Gå til innhold

Problem med polariseringsfilter og bilde av biler

Anbefalte innlegg

Hei!

Har fått meg et Hoya PL-CIR standard 67 filter som jeg skal bruke i lag med D70 og 18-70 kit objektivet.. Leste litt på forumet før jeg gikk til innkjøp og der stod det at polar filter ikke virker på metalliske overflater som biler og f.eks. Men så fant jeg en annen tråd der en viste eksempel bilder av en bil og det så jo ganske bra ut, så derfor bestilte jeg filteret.. Men jeg får det ikke til :cry:

Dette bildet er tatt med filteret på.. Vridde filteret rundt flere ganger og dette var det beste resultatet jeg fikk til..

post-20012-1146151681_thumb.jpg

Og her er samme bil uten filter

post-20012-1146151691_thumb.jpg

Er ikke store forskjellen :no:

Hva kan være galt? Kan det hende at filteret ikke passer med kameraet eller objektivet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja tok et bilde fra andre siden med samme resultat, men da hadde jeg sola så å si i ryggen..

Så du må ha "perfekt" posisjon av motiv og lys for at dette skal fungere? Kan det kanskje jukses til med at jeg bruker fjernstyrt blits ca der som sol lyset bør være selv om det er litt sterk sol?

Hmm.. Teste mer :p Bare så synd det ser ut som det kommer til å regne snart :S

Lenke til kommentar

Her er det nok du som må lære deg mer om hva et polariseringsfilter gjør.

Polariseringsfiltre kan f.eks. brukes til å fjerne reflekser fra vann, glass og andre blanke overflater. Det er ganske tydelig at det er mindre reflekser på siden av bilen på det øverste bildet, så filteret virker.

Det hjelper ikke å vri filteret rundt _flere_ ganger. Såvidt jeg vet skal det være ca. 90 grader mellom de to mest forskjellige innstillingene.

Vær også klar over at det er viktig hvilken retning lyset kommer inn. Jeg vet ikke helt hvordan det stiller seg med refleksjoner, men om man prøver å øke kontrasten mellom skyer og blå himmel, får man størst virkning når solen står 90 grader til høyre eller venstre, og nesten ingen virkning om man fotograferer rett fra eller mot solen.

Lenke til kommentar
Her er det nok du som må lære deg mer om hva et polariseringsfilter gjør.

Polariseringsfiltre kan f.eks. brukes til å fjerne reflekser fra vann, glass og andre blanke overflater.  Det er ganske tydelig at det er mindre reflekser på siden av bilen på det øverste bildet, så filteret virker.

Det hjelper ikke å vri filteret rundt _flere_ ganger.  Såvidt jeg vet skal det være ca. 90 grader mellom de to mest forskjellige innstillingene.

Vær også klar over at det er viktig hvilken retning lyset kommer inn.  Jeg vet ikke helt hvordan det stiller seg med refleksjoner, men om man prøver å øke kontrasten mellom skyer og blå himmel, får man størst virkning når solen står 90 grader til høyre eller venstre, og nesten ingen virkning om man fotograferer rett fra eller mot solen.

5998932[/snapback]

Vel, når har jeg vel aldri sagt at jeg kan alt heller da.. :p Er jo derfor jeg spør :thumbup:

Og ja, jeg vet at det ikke hjelper og snu flere ganger, grunnen til jeg skrev det var for å vise at jeg ikke bare vridde en gang, så at det ikke virket og la kameraet i fra meg.. Tok faktiskt en del bilder i forskjellige vinkler, men alle av fronten på bilen som vil si at jeg alltid hadde solen i ryggen eller på andre siden av bilen...

Lenke til kommentar

Lys som kommer fra f.eks solen er upolarisert. Dette vil si at lyset har bølger som slår i alle retninger. Men i det øyeblikket lyset treffer en blank overflate, så vil bølgene bli "ordnet" slik at de slår samme vei. Hvis man ser på ett polariseringsfilter som ett slags glass med spalter i, så vil dette filteret kun slippe igjennom lys som har bølger som kan passere uhindret igjennom spaltene.

Bruker du polariseringsfilter mot f.eks en flat vindusrute, og du vil i prinsippet kunne fjerne alle refleksjoner da ALT lys som kommer mot deg er polarisert med samme vinkel.

Men en bil har for mye kurver og overflater som ikke gir riktig vinkel på det polariserte lyset, dermed får du ikke samme effekt som mot f.eks en flat vindusrute.

how_polarization_works1.jpg

how_polarization_works2.jpg

Apropos polariseringsfilter.... visste du at frontruta på alle biler har ett polariseringsfilter for å dempe refleksjoner fra panseret? ;)

Endret av Irios
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...