternativ? Det kan, som jeg skriver ovenfor, være andre alternativ. Men dette kan også være en situasjon der det er en forhistorie og mye er prøvd i forhold til denne eleven tidligere. Man må huske på at i dag har lærere veldig få maktimiddler til disposisjon. Legger læreren hånd på eleven, så kan det fort være læreren selv som blir meldt til politiet. Jeg sier ikke at reaksjonen er grei. Jeg kjenner ikke forhistorien, og kan derfor ikke uttale meg. Men det jeg sier er at jeg har ingen problemer med å tenke meg at lærere i slike situasjoner er oppgitt og dritt lei og ikke har så mange andre muligheter igjen.. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Jeg vet heller ikke hvilke metoder som er brukt før læreren anmeldte gutten, men man bør ha skikkelige samtaler med elev og foreldre, og vist det eneste som står i hodet på gutten etter det er å drepe læreren så fort han får sjansen, kan man vurdere å anmelde. Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Alternativene er at skolen reagerer, eller at foreldrene blir varslet og disse reagerer. Men for alt vi vet så er det en forhistorie her, foreldrene er kanskje umulig å samarbeide med, og skolen har kanskje ikke disiplinærmetoder som fungerer til rådighet. Og da har kanskje ikke denne læreren i oppgitthet valgt politiet.5999206[/snapback] Om det skulle være noen forhistorie syns jeg det er rart et ingen av de 3 kildene melder om dette. Hvis det var tilfelle er det rart at skolen ikke informerer om det selv. Muligens har VG tenkt å skaffe seg noen klikk på hjemmesiden sin ved å utelate slik informasjon?OPPRØRER DETTE DEG?Si din mening i ElevavisenEllers syns jeg den mest naturlige reaksjonen er åpenlys:Slike saker bør løysast ved at foreldre, elev, skolen og politiet snakkar saman om kor alvorleg ein slik trugsel er. Men no blir barnevernet automatisk kobla inn, og dette kan òg få svært alvorlege konsekvensarHvis man da legger til at det bør komme en reaksjon på trusselen. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Alternativene er at skolen reagerer, eller at foreldrene blir varslet og disse reagerer. Men for alt vi vet så er det en forhistorie her, foreldrene er kanskje umulig å samarbeide med, og skolen har kanskje ikke disiplinærmetoder som fungerer til rådighet. Og da har kanskje ikke denne læreren i oppgitthet valgt politiet. 5999206[/snapback] Om det skulle være noen forhistorie syns jeg det er rart et ingen av de 3 kildene melder om dette. Hvis det var tilfelle er det rart at skolen ikke informerer om det selv. Muligens har VG tenkt å skaffe seg noen klikk på hjemmesiden sin ved å utelate slik informasjon? 5999459[/snapback] Så vidt jeg vet så har ikke skolen anledning til å begynne å fortelle om en elevs oppførsel. Og om det var lov, så ville det uansett vært svært useriøst av skolen. Men no blir barnevernet automatisk kobla inn, og dette kan òg få svært alvorlege konsekvensar Hvis man da legger til at det bør komme en reaksjon på trusselen. 5999459[/snapback] Kanskje barneværnet bør komme inn. Men det som sto i VG-artikkelen var at saken ville bli automatisk henlagt. Så det virker ikke som noen automatisk innkobling av barnevernet der. Endret 27. april 2006 av JBlack Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Så vidt jeg vet så har ikke skolen anledning til å begynne å fortelle om en elevs oppførsel. Og om det var lov, så ville det uansett vært svært useriøst av skolen.5999507[/snapback] Muligens. Men de har jo allerede fortalt om oppførselen i tilfellet som ble omtalt. Og hvis du hadde fortalt media at de hadde vært i dialog med foreldrene, uten hell, ville nå jeg tatt dem mer seriøst. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Det blir uansett bare spekulasjon. Edit: Og folk må lære seg å ikke trekke for mange konklusjoner basert på artikler i avisene. Endret 27. april 2006 av JBlack Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Skolen outsourcer samtalen til lensmannen ja: Lensmannen sier de har snakket med både gutten og hans foreldre og regner saken som avsluttet. http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article621684.ece Lenke til kommentar
the_fire Skrevet 27. april 2006 Forfatter Del Skrevet 27. april 2006 Det skal nevnes at media har en tendens til å tviste på saker og ting, som forhistorie, for å piffe opp historien. Si at foreldrene til gutten ikke vil samarbeide med lærerne og gutten har oppført seg dårlig mot lærerene tidligere, da er det forståelig at læreren tar denne trusselen opp for politiet. Men dette vet vi ikke. Så var det det med alderen. Gutten har kanskje spilt noen fps-spill eller sett noen filmer som kan ha påvirket han. Da er det foreldrene som kan gjøre noe med dette. Politiet vil i verste fall få han omplassert, noe som er ganske ille for gutten. Gutten vil få det mye verre en slik han har det nå (med mindre familien hans er veldig ond mot han, noe jeg tviler på). Men læreren burde jo ha tenkt på dette. Han burde vite konsekvensene av en anmeldelse, ellers er han dum. Og om han vet konsekvensene av en anmeldelse, er han også dum. En anmeldelse vil kunne føre til at saken vil bli henlagt, men det vil ikke være en positiv ting på guttens rulleblad. Verre vil foresatte til gutten få en bot. Dette er heller ikke ideelt for guttens rulleblad (er ikke sikker på at gutten vil få rulleblad i en så tidlig alder, men om han gjør det, vil det være ille). Og stempel som problembarn er det stor sansynlighet at gutten vil få, siden han er anmeldt. Er kanskje litt uklar på det som kommer fram, men det høres bra ut inni hodet mitt. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 (endret) Hadde jeg vært den lærern sku den kødden fått grisjuling :!: også er det jo fra oppi nord så hva kan du forvente deg, ska æ dræp dæ :!: ......høre jo SÅ saklig ut da Endret 27. april 2006 av darkz Lenke til kommentar
VikingF Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Hadde jeg vært den lærern sku den kødden fått grisjuling :!: 5999651[/snapback] Da hadde du mistet jobben og hadde antakelig aldri mer fått jobbe som lærer. Kanskje han ikke ønsket en slik konsekvens? Lenke til kommentar
mkon Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Mye som kan skje en mørk kveld vettu :!: Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 27. april 2006 Del Skrevet 27. april 2006 Politiet vil i verste fall få han omplassert, noe som er ganske ille for gutten. Gutten vil få det mye verre en slik han har det nå (med mindre familien hans er veldig ond mot han, noe jeg tviler på). Men læreren burde jo ha tenkt på dette. Han burde vite konsekvensene av en anmeldelse, ellers er han dum. Og om han vet konsekvensene av en anmeldelse, er han også dum.5999632[/snapback] Hvis det å blande inn det offentlige i problemet nærmest vil garantere en forværring av situasjonen, da er det noe alvorlig galt med det offentlig systemet vårt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå