Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installasjonsproblemer på disker

Anbefalte innlegg

Hei!

Hovedkort: Gigabyte GA-K8NF-9 nForce4-4X (ATX/S-ATA/GB-LAN/8ch-LYD/1394B/PCIe )

Harddisker: 2 x WD 160.0GB 7200RPM SATA 3.5" 16MB RAID Edition SATA FDB

Jeg har et problem med den stasjonære pc'en min..

Jeg kjøpte meg et par nye SATA RAID harddisker som jeg skulle kjøre i mirror. Jeg lastet ned drivere til hovedkortet mitt og trykte F6 under oppstart når jeg skulle installere windows. Jeg satt i disketten, men den fant ikke noe å installere, så jeg gikk videre. Jeg fant begge diskene og fikk formatert dem, men når dataen restarta etter formateringa, så fikk jeg opp feilmelding på skjermen. Det stod: "NTLDR mangler".

Dette er noe jeg aldri har vært borti, så jeg aner ikke hva som er galt. Jeg trodde ikke det skulle by på problemer å få seg nye harddisker.

Er det noen glupe hoder som kan hjelpe meg med dette og kanskje rettlede meg på hva jeg skal gjøre med denne saken?

mvh

Trond W. J.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sjekk bootrekkefølge i BIOS. Mulig den prøver å boote fra en annen disk.

Hvis du har flere disker er det lurt å koble de fra mens du installerer.

5998777[/snapback]

Har bare de to diskene i... og jeg skal kjøre de i mirror RAID, så jeg går ut i fra at jeg må ha begge i når jeg skal installere windows...

Lenke til kommentar

Hei!

Hovedkortet ditt har vel kanskje RAID-innstillinger?

Om du skal kjøre disker i mirror, så skal du vel bare finne den ene? Og det du gjør på den skal også hende på den andre?

Feilmeldingen om at NTLDR mangler betyr at NTLDR (bootloader til Windows XP og 2000) ikke finnes eller er skadet.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar
Hei!

Hovedkortet ditt har vel kanskje RAID-innstillinger?

Om du skal kjøre disker i mirror, så skal du vel bare finne den ene? Og det du gjør på den skal også hende på den andre?

Feilmeldingen om at NTLDR mangler betyr at NTLDR (bootloader til Windows XP og 2000) ikke finnes eller er skadet.

Hilsen,

efikkan.

6001292[/snapback]

Det er riktig som det blir sagt her , men du finner ikke den ene , men at begge to kommer som volume C:\.

Så hvis Raid er enabled i Bios , skal det komme mulighet til å opprette raid volume under booting og før du kommer til windows.

Da skal du selfølgelig ha diskett med drivere for at windows kan installeres der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...